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상담자의 언어반응과 내담자의 불안이 상담의 효율성에 미치는 영향

Title
상담자의 언어반응과 내담자의 불안이 상담의 효율성에 미치는 영향
Other Titles
(A) STUDY ON EFFECT OF COUNSELOR'S VERBAL RESPONSES AND CLIENT'S LEVEL OF ANXIETY UPON EFFECTIVENESS OF COUNSELING
Authors
정은정
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
상담자언어반응내담자불안상담효율성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 상담자의 언어반응유형과 내담자의 불안수준이 상담의 효율성에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 이러한 본 연구의 목적을 위하여, 상담자의 언어반응은 정신분석학적 접근방식에 의한 사실기술 반응과 인본주의적 접근방식에 의한 자기관여 반응으로 조작하여, 각 조건이 상담자 평가와 상담회기 평가에서 차이가 있는지를 살펴보았다. 그리고 이들 평가에서 불안수준이 높은 집단과 낮은 집단간의 차이를 살펴보았다. 본 연구의 피험자로는 100 명의 여대생을 불안수준이 높은 집단과 불안수준이 낮은 집단으로 각 50 명씩 선정하여 각각을 상담자의 자기관여 조건과 사실기술 조건에 25 명책 무선할당하였다. 그리고 각 조건에 따라 모의상담을 실시한 후, 피험자들에게 상담자 평가 질문지, 상담회기 평가 질문지 및 사후질문지를 평정하도록 했다. 자료처리는 상담자 평가에서 성실성, 전문성, 일반적 호감도 및 개인적 호감도 점수와 상담회기 평가에서 깊이, 순조로움, 그리고 긍정적 정서 점수를 종속변인으로 하여 2 (언어반응유형) × 2 (불안수준)의 요인변량 분석을 하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담자 평가에 있어서, 피험자들은 사실기술 조건보다 자기관여 조건일 때, 상담자에 대한 일반적 호감도와 개인적 호감도를 더 높게 지각했다. 둘째, 상담회기 평가에 있어서도 피험자들은 사실기술 조건보다 자기관여 조건일 때, 상담회기를 더 깊고, 더 순조로운 것으로 그리고 상담직후 긍정적 정서가 더 있는 것으로 평가하였다. 세째, 불안수준이 높은 사람들보다 불안수준이 낮은 사람들이 상담자에 대한 일반적 호감도와 개인적 호감도를 유의하게 더 높게 지각하였다. 네째, 불안수준이 높은 사람들보다 낮은 사람들이 상담회기를 더 깊고, 상담직후 긍정적 정서가 더 있는 것으로 평가하였다. 본 연구결과, 상담자의 자기관여 반응이 사실기술 반응과 비교할 때 훨씬 효율적인 상담자의 언어반응이라는 것과 아울러 내담자의 불안수준이 낮을 때 상담의 효율성에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다.;The present study is to examine the effects of counselor's verbal response and client's level of anxiety on effectiveness of counseling. For the purpose of the present study, the counselor's verbal responses are manipulated self-involving statement which is based on humanistic psychology and descriptive statement based on psychoanalytic psychology. Both statements are conditioned positively. And then this study tried to show what differences might be resulted in by evaluating client's perception of counselor and session. And also, in these evaluations, differences between high level of anxiety group and low level of anxiety group was examined. A total of 100 female college students were preselected as subjects by Anxiety Scale, and then divided into two groups, which were high or low level for anxiety. Subjects in both the high-and low-anxiety groups were randomly assigned to one of two experimental conditions: self-involving condition and descriptive condition. Subjects listened to one of the audio-taped counseling session and then rated the Counselor Rating Form, Session Evaluation Questionaire, and post questionaire. Data were analyzed according to a 2 (self-involving vs descriptive) × 2 (high-anxious vs low-anxious) factorial design. The results of this study are as follows. First, in evaluating counselor, subjects perceived more highly the counselor's general and personal attractiveness in the self-involving condition than in the descriptive condition. Second, in evaluating session, subjects rated deeper, more smooth, and more positive in the self-involving response than in the descriptive response. Third, the subjects who have low level of anxiety than high level of anxiety perceived more highly the counselor's general and personal attractiveness. Fourth, the subjects who have low level of anxiety than high level of anxiety evaluated the session deeper and more positive. The results of the present study showed that counselor's self-involving response than descriptive response has an important effect on counseling outcome and also when client's level of anxiety is low, which has an positive effect on effectiveness of counseling outcome.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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