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고등학생의 여가활동유형에 따른 여가만족, 여가권태의 차이

Title
고등학생의 여가활동유형에 따른 여가만족, 여가권태의 차이
Other Titles
(A) Study of Several Different Types of Korean High Shool Students Leisure Activities and Their Satisfactory(Positive) and Bored(Nagative) Outcomes
Authors
곽혜숙
Issue Date
1998
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
고등학생여가활동유형여가만족여가권태
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
청소년 시기에 있어 여가활동은 매우 중요하며 그 안에서 느끼는 여가만족과 여가권태는 건전한 삶과 비행적인 삶의 여부를 결정하는데 큰 영향을 미치는 요인이 된다. 따라서 어떠한 여가찰동유형을 선택하여 참여하는지와 그에 따른 여가만족, 여가권태의 차이를 규명하는 것은 청소년 여가문화의 발전에 지대한 영향을 미칠 수 있다. 이에 본 연구는 고등학생의 여가활동유형에 따른 여가만족과 여가권태의 차이를 분석하는 것을 기초로 하고 그 중에서도 스포츠 여가활동에 참여하는 학생과 이외의 여가활동유형에 참여하는 학생의 여가만족과 여가권태를 조사하여 스포츠활동이 청소년의 여가에 미치는 영향의 중요성을 재인식해 보고자 하는데 있었다. 이와같은 목적을 달성하기 위하여 서울과 경기지역에 소재한 고등학생을 모집단으로 선정하여 인문계 고등학교와 실업계 고등학교의 2학년 학생을 중심으로 표본을 추출하였으며, 표집방법은 유층집락표집법(stratified cluster sampling)을 이용하여 고등학생 755명의 표본을 추출하였다. 본 연구에서 고등학생의 여가활동유형에 따른 여가만족과 여가권태의 차이를 측정하기 위하여 사용된 설문지는 "여가활동유형", "스포츠활동 참여 정도와 참여태도척도", "여가만족척도(Leisure Satisfaction Scale : LSS)", "여가권태척도(Leisure Boredom Scale : LBS)" 이었다. 자료분석을 위한 주요 통계분석 기법은 t-검정, 일원분산분석(one-way ANOVA), 피어슨 상관관계분석(Pearson Correlation), 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis), 단순회귀분석(Simple Regression Analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 성별, 학교유형별, 부모수입에 따른 여가만족과 여가권태는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 부모직업에 따른 여가만족, 여가권태는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 여가활동유형에 따른 여가만족과 여가권태는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 평일, 일요일, 방학중의 여가활동유형에서도 스포츠활동에 참여하는 학생의 여가만족이 가장 높게 나타났고, 여가권태는 가장 낮게 나타났다. 세째, 스포츠활동 참여정도와 참여태도는 여가만족에 정적인 영향을 미치며, 여가권태에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 여가만족, 여가권태에 미치는 영향의 정도에 대한 분석결과는 스포츠 참여태도가 참여 정도보다 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 네째, 여가권태는 여가만족에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.;During teenage years, how to spend leisure time is very important. During ! this time, there exists a strong relationship between how teenagers spend their time (i.e. in a satisfied or bored manner) with either positive or negative outcomes. Therefore, it is important to develop a systematic, teenage, leisure-activity program to better enhance their self-satisfaction. This thesis is a study of high school students' leisure activity pattern. Specifically, the thesis will show a correlation between leisure satisfaction and boredom according to certain activities. The author found that among the activities, it is important to rethink how to utilize leisure sports activities since these activities resulted in greater positive outcomes over other leisure activities. To test this objective, the author chose high school students from Seoul and Kyonggi Province. Primarily, the author chose second grade students from college-bound and vocational schools. To select the students among these groups, the author used ''Stratified Cluster Sampling", and the total participants were 755. The specific test variables were ''Leisure Activity Type", "Sports Involvement and Students' Attitude", "Leisure Satisfaction Scale (LSS)", and ''Leisure Boredom Scale (LBS)" The manner to test these, the author used "t-test", "one-way ANOVA", "Pearson Correlation", "Multiple Regression Analysis". After applying the above test variables to the manner stated above the author has found the following conclusions: First, whether students felt leisure satisfaction or boredom was largely determined by their gender, school type, and parental income. Moreover, satisfied students were influenced by fathers' education level. Yet, considering fathers' education, there was a correlation only between it and the students' leisure satisfaction and not with their leisure boredom. Furthermore, the study found that there existed no relationship when applying mothers' education level and parents' occupation to students leisure activities. Second, when doing sports activities, students were more satisfied during weekdays, Sundays, and vacation period. Third, students who had positive attitude toward sports activities resulted in more satisfied outcome, and those with negative attitude resulted ' in less satisfied outcome. Hence, there exists a positive correlation between these two variables. Furthermore, those who had positive 'attitude had less boredom, and those with negative attitude resulted in higher boredom. Hence, there exists a negative correlation between these two variables. Finally, one's boredom and satisfaction in leisure activities had a negative correlation, i.e., if one's boredom was higher, than his or her satisfaction was lower.
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