View : 744 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author安錦照-
dc.creator安錦照-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000023067-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198679-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023067-
dc.description.abstract「표현주의: Expressionism」는 제1차 세계대전을 전후한1910-1920년 사이에 발생한 운동으로서 회화에서 처음 등장하였고, 독일을 중심으로 나타난 예술 사조이다. 독일은 전세계 표현 주의의의 촉매역할을 담당했고, 이로 인해 표현주의는 가속화되었다. 표현주의가 발생했던 제1차세계대전 당시는 정치·사회적으로 상당히 혼란스러웠고, 세계대전이라는 커다란 경험은 표현주의를 추구하던 많은 예술가들에게 예상을 초월하는 고통과 체험을 안겨주었으며, 이러한 모순과 고통으로 점철된 실제 체험들은 예술에 그대로 반영되기 시작했다. 일반적으로 예술사조를 통해서 알 수 있듯이 개인이 바라는 정치, 사회적 이상과 실제 현실간의 모순이 극명하게 나타나던 시기에는 사회적 결손감이나 현실의 빈약함을 채워줄 수 있는 대체물을 찾았고, 욕구가 현실에 대한 실망과 분노 만큼이나 강렬했던 것처럼, 전쟁으로 인해 느낀 국가와 사회에 대한 환멸은 개인적인 경험을 중요시하는 성향을 갖게 하였다. 따라서 이러한 시대적 요구로 등장하게 된 표현주의는 개인적 체험을 토대로 내적 인 부르짖음을 표출하고자 노력한 것으로, 이는 단순한 예술 형식이라기 보다는 체험적인 형식의 예술 사조라 하겠다. 표현주의 중에서도 무용은, 신체의 움직임을 이용하여 자유로운 감정의 흐름을 표출하고자 했기 때문에, 안무가 또는 무용가들은 자신의 주관적이고 감상적인 감정을 동작과 행동에 이입시켜 하나의 표현형태를 이루어 내고자 노력했다. 특히 독일 무용계에서는 1914년 이후에야 표현주의 무용이 비로소 활기를 띠기 시작했는데, 이 배경에는 전쟁이 남긴 비극과 공포, 그리고 죽음의 존재에 대한 두려움등이 내포되어 있다. 이런 시대적 배경으로 Kurt Jooss는 그 당시 사회 부조리에 대한 작품의 창작의욕에 불타 있었고, 전쟁으로 인해, 그는 죽음의 존재를 직접 체험할 수 있었으므로 여기서 느낄 수 있었던 여러가지 감정들과 경험적 요소들을 「녹색 테이블 (The Green Table)에 적용시킨 것이다. 「녹색 테이블 (The Green Table)」은 Kurt Jooss라는 한 개인의 실제 체험을 바탕으로 했기 때문에, 진실하고 솔직했으며, 그 당시의 독일 상황을 가장 사상적이며 풍자적으로 표현할 수 있었던 작품이었다. 이 작품에서 Jooss가 무용 예술로 지향하고 있는 것은 새로운 모던 댄스(Modern Dance)의 이론과 실천이며, 전통적인 클라식 발레 (Classic Ballet)의 기교를 함께 사용하는 예술의 안무형식이다. 이와같이 본 논문에서 「녹색 테이블 (The Green Table)」을 연구해 본 절과 이 작품은 Jooss 자신의 예술세계에 중추적 핵심을 이룬 것이었으며 , 전쟁으로 인한 공허함과 잔인함을 예리하게 사회적 풍자극으로 고발한 표현주의 무용의 대표적인 Ballet 작품으로서, 오늘날의 창작 발레 및 모던댄스의 표현범위와 내용을 보다 확충시켜 주었다.;Expressionism appeared in the paintings for the first time, and It Is the ternd of art which appeared with Germany in the center as the movement which occurred during 1910 - 1920 before and after the World War Ⅰ. Germany took charge of the role of the catalyst of expressionism all over the world. And, owing to this, expressionism was accelerated. Then of the World War I when the expressionism occurred was confused considerably, politically and socially. And, the large experience, World WarⅠ gave the pain and experience to transcend the forecast to many artists who pursued the expressionism. And, real experiences which were studded with these contradiction and pain started to be reflected to the art as they were. As we know through the trend of art generally, in the period that the contradiction between political and social ideal that the individual desires and the real reality appeared extermely clearly, the substitute to be able to fill the social loss sense or the scantiness of actuality was found. And, as the desire was strong as much as the disappointment and wrath about actuality, the disillusion about nation and society to be felt due to war made the individual have the inclination to take a serious view of the individual experience. Thus, the expressionism which got to appear by this period demand can be said as the art trend of experiential form rather than the simple art form as what made efforts so as to express the inner shout on the basis of Individual experience. As the dance in the expressionism tried to express the flow of free feeling by using the movement of body, choreographers of dancers made efforts so as to make one expression form by introducing their own subjective and sentimental feeling to movement and action. Especially in the German dance circles, the expressionism dance became active, after 1914 for the first tine. Then, in this background, the tragedy and dread which war left, and the fear about death existence are bing contained. As Kurt Jooss had a strong creation desire of the work about than social unreasonableness by this period background and he could experience the death existence directly due to war, he applied various feelings and experiential factors which he could feel here to (The Green Table). As (The Green Table) was on the basis of real experience of an individual who is Kurt Jooss, it was genuine and frank, and it was the work by which then German situation could be expressed most ideally and satirically. What Jooss is aiming at as the dance art in this work is the theory and practice of new modern dance, and it is the choreography form of art to use with the technique of traditional classic ballet. As a result of studying The Green Table in this thesis like this, the work was what formed the pivotal core in the art world of Jooss himself and it expanded the expression range and contents of creation ballet and modern dance of today as a representative ballet work of expressionism dance which complained the vacancy and cruelty resulting form was sharply with social burlesque.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅱ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 본론 = 4 A. 표현주의의 이론적 배경 = 4 1. 표현주의의 발생 = 4 2. 표현주의의 본질 = 8 B. 독일 표현주의 무용 = 14 1. 독일 표현주의 무용의 성립 = 14 2.「The Green Table」 = 20 가. 안무가: Kurt Jooss = 20 나. 작곡가: 프리쯔 코헨(Fritz Cohen, 1904-1967) = 29 다. 작품 내용 및 특성 = 30 C. 표현주의가 Ballet작품 「The Green Table」에 미친 영향 = 37 Ⅲ. 결론 = 42 참고문헌 = 44 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1515396 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject표현주의-
dc.subject무용작품-
dc.subject무용-
dc.title표현주의가 무용작품에 미친 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleThe green table을 중심으로-
dc.title.translated(The) Influence that Expressionism had on the Dance Work : The green table-
dc.format.pageiv, 50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE