View : 37 Download: 0

영어교육에서의 교수매체 활용실태 조사연구

Title
영어교육에서의 교수매체 활용실태 조사연구
Other Titles
(A) Study on the Utilization of Instructional Media in English Education : In the Case of Middle School
Authors
장윤숙
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육공학분야
Keywords
영어교육교수매체활용실태
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어교육의 목표는 영어문장의 구조와 문법을 이해할 수 있는 언어능력 뿐만아니라 그것들을 실제 상황에서 유효 적절하게 사용할 수 있는 의사소통능력의 배양에 두어야 한다. 그러나 이제까지의 영어교육은 언어의 형식과 구조에 치중하였기 때문에, 많은 수의 학습자들이 영문법에 대해서는 잘 알고 있으면서도 실질적으로 영어구사가 필요란 상황에 효과적으로 대처하지 못하는 결과를 초래하였다. 이에 따라 우리나라 영어교육계에서는 지금까지의 문법위주 교육을 지양하고 의사소통능력 신장을 지향하는 새로운 영어 교수법으로의 전환이 요구되고 있다. 언어능력이란 의미내용과 상황이 결합되어 이해되는 의사소통이다. 따라서 학습자는 언어적 형태뿐만 아니라 상황적 의미도 함께 이해해야 한다. 교수매체를 효율적으로 사용하는 방법은 외국어가 쓰이는 상황 및 배경의 전달을 용이하게 할 수 있을 뿐만 아니라 학생의 흥미와 주의력을 집중시키고 기억의 영속을 돕는다. 이에 본 연구는 우리나라에 소개된 주요 외국어 교수법과 의사소통능력을 신장시킬 수 있는 교수방법을 먼저 고찰하고, 중등학교 영어교육에서의 교수매체 활용실태를 조사하고자 수행되었다. 이 연구를 위하여 서울시에 소재한 중등학교 318개교 318명의 영어 교사를 대상으로 설문조사하여, 회수된 148부의 설문지를 분석하였으며, 분석결과 밝혀진 내용은 다음과 같다. 1. 현행 중등학교에서 영어교육의 목표를 의사소통에 두고 지도하고 있다고 보는 견해가 다소 우세한 편이나, 의사소통능력 신장을 위한 영어교육을 저해하는 요소로 그릇된 입시경향, 학급인원의 과다, 교재 및 시설의 부족 등이 지적되었다. 2. 중등학교 영어교사들은 대부분 영어교육에서 교수매채 활용의 필요성을 높이 인식하고 있었으나, 실제 활용하는 정도는 인식하고 있는 것에 미치지 못하였다. 3. 교수매체 활용의 문제점으로 교수매체의 부족, 매체를 활용할 시간적 여유의 부족, 매체의 설치 및 이용환경의 미비, 매체활용에 대한 관심 및 의욕의 부족, 매체에 대한 전문지식 부족 등을 지적하였다. 4, 교수매체 활용에 관한 연수를 받은 경험이 있는 영어교사는 그다지 많지 않았으며, 교수매체 활용을 보조해 줄 수 있는 교수매체 담당자가 있는 학교도 드물었다. 이와 같은 조사결과를 토대로 다음과 같은 제안사항이 도출되었다. 1. 의사소통능력 신장의 저해요소인 문법위주의 입시제도를 지양하고 언어의 4가지 기능을 고루 측정할 수 있는 평가방법을 모색한다. 2, 교사들의 교수매체 활용을 지원할 수 있는 교수매체 담당자를 각 학교별로 배치하고, 지역별로는 교수매체 개발기관을 설치한다. 3, 영어교사들에게 매체활용에 관한 연수 및 교육의 기회를 확대한다. 4. 교수매체 활용시설의 확보 및 교수매체의 구입을 위하여 적극적으로 투자한다.;The goal of learning English is to communicate with one another in English, The goal, however, has hardly been reached in Korea, Most of Korean Students have difficulties in making themselves understood in English. One of the major reasons is that they have been taught English, focused on sentence structures and grammatical usage. Therefore, with an emphasis on developing communicative abilities, the communicative approach is required. To improve communicative competence, various teaching methods should be developed. Using instructional media will be an effective and efficient method to teach English, The purpose of this study is to examine the utilization of instructional media for teaching English in middle schools through the inquiring investigation and to bring about the qualitive improvement for effective teaching. The examinations were carried out with 148 responded questionnaires among 318 ones delivered to 318 English teachers at middle schools in Seoul. The analysis of this result is as follows; 1. Even though the English teachers thought that it was necessary to use instructional media, they did not use instructional media as much as they needed. 2. Most of the English teachers reported that using the instructional media was effective and their students were interested in it. However, they had difficulties in using instructional media because of the deficiency of instructional media and facilities and the lack of time for using them. 3. They agreed that media specialist were needed. A lot of teachers did not have any opportunity to learn about using the instructional media. To activate using the instructional media in teaching English, this paper suggests some ideas as follows; 1. Testing methods for measuring 4 skills should be developed to improve communicative abilities. 2. Instructional media specialist should be disposed at each middle school and instructional media development center at every local educational headquarter. 3. The English teacher should be given more opportunities to learn about using the instructional media. 4, Educational authorities should make an enough budget to secure the instructional media and facilities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE