View : 867 Download: 0

성격분장의 고찰

Title
성격분장의 고찰
Other Titles
(An) Investigation into Character Impersonation : Based on the Impersonation of Characters in 'Jesus Christ superstar'
Authors
김성희
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
성격분장골상학교정분장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 효율적인 성격분장 과정을 제시하여 무용공연에 있어서 중요한 시각표현매체로서의 무대분장의 방향을 제시하기 위함이다. 제2장에서는 무대분장에 관한 이론적 고찰을 하였다. 분장에 관한 이론적 토대를 마련하기 위하여 분장에 필요한 이론을 여섯 가지로 분류하여 연구, 분석하였다. 즉 성격분석, 골상학, high light와 Shadow를 이용한 변형, 고정분장, 색과 분장, 분장 디자인, 스케치, 작업계?서로 분류하여 밀도있게 살펴보았다. 제 3장에서는 몇가지 특정한 성격을 대상으로 성격분장의 특징과 적용에 관한 사항들을 살펴보았다. 즉 Straight 분장, 약한 남자 성격분장, 천박한 여인의 성격분장과 같은 특징적인 분장을 통하여 성격분장의 응용방향을 제시하였는데 이는 제4장의 성격분장에 실제로 응용되었다. 제4장에서는 성격분장의 형상화를 위한 성격분장 과정의 모형을 작품 'Jesus Christ Superstar' 등장인물의 성격분장을 연구모델로서 제시하였다. 실제 작품을 통하여 성격분장 과정을 보다 구체적으로 살펴봄으로써 무대예술 제작팀의 지속적인 스텝회의를 통하여야만 분장을 단계적으로 구체화시킬 수 있고 충분한 인물의 연구와 자료연구, 계획을 통하여야만이 보다 작품에 근접한 무대분장을 창조 해 낼 수 있음이 더욱 확실해졌다. 이러한 과정을 통해 효율적인 성격분장 과정에 대할 결론을 내리게 되었고 더불어 문제점을 제기하고 이를 통해 무대분장의 전문화, 활성화 방향을 다음과 같이 제시하였다. . 무대예술분야의 상호 보완적, 유기적 연결의 필요성 . 분장기술과 분장도구의 과학화 . 무용수의 자기분석, 등장인물의 성격불식, 분장기술 습득의 필요성 . 분장관계 서적의 필요성 . 무용수와 무용예술 중 사자들의 분장에 대한 중요성 인식 . 무대예술지원센터의 강화와 분장 스튜디오 설치의 필요성 . 무대분장 및 성격분장에 대한 교육의 필요성 등 7가지 방향으로 무대분장 전문화를 위한 방안을 제시하였다.;A process of effective character impersonation was presented in this study to suggest a required course of stage make-up as one of the important vehicles of visual expression in dance performance. A theoretical investigation concerned about stage make-up was conducted in chapter 2. In order to make a theoretical base, theories which are necessary to impersonation were classified into 7 species to be observed with density. That is, they include character analysis, pherenology, metamorphoses utilized high light and shadow, correctional make-up design, sketch and work schedule. In chapter 3. the characteristics, methods and make-up tool of character impersonation were observed with priority given to several, specific characters: a course man's character, a calm woman's character, a wicked man's character, a shallow-witted woman's character and a middle-aged character. By this some applicable course of character impersonation was suggested, which was really applied to the character impersonation in the chapter 4. A pattern of the process of character impersonation for embodiment was provided, in chapter 4, through a study model 'Jesus Christ Superstar.' And this concrete examination into the process of a real work made it clear that a series of continual staff meeting of the stage art production team serves as an essential element for the successful gradual realization of impersonation, and that, only through by sufficient character and material studies and plans, more approached stage make-up can be created. Lastly, a course of specialization and activation of stage make-up could be suggested, through an analysis of the findings and problems, as follows: ㆍMutually complimental and systemical connections among stage art fields are needed. ㆍMake-up technique and tool should be improved on scientific lines. ㆍEducation of stage make-up must be positively promoted. ㆍLiterature of impersonation concerns covering overall stage arts is needed. ㆍIt is necessary that dancers have to have knowledge of impersonation and acquire related skill. ㆍAnd, the assistant center of stage art needs to be reinforced, and the make-up studio ought to be established.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE