View : 2497 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김경화-
dc.creator김경화-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:28Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000023333-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198640-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023333-
dc.description.abstract본 연구는 청소년의 다양한 문제행동을 이해하기 위해서는 부모-자녀간의 의사소통형태를 살펴보는 것이 필요하다고 생각하여 부모-자녀간의 역기능적 의사소통이 청소년의 문제행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 목적 하에 연구하고자 하는 문제는 다음과 같다. 첫째, 아버지-자녀간의 역기능적 의사소통이 청소년기 자녀의 문제 행동에 영향을 미치는가? 둘째, 어머니-자녀간의 역기능적 의사소통이 청소년기 자녀의 문제 행동에 영향을 미치는가? 이와 같은 문제를 연구하고자 다음과 같은 방법을 사용하였다. 표본추출은 1989년 3월 현재 서울에 있는 남, 여 고등학교에 재학중인 청소년을 대상으로 질문지법을 통해 시도되었다. 부모-자녀간의 역기능적 의사소통은 V.Satir가 분류한 비난형, 평가형, 혼란형, 회유형 의사소통으로 부모 각자의 의사소통 유형 8개를 독립변인으로 하고 청소년의 문제 행동을 종속변인으로 하여 자료를 분석하였다. 자료분석방법은 내적 일관성지수(Coefficient Alpha)와 중다회귀분석 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지가 자녀에서 가지는 역기능적 의사소통은 평가형, 혼란형, 비난형 의사소통 순으로 청소년의 문제행동에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고 아버지가 자녀에서 가지는 회유형 의사소통은 청소년의 문제 행동에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니가 자녀에게 가지는 역기능적 의사소통은 혼란형, 평가형, 회유형, 비난형 의사소통 순으로 청소년의 문제행동에 영향을 주었다. 그러나 어머니가 자녀에게 가지는 회유형 의사소통은 통계적으로는 유의성이 있지만 실질적으로 청소년 문제 행동의 직접적인 원인은 되지 않았다. 세째, 부모가 자녀에게 가지는 역기능 의사소통 중 아버지가 자녀에게 가지는 평가형 의사소통이 청소년의 문제 행동에 가장 많은 영향을 미치며 청소년의 문제 행동을 발생시키는데 가장 중요한 원인으로 나타났다. 그러므로 어머니보다 아버지가 자녀에게 가지는 역기능적 의사소통이 청소년기 자녀의 문제 행동을 발생시키는데 더 중요한 역할을 하였다. 이상의 연구결과에서 볼 수 있듯이 부모가 자녀에게 가지는 역기능적 의사소통과 청소년의 문제행동간에는 유의미한 관계가 있음을 볼 수 있다. 따라서 부모가 자녀에게 가지는 역기능적 의사소통은 청소년의 문제행동을 일으키는 중요한 요인임이 나타났다.;The purpose of the study was to examine the relationship between the parent-adolescent communication and the adolescent problem behaviors. The data were collected through questionnaire survey which was conducted on March, 1989. Subjects served for the study consisted of 247 adolescent students in Seoul. In the questionnaire the subjects were asked about both father and mother's communication on their adolescents by adolescent students. Dysfunctional communication patterns of parents were employed the dysfunctional communication patterns depicted by Ⅴ. Satir in broad classification and conceptual framworks. Dysfunctional communication patterns were classified by the Ⅴ. Satir as follows: blaming, computing, distracting, placating communication. The 7 types of major problem behavioral patterns of adolescent students were classified as follows: socialized modelling behavior, socialized latent aggressive behavior, undersocialized avoidant behavior of school-norm, socialized sexual behavior, undersocialized nonaggressive behavior, socialized non- aggressive behavior, and undersocialized aggressive behavior. Statistical method employed were Coefficient Alpha, Parital Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis. That is , the reliability and validity of parent-adolescent communication inventory were statistically supported by Coefficient Alpha. And in order to test the hypotheses on the causal relations between the dysfunctional communication patterns and adolescent problem behaviors, partial correlation analysis and multiple regression analysis was used. With the applications of these statistical analyses, the following results were obtained. 1. Dysfunctional communication patterns which causes the adolescent problem behaviors are different between father and mother of adolescents. The blaming, computing and distracting communication of fathers and the computing, distracting, placating communication of mothers were the direct causes of the adolescent problem behaviors. 2. The placating communication of fathers is not the immediate cause of adolescent problem behaviors. Also, although the blaming communication of mothers is the dysfunctional communication affecting the adolescent problem behaviors adversely, it is not the immediate cause of the adolescent problem behaviors. 3. Among the dysfunctional communication affecting the adolescent problem behaviors, the computing communication of fathers had the highest incidence. 4. The dysfunctional communication of fathers showed more significant correlation than mothers' dysfunctional communication affecting the adolescent problem behaviors.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅰ 제1장 서론 = 1 제1절 문제의 제기 = 1 제2절 연구의 목적 = 5 제3절 연구의 한계 = 6 제2장 이론적 배경 = 7 제1절 의사소통의 이론 = 7 제2절 역기능적 의사소통 유형의 분류 = 10 제3절 청소년의 문제행동 = 16 제4절 부모-청소년기 자녀간의 의사소통의 중요성 = 21 제3장 연구가설 및 개념의 조작적 정의 = 24 제1절 연구가설 = 24 제2절 개념의 조작적 정의 = 26 제4장 연구방법 및 절차 = 28 제1절 조사도구 = 28 제2절 표본추출 및 자료수집 절차 = 31 제3절 자료분석방법 = 31 제5장 조사결과 분석 = 39 제6장 결론 = 55 참고문헌 = 59 부록 = 64 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2968930 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject부모-자녀-
dc.subject의사소통-
dc.subject청소년-
dc.subject문제행동-
dc.title부모-자녀간의 의사소통과 청소년의 문제행동에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageii, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회사업학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE