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독일 무용극이 현대 무용에 미친 영향

Title
독일 무용극이 현대 무용에 미친 영향
Other Titles
(A) Study of Tanztheater
Authors
김희진
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
독일무용극무용극현대무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 독일무용극(Tanztheater)의 형성과정과 전개시킨 인물들을 통해서 독일무용극의 특성과 현대무용에 미친 영향에 관하여 살펴보고자 한다. 20세기 현대무용에 있어 미국의 무용이 "춤을 위한 춤" 의 형식주의에 지배되어 왔다면 독일의 무용은 동작형식의 나열보다는 무용의 주제를 보다 중요시 여겨 왔다 하겠다. 1,2차 대전 이후 서독에서의 표현무용은 전쟁을 상기시켰을 뿐 아니라 대중들로부터 그리고 나찌 정권에 의해 배척되어졌다. 따라서 전후 부흥시대에 고전 발레가 다시 부흥하게 되었으며, 이것은 점령군의 문화진흥정책에 기인한 것이기도 했다. 1960년 이후 무용극은 서독의 전후사 및 정치, 사회, 문화의 상황과 관련되어진 예술이어야 한다는 사회학적 관점과 고전발레로부터 육체와 감정의 해방을 위한 노력으로 연극적 수용과 함께 형성된 무용사적 관점에서 파악할 수 있다. 이러한 무용극의 전개는 Kurt Jooss, Pina Bausch, Susanne Linke, Gerhanrd Bohner, Reinhild Hoffmann 및 Hans Kresnik등의 무용극 작가들에 의해 이루어졌다. 무용극의 개념은 무용극 발전과정과 실현과정 속에서 이루어진 것으로 구체적으로 정의되어 있지 않지만 무용, 대화, 노래, 멜로디, 전통적인 연극, 소품세트 및 의상 등의 사용을 결합한 공연 형태를 지칭한다. 또한 정서적인 내용이나 인간관계를 관객에게 전달하기 위해 자연스런 동작과 양식화된 몸짓을 선택하는데 이러한 동작들은 무용수들의 정서적인 효과를 창조해내는 것으로서, 복잡한 구조들을 통해서 이루어진다. 다시말해서 무용극은 특정한 사회적 환경과 요구에 대한 반응의 현상이며, 사회비판적 및 예술 논의적 경향에서 나타난 현상이다. 독일 무용극은 무용수의 역할 확대와 새로운 관객층을 끌어드렸으며 무용의 주제를 강조한 동시대성과 현실의식에 따른 종합예술로서 현대무용의 영역을 넓히는데 크게 기여하였다고 사료된다.;For the 20th century modern dancing, the German dancing has been focused on the themes rather than simple layout of motion forms, while the American one has been dominated by the ‘formalism' which means a dancing for the convenience of dancing. The expressionist dancing after the World War Ⅱ was reminiscent of the War since such a dancing expressing an inner thought had been suppressed by the mass and the Nazi regime which opposed any modern things. Thus, the classic dancing began to prosper during the post-war Renaissance period, which was attributed partly to the culture policy of the Occupation Forces. Since the 1960's the GermanTanztheater began to take its forms distinguished from the classic dancing both in terms of sociology and dancing history, in an attempt to secure its sesthetic and political position which could correspond to the development of post-war history, and the political, social and cultural circumstances. These kinds of attempts were made mainly by Kurt Jooss Pina Bausch, Susanne Linke, Gerhard Bohner, Reinhild Hoffmann, Hans Kresnik, etc., who were the witers of Tanztheater. Although the concept of Tanztheater was not concretely defined in the course of the development and establishment of Tanztheater, it can be defined as a form of theater which combines such concepts as dancing, dialogs, melody, traditional theater, stage properties Settings and costume, Moreover, it adopts a natural motion and a modelity of body action to convey the emotional feelings or human relations to the audience, and also maintains a complex structure through which the emotional effects of the dancers are created. The Tanztheater is a responsive phenomenon to a particular environment and demand of society, and it also originates from the critical art discussion of the society, Compared with the abstract and difficult American dancing which is focused on the development of motions, showing only meaningless lnotfons, the German Tanztheater seems to greatly contribute to expanding the area of modern dancing based on the contemporaneousness and realism of dancing.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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