View : 1281 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이연규-
dc.creator이연규-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000023977-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198699-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023977-
dc.description.abstractThe object of this study is to find out a way to make an application of MDS evaluation technique to the vocational rehabilitation service for mentally retarded adults. MDS test. --including Peabody Picture Vocabulary Test(PPVT), Bender Gestalt Test(BGT), Haptic Visual Discremination Test(HVDT), McCarron Achievement Assesment of Neuromuscular Development(MAND), Emotional Behavioral Checklist(EBC), was practiced to 24 mentally retarded adults who are currently subjected to the rehabilitation training program at a welfare center located in Seoul. The rehabilitation training for them is on the way devided in 3 groups catagorized according to the individual capabillities judged through existing conventional test methods. The data obtained through MDS test was analysed and evaluated, and attempt was made to catagorize the subjects according to the individual points evaluated. The result was found to almost agree with the grouping accually adopted at the rehabilitation training site. It shows the fact that the MDS technique can be used effectively in the vocational rehabilitation training progame for mentally disabled people. On the other hand, it is evident that the data from MDS test provide very objective and scientific information, itemized in detail, about the individual level of capabilities of the test subject. The evaluation of the MDS test points clarifies the strong area and deficit one in individual capabilities, including latent potential. Therefor it is suggested as the conclusion of this thesis that the MDS technique is very useful to apply to the vocational rehabilitation training program for the mentally retarded, and the result of the test should be used to establish an individual training program so that an effective, advanced and better service could be provided to the trainee.;본 연구의 목적은 정신지체 장애인들을 위한 직업재활 서비스에 MDS직업평가기법을 활용할 수 있는 방안을 찾는 것이다. 이를 위하여 피바디그림어휘력검사(PPVT), 벤더도형검사(BGT), 촉각 시지각변별검사(HVDT), 신경근육발달검사(MAND), 정서괄찰척도(EBC)를 포함한 MDS검사를 실시하였다. 실시 대상은 서울에 위치한 한 곳의 복지관에서 현재 직업재활 훈련을 받고 있는 24명의 정신지체 장애인들이었다. 이들은 기존의 평가 방법을 통하여 파악된 개인별 능력에 따라 3개의 그룹으로 편성되어 직업재활 훈련을 받고 있었다. 이들을 대상으로 MDS검사를 실시하여 얻어진 데이타를 분석 평가하고 우선 개인별 점수에 따라 능력별 그룹편성을 시도한 결과 이미 직업재활훈련 현장에서 채택하고 있는 그룹편성과 거의 일치하고 있음을 확인 할 수 있었다. 또한 MDS 평가기법이 정신지체 장애인을 위한 직업 재활프로그램에 유용하게 활용될 수 있음을 보이고 있었다. 이는 MDS검사를 실시하여 얻어진 데이타가 평가 대상인의 개인별 능력수준에 대하여 매우 객관적이고 과학적이며 세분화된 정보를 제공하고 있음이 분명하다. MDS평가는 개인별 능력면에서 강점과 약점을 명확하게 보여주고 잠재력을 파악하도록 한다. 따라서 본 논문에서는 결론적으로 MDS평가 기법이 정신지체 장애인을 위한 직업재활 훈련에 매우 유용하게 활용 될 수 있으며 이 평가를 통하여 얻어진 결과는 개인별 훈련 프로그램을 작성하는데 사용하므로써 훈련생들이 효율적이고 진보적이며 보다 나은 서비스를 받을 수 있다고 제언하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 5 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 장애의 개념 = 6 B. 정신지체인의 개념 = 8 C. 직업재활의 개념 = 17 D. 직업평가의 개념 = 21 Ⅲ. 연구방법 = 29 A. 연구대상 = 29 B. 측정도구 = 30 C. 평가 및 분석 = 31 Ⅳ. 사례 및 분석 = 39 A. 측정도구의 설명 = 39 B. 각 영역의 비교표 = 40 Ⅴ. 결론 및 제언 = 56 참고문헌 = 58 부록 = 59 Abstract = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2352835 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject정신지체-
dc.subject장애인-
dc.subject직업재활-
dc.subject직업평가도구-
dc.subjectMDS-
dc.title정신지체 장애인의 직업재활 서비스과정에서 직업평가도구(MDS)활용가능성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 81p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE