View : 651 Download: 0

수평·수직선에 의한 조형표현

Title
수평·수직선에 의한 조형표현
Other Titles
FORMATIVE EXPRESSION BY VERTICAL AND HORIZONTAL LINES
Authors
김미정
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
수평수직선조형표현직조작품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기에 들어오면서 기계 문명의 발달은 예술분야에도 영향을 미쳐 규칙적이며 단순 명료한 기하학적 형태감각을 대두시켰다. 이러한 기하학적 형태는 표현 방법중에서 가장 추상적이며 단순화 되어진 것이기 때문에 재현이 가능하며 시각적인 전달이 가장 빠른 조형표현이라고 할 수 있다. 내면세계의 표출이라고 볼 수 있는 현대 예술에서는 과거 회화에서의 자연 대상을 있는 그대로 재현 한다는 고정 관념을 완전히 거부하고, 좀더 단순화된 조형요소인 점, 선, 면 그리고 기본 색채만으로 절대미를 표현하게 되었다. 이러한 조형 요소중에서 직선은 사물을 묘사하는 일차적인 단계라고 할 수 있으며 몬드리안(Piet Mondrian)은 수평, 수직선을 "자연의 어느 곳에서나 존재하고 있는 보편적인 조형요소"라고 말했다. 본 연구의 목적은 현대 예술에 있어서 중요한 조형 요소인 수평, 수직선을 기본 요소로 하여 WARP FACE WEAVE기법을 이용한 작품을 제작함으로써 수평, 수직선에 의해 나타나는 면들의 조화를 통하여 다양한 조형성의 변화를 추구하는데 있다. 이론적 배경으로는 문헌을 통해 조형 요소로서의 수평, 수직선의 기본 개념과 그러한 선들을 직조에 표현한 작가들의 작품과 WARP FACE WEAVE의 표현 특징에 대해서 알아보고자 한다. 작품 제작에 있어서는 수평, 수직선을 WARP FACE WEAVE에 의하여 표현 하였으며, 그러한 수평, 수직선에 의하여 이루어지는 면들의 조화를 더욱 효과적으로 하기 위해서 날실의 밀도와 색채를 변화있게 사용하였다. 연구 결과 수평, 수직선의 교차로 이루어지는 면들의 다채로운 조형표현을 위해 WARP FACE WEAVE기법은 효과가 있었고 위사에 여러 실의 조합에 의한 굵기 변화를 줌으로써 작품의 조형성을 높여줄 수 있다는 것을 알 수 있었다.;Entering into the contemporary, the rational thinking by the development of machine civilization made the geometrical forms of regular, simple and easy senses come into the limelight. this geometrical forms, may be called a formative expression which is possible to reappear and most rapid in visual transmission. Pure formative elements such as point, line, face and basis colors have solely been used in the expression If - absolute beauty in the modern art which may be seen a representation of inner world, completely denying the fixed concepts of the past painting where demonstrative was the reappearance of natural objects. Of these formative elements, ‘straight line' can be viewed tying in the primary stage for the description of things, and Piet Mondrian called the vertical, horizontal line "a general, objective formative element existing anywhere in nature. " Accordingly, the purpose of this study lies in pursuing a variable formativity through a harmonization of the faces represented by vertical and horizontal lines, that is, by making works which employ 'warp face weave' with priority given to the vertical, horizontal lines as important formative element in contemporary art. For the theoretical background, basic concepts of vertical and horizontal lines as the required formative elements, techniques by which these lines can be expressed in fabric, and expressional characteristics of 'warp face weave' have been observed. In work manufacturing, vertical and horizontal lines have actually been expressed by 'warp face weave', changing the density and color of warp variably in order to make the harmony of the faces more effectively. In conclusion, the formative expression appeared variegated according to the variable change of warp since the faces made by weaving of vertical and horizontal lines are 'warp face weave'. And, also, different thickness in weft increased the formativity of the work all the more.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE