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승무의 구조적 분석을 통해 나타난 움직임의 특성

Title
승무의 구조적 분석을 통해 나타난 움직임의 특성
Other Titles
(The) characteristic of movement derived from the structural analysis on Buddhist dance (Important intangible cultural assets No. 27) : focusing on Lee-mae-bang style dance
Authors
崔元瑄
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
승무무형문화재이매방류
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 라반(Laban) 움직임 분석이론을 근거로 우리나라의 대표적 전통춤인 승무를 구조적 측면에서 분석하고 그 결과를 토대로 그 속에 나타난 움직임의 특성을 도출해 내고자 하는 것이다. 이를 위하여 먼저 승무의 기원과 종류, 전승과 음악, 무복 등의 유래와 라반의 구조적 분석개념에 관하여 문헌 연구를 통해 알아보았고, 실제적 분석에 있어 라반의 움직임 구조 분석 방법을 기준으로 비디오 자료와 논자 본인의 직접 습득을 통해 분석하였다. 이때 실시한 춤 움직임의 구조적 분석방법은 신체, 시간, 무게, 공간, 호흡의 다섯가지 요소로 나누어 각 항목별로 분석하였다. 이러한 분석을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 신체 항목 분석 결과에서 나타난 승무의 구조적 특성은 좌·우의 움직임이 비등하게 이루어지는 좌우상응과 상체와 하체가 자연스럽게 조화되는 수족상웅의 형상으로 나타났다. 둘째, 시간 항목·분석 결과에서 보면 박자와 움직임간의 비율이 평균 속도인 1:1의 비율에도 미치지 못하는 것으로 시간 항목에 있어서 승무의 움직임 특성은 전체적으로 상당히 느린 움직임을 이루고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 무게 항목의 분석결과로는 중간높이를 중심으로 항상 중간보다 낮은 신체의 높이를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 이는 승무가 무겁고 진중한 움직임을 이루어 안정적이고 힘있는 형태를 보이고 있음을 의미하는 것이다. 넷째, 공간 항목에서 나타난 결과를 보면 신체를 기준으로 한 개인적 공간 안에서의 높낮이 구조는 선 자세의 중간높이를 중심으로 상하의 기준으로 공간상의 변화를 보이고 있었으며, 이따금 상하 자제의 이동을 크게 이루어 수직적 움직임의 선을 그려주고 있다. 또 공간영역의 사용에서는 방향적으로 사방을 향해 자유롭게 몸을 돌려가며 이동반경이 크지 않은 곡선을 이루어 무대를 고루 사용함을 알 수 있었다. 이러한 승무의 공간적 특성은 춤의 역동성을 나타낸다. 다섯째, 호흡 분석 항목을 보면 승무의 모든 움직임 속에서 나타나는 들이쉼과 내쉼의 기리와 이의 조절은 신체 부위들의 조합과 연결되어 일어나는 결과로 나타났다. 이러한 결과는 호흡이 승무의 움직임 속에서 다른 신체부위의 움직임을 시작하는 기본이 되며 움지임의 역동적 형태를 형성하는데 중요한 역할을 하고 있음을 시사한다. 종합적으로 볼 때 승무에서는 느린 이동과 함께 낮은 자세로 단전에 무게를 실어 움직이는 하반신의 움직임과 몸을 확장시켜 크게 뻗어내는 활기차고 박력 있으면서도 자유로운 팔의 움직임, 호흡과 함께 어우러져 나타나는 어깨와 가슴, 이를 거쳐 머리와 팔로 이어지는 전이 동작 등이 신체 움직임의 주요한 형상들로 나타났다. 이들은 긴밀한 상관관계를 지니고 조직체처럼 움직이면서 하나의 합일체를 이루기도 하고 또 각 부위들의 자체 움직임을 상호부각 시키기도 하면서 한국춤의 역동적이면서도 정중동의 묘미가 적절히 배어나는 맛을 보여주고 있다고 할 수 있겠다. 이러한 결과는 승무의 세부적 움직임을 분석 정리하는 작업으로서, 구체적이며, 실증적인 자료를 제시하였다. 이는 우리춤을 연구함에 그 구체적인 춤사위를 라반의 움직임 분석 이론에 입각하여 분석함으로써 보다 실증적이고 과학적인 움직임의 특성을 도출해 내고, 이를 통해 우리춤에 대한 이해의 폭을 넓히는 기틀을 마련하는데 큰 역할을 할 수 있을 것으로 사료된다.;This study analyzes Buddhist dance, the one of the representative traditional dances in Korea, from the structural aspect on the basis of Laban's movement analysis theory and derives the characteristics of its movement. To attain the purpose of this study, I studied the origin, the sort and its history of the music and the costume of Buddhist dance and Laban's concept of structural analysis surveying the related documents. For its practical analysis I investigated the video materials and learned the Buddhist dance by myself from the viewpoint of Laban's structural analysis method. The structural analysis method is applied to its five elements - body, time, weight, space and respiration. The results form the analysis are suggested below. First, the structural characteristics of Buddhist dance from the aspect of body Is that the combination between left and right movement is well balanced and upper and lower part of body are in natural coordination. Second, the outcome of the analysis of time shows that the characteristic of Buddhist dance is composed of very slow movements whose ratio between movement and beat is smaller than average ratio 1:1. Thirdly, the outcome of the analysis of weight shows that the dancer keeps himself in lower posture than middle of his body. It displays stable and strong shape with heavy and serious movement. Fourth, the characteristics which appeared in aspect of space is that the dancer's movement is mainly constant vertical actions centering around middle height of standing posture but sometimes the vertical movement grows big and makes a line of movement. Coincidently his actions turn toward every directions but the range of his movement is not wide. These spacial characteristics displays a dynamic movement of the dance. Fifth, the analysis of respiration shows that the length of breathing out and breathing in and its adjustment are connected with the movements of every parts of body. This means that the respiration becomes a foundation to initialize the movement of other parts of body and plays an important role in building up a dynamic shape. Synthetically the characteristics in Buddhist dance is composed of the slow movement of lower part of body with low posture straining the abdomen and the dynamic, powerful and free actions of arms and the balanced movements of head and arms accompanied by shoulder and chest with respiration. These actions are closely related and are unified into harmony accentuating a movement by a certain part of body which gives us the deep taste of Korean traditional dance. Such movements represent well the motions of stretching vs bending, accentuating vs hiding and the principle of 3 times in large and 3 times in small. And the respiration controls the foundation of the every actions with straining the abdomen and it becomes the motive power to make harmony among all the separate parts of body. Thus Buddhist dance lays more stress on the slow and composed movements than on the rapid variation or speedy progress of dance, which realizes the elegant and significant dance. Besides the curves formed by the movement of the dance reaches at every possible directions and space on the stage and it displays the typical principle of Korean dance - 3 times forward and 3 times backward - on the basis of such a principle the dance proceeds toward more complicated steps. Likewise, as results of the analysis above, we may conclude that the technique and modes of traditional Korean dance are concentrated on Buddhist dance. This kind of study is the work to generalize the characteristic of the dance by investigation the facts and suggests concrete and practical materials. The structural analysis method of Laban gives us the clue to solve the ambiguous problems that happened in precedent studies providing a tools to grasp the objective and scientific characteristics to the movements and it may broaden our understandings about our dance.
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