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Sur la point의 Romanticism에 관한 고찰

Title
Sur la point의 Romanticism에 관한 고찰
Other Titles
(A) Study on Sur La Point
Authors
김미희
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Sur la pointRomanticism무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Scarcely had all sorts of arts made a resolute declaration against the genarally spiritual attitude in the 18th century when they entered into the Romantic Movement at the turn of the 19th century. Along with the 18th century, the Enlightenment with had played a major role in setting up the French Revolution (1789) showed a tapered tendoncy and people wished for breaking from the wretched daily life and actively received the mysterious and visionary romantice works in the 19th century which had a emotional sense to be able to appeal to the audience. Romantic art originated in German literature and then had a great influence on various fields of arts such as poetry, music, beaux-arts, ballet and others, like in Renaissance. Ballet which developed considerably in France in those days spread abroad in Italy and other countries taking advantage of the French Revolution. It treated some revolutionary thoughts or showed a neo-classical appearance to early 19th century and then set in Romanticism by "La Sylphide". Romantic ballet, although it originated in France, achieved an epochal development before long by expanding into all over European countries, further, it served as a momentum to be made the e-sence of classical beauty in Russia. In particular, Perret, a distinguished ballet director in the highest period of Romantic ballet, greatly contributed to the development of ballet in Paris, London and St. Petersburg. In theme, setting and even in the costume, Romantic ballet showed a fantastic world in accord with the tendency in Romantic artistry, and the beauty included caused the change that many poets were diverted into critics. In addition, many ballet stars mainly consisted of women led others in the field. However, Sur la point, first of all, a invaluable product of Romanticism, played a major role in showing a mysterious beauty in Romantic ballet and in remarkable evergence of women dancing stars. It may be though that the technic in Sur La point has been generally started from Tagliom and the thought represented in Sur la point was freedom, like other Romantic arts. Further, the realization of such an aspect was caused by the possibility of receptivity in morality and social value in those days. Sur la point can express some aesthetic images in terms of sight. Primarily it expresses unreal dream, that is, the earth represents reality, the heavens are dream and ideal. Secondarily, it shows a feeling free from gravity, namely, it gives a myeterious and weightless sense. Finally, it expresses soul rather than sensation. in other words, an elegant and uncoerced world of self-effacement is expressed. Such a Sur la point was welcomed in aesthetic aspect involved in Romantic artistry and produced a number of realistic technics to attain a leap of emotion, and it was connected with creation of orthodox Classic. While other fields in Romantic art were down, Romantic ballet gave out light to the early part of the 20th century. And the beauty in Sur la point was epoch-making. The great products in Romanticism cite tutu tights toe shoes and others, but among them the technic in Sur la point left as a important essence in Classic ballet and made balled as a composite art to be called "a flower of stage".;모든 예술은 18세기의 정신적 태도와 결연히 단절을 고하고 19세기의 낭만주의로 돌입하게 되었다. 프랑스혁명의 기틀이 되었던 계몽사상은 18세기와 함께 사그러지고 사람들은 일상생활의 참담함에서 벗어나고자 하였으며 신비하고 환상적인 19세기의 낭만주의 예술작품들은 새로이 관중에게 호소할 수 있는 정서적 의미를 가짐으로써 환영받았다. 낭만주의 예술은 먼저 독일의 문학에서 출발하였으며 시, 음악, 미술, ballet 등 예술에서의 르네상스처럼 엄청난 대세로 밀어닥쳤다. ballet는 이제까지 프랑스에서 많은 발전을 이루었으나 혁명으로 인하여 이태리와 그 밖의 여러나라로 분산되었고 19세기초까지 혁명사상을 다루거나 신고전주의적인 모습을 보였으며 1832년 「La Sylphide」로 인하여 낭만주의로 접어든다. Romantic ballet는 프랑스에서 시작하였지만 곧 전 유럽에 확대되어 획기적인 발전을 이루었으며 무수히 이동하고 복합하여 러시아에서 Classic의 진수가 만들어지게 된다. 특히 Perrot는 Romantic ballet 전성기의 역량있는 안무가로 파리 런던, 성. 페텔스부르그(St. petersburg)에서 ballet의 발전에 크게 공헌하였다. Romantic ballet는 주제나 무대장치, 의상에 이르기까지 낭만시대의 예술사조에 부합되는 환상적 세계를 나타내었으며 그 아름다움으로 인하여 시인들은 비평가로 전환하였다. 아울러 이 시대는 여성 스타가 속출하는 여성편향적 시대상을 드러내었다. 그러나 Romantic ballet가 신비한 아름다움으로 나타나고 여성무용수가 두드러진 데는 무엇보다 가치있는 낭만주의 산물인 Sur Ia Point이 큰 구실을 하였다. Sur Ia Point의 기교는 일반적으로 Taglioni로부터 시작했다고 보고 있으며 Romantic ballet를 빛나게 했고 ballet예술을 고양되고 세련된 예술로 만들었다. 아울러 이런 현상은 당시의 도덕이나 사회적 가치가 받아들여 줄 수 있었기 때문에 성립되었다. Sur Ia Point은 낭만주의 예술성을 함축한 미적 현상에 의해 환영받았으며 Sur Ia Point에서 몇가지 미적 이미지를 그려낼 수 있는데 첫째는 수직으로 이동함으로서 땅이라는 현실이 아닌 허공으로의 꿈이 나타내어진다고 본다. 둘째는 중력으로부터 이탈한 느낌을 주어 신비하고도 무게감이 희박하다는 느낌을 가져다 준다. 세째는 감각보다는 영혼의 세계를 나타내며 고아한 무아의 세계로 비상한다는 느낌을 준다. 이와같은 Sur Ia Point의 아름다움은 실질적인 테크닉을 다량 산출시켰으며 정통 Classic의 창출을 이루게 했다. Romantic ballet는 많은 여성무용수를 배출하였으며 획기적인 아름다움으로 말미암아 낭만주의의 타예술이 쇠퇴해 갈 때에도 Romantic ballet는 20세기초엽까지도 그 빛을 잃지 않았다. Sur Ia Point의 기교는 Classic ballet의 중요한 본질로 남게 되었고 타예술이 따를 수 없는 독특한 아름다움으로 인해 종합예술로로써 ballet를 「무대꽃」이라 불리게 만들었다.
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