View : 469 Download: 0

山水畵의 現代的 摸素

Title
山水畵의 現代的 摸素
Other Titles
(A) MODERNISTIC EXPLORATION IN THE ORIENTAL LANDSCAPE
Authors
羅銀淨
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
산수화현대적모소동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
自然은 삶의 터전과 문화적 환경이며 視知覺的으로 끊임없이 자극을 주는 대상이므로 繪畵에 있어 自然이 창작동기로써의 혹은 主體로서 선택되어지는 것은 동서양을 막론하고 자연스러운 현상이다. 自然을 화폭에 그대로 재현하거나 새롭게 재창조 할때 대상 자체가 갖고 있는, 靜的이며 고정된 환경이라는 성격으로 인해 그 形象을 그린 그림이 생명력과 역동성을 갖기란 쉽지 않은 일이다. 따라서 이를 조형적으로 실현하기 위한 가장 적합한 방법을 찾으려는 노력이 계속되어 왔다. 自然의 形象化라는 관점에서 볼때 동양의 경우 서양과는 추구하는 糟神이 서로 다르며 자연을 대하는 태도도 역시 다르다. 서양의 風景畵가 外光아래서의 사물을 명확히 식별해 나갔음에 비해 동양의 山水畵는 자연을 物質的으로 보지 않으며 心眼을 통해 인식하려고 했다. 즉 산수 자체의 묘사라기 보다는 그들의 自然觀 및 世界觀을 실제 자연과 연관시켜 그려낸 것이라고 할 수 있으며 이는 곧 자연의 外形에 대한 관심보다는 자연의 本質에 대한 관심이 더 켰음을 의미한다.^(1)) 이 점에 주목하여 본 연구에서는 東洋的 自然觀에 영향을 준 思想的 배경을 연구하고 傳統 山水畵에 나타난 視知覺 方法과 造形性을 고찰하였으며 近代이후 산수화에서 보여지는 조형양식의 변화를 함께 살펴 보았다. 이러한 의도는 전통회화로서의 산수화의 가치를 중요시하며 이를 작품제작의 理論的 밑받침으로 삼아 구도나 기법면에서 현대적인 變異를 추구하려는 것으로 궁극적으로 '創作의 바탕으로 삼고 있는 傳統을 어떻게 살리며 어떻게 진전시켜 갈 것인가' 하는 문제를 제기하여 앞으로의 작품제작에 있어 내면적 기반에 도움을 주고자 한다.;Needless to say whether it belongs to the Western or Eastern, it is a natural phenomenon that nature is chosen as a creative moment or a theme in painting, for nature is a field of life, a cultural environment and also an object that gives us stimula ceaselessly in visual sense. With the character of the object itself this is static and fixed environment, it is indeed a mattr of difficulty for a painting that drawed the shape to have vitality and dynamic nature, when nature is reappeared intactly on the canvas or newly recreated. therefore, efforts to find the most adequate method to realize it formatively have been continued. When we see from a viewpoint of figuration of nature, the mind of prsuit of it is different in case of the Eastern from that of the Western as well as its attitude to face with nature. Compared with the point the Western painting continued to judge objects clearly under light, the Eastern painting did not see nature materialistically but tried to see it through spiritual eyes. That is, rather than to be said a description of the hills and waters as such, it may be said a painting, connected to reaal nature, of their view of nature and world, and it means thast they had more interest in the essence of nature than that in the outer shape of nature. conentrated to this point, this study studied the ideological backgrounds that had influence on the views of rature of the Eastern looked into the visual cognitive method and formativity appeared in the traditional geographical picture of hills and waters, and investigated into the variance of the formative mades shown in the painting of hills and waters after the modern times together. This purpose considers the value of the painting of hills and waters to be important. It becomes a trial of the persuit of a modernistic variation both in design and technique that many be called by adopting it as the theoretical basis for work-production. Ultimately, aftr all, it is to present and issue, 'how the tradition that is considered as the base of creation is to be recalled and how it is to be progressed, and that thereby it may contribute to the internal basestone for future work productions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE