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발레 작품에 나타난 祭儀性 연구

Title
발레 작품에 나타난 祭儀性 연구
Other Titles
(A) Study of Dance Demonstrated in Rituals
Authors
윤순희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
발레작품제의성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 오늘날 발레작품에 나타난 제의적 요소가 안무가들의 의도하에 어떻게 받아 들여지고 여과되었는가를 「봄의 제전」과 「아폴로」 그리고 「디오니소스」를 중심으로 설명하였다. 그리하여 이러한 작품들이 제의적인 요소를 그대로 답습한 것이 아니라, 안무가의 의도하에 예술적 성격의 창작적 형태로 여과되었다는 것을 규명하고 있다. 이러한 의도하에 그 방법으로는 문헌연구를 통하여 Ⅱ장에서는 제의의 정의와 기능, 그리고 제의의 형식과 무용을 시대별로 살펴본 다음, Ⅲ장에서는 제의와 발레의 연계성 측면에서 제의와 예술, 그리고 제의적 요소가 반영된 발레작품을 살펴 보았으며, 발레의 내용성·형식성·표현성에서 왜 제의적 요소가 나올 수 밖에 없었는가를 Ⅳ장에서 분석함으로 본 논문의 결론을 맺고 있다. 현재뿐만 아니라 고대의 제의식에서는 신과 인간과의 만남을 위하여 춤이 중요한 통로의 구실을 하였다. 또한 인간의 감정을 정화시켜 주었을 뿐만 아니라 삶의 촉진제 역할을 했으며 사회 구성원을 결속시키게 하는 힘을 제공하였다. 이처럼 춤은 종교 제의식을 기초로 하여 오늘날 소위 "예술가"라 불리우는 이들에 의하여 무용예술로 창작되었다. 그들은 제의식속에 내재되어 있는 샤머니즘을 현대적인 감각에 맞게 변화시켜 개인의 창작적 형태로 발전시켰던 것이다. 이러한 경향은 20세기의 많은 안무가들, 즉, 폴 테일러·호세·리몽·제롬 로빈슨·에릭 호킨스·베쟈르 등의 창작작품에서 찾아볼 수 있으며, 이러한 것은 안무가뿐만이 아니라 관객과 비평가들 사이에서도 앞으로 계속 논의되어 질 것이라는 점에서 더욱 의의가 있다. 이상으로 「봄의 제전」 「아폴로」 그리고 「디오니소스」에서 제의적 요소를 요약하면 1. 「봄의 제전」에서 니진스키는 쉽게 소멸되거나 변형되지 않는 바위에게 신성함을 부여하여 제의식이 이뤄지는 장소로 나타 내었다. 2. 의식에 참가한 사람들을 이끌고 지도하는 노인은, 대지와 천상의 매개체 역할을 했던 샤만과 동일하다. 3. 소녀를 제물로 바치는 의식으로 보아 희생적 제의의 형태이다. 4. 니진스키와 베쟈르의 안무에는 다산을 비는 제의식에서의 관능적인 동작을 볼 수 있다. 5. 「아폴로」에서 아폴로와 세명의 뮤즈들의 손이 맞닿는 촉수행위는, 그리스 벽화에 바탕을 둔 제의적 안무로 볼 수 있다. 6. 「아폴로」와 「디오니소스」는 인간의 기원의 대상인 신, 즉, 아폴로와 디오니소스를 소재로 사용하였다. 이처럼 「봄의 제전」과 「아폴로」 그리고 「디오니소스」에 있어서 제의적 요소는 안무가의 의도하에 창작적 형태로 여과되었다. 즉 오늘날에 와서 발레작품에 제의성이 다시 대두되는 이유는, 우선 내용면에 있어서 귀족취향의 위주인 환상적이며 낭만적인 내용에 대한 반발이며, 형식면에 있어서 현 세계는 이전의 형식주의적인 것에서 벗어나서 보다 대중에 기반을 둔, 지상적이며 현실적인 형식을 요구하였다. 그리하여 자유로운 형식으로 바뀌었으며, 표현면에 있어서도 베쟈르가 추구하는 것과 같이 현실적이며 새로운 인간적인 표현과 기술이, 난해하고 복잡한 이 사회속에서 절실히 요구되어 졌다. 이것이 바로 고대의 제의식속에 나타나는 제의성으로서, 현재의 통속적이며 나태한 분위기에서 벗어나기 위한 새로운 시도로, 니진스키·발란쉰·베쟈르등에 의하여 새롭게 추구되어져 왔다. 즉, 이러한 제의적인 실험 정신은 현대적인 발레의 바탕이 되기 시작하였으며, 이러한 시도는 미래에도 계속 연구되고 이어질 것이다.;This thesis shows how the choreographers have seen and interpreted the ritual elements represented in the works of dancing these days drawing on the "Le Sacre du Printemps" and the "Apollo" "Dionysos". It clarifies the fact that these ritual aspects are piped through the choreographer's intent and have been transformed into creative forms. Instead of being merely passed down as they were. In Chapter Ⅱ, we examine the theoretical background of rituals drawing on the definition, function, forms, and the historical change of them. In chapter Ⅲ, we will see the connection of rituals and art, and them find out the ritual aspects and elements reflected on the works of dancing. Dancing is playing an important role in the meeting of God and Man not only in ancient rituals but also these days. In rituals, dancing has purified human emotions and been a catalyzer in life, further more, supplied a power unifying social members. Like this, dancing was based on ancient rituals and created into the "art of dance" by artists. They have changed the shamanism, which is dissolved in ritual, into modern sensation and developed creative style individually. We can see, this tendency from 20th century choreographers, - Paul Taylor, Jose Limon, Jerome Robbins, Antong Tudor, Anna Sokolow, Erick Hawkins, Alwin Nikolais. Maurice Bejart. This tendency becomes more important, when we see that it will be discussed among the audience and critics as well as choreographers. The summeries of the ritual aspects of the "Le Sacre do Printemps" and the "Apollo" "Dionysos" are as follow: 1. In "Le Sacre du Printemps", Nijinsky attaches divinity to eternal rocks and describes them as the place of rituals. 2. We can see some sensual movements in Nijinsky and Bejart's choreographers praying for fertility. 3. The oldster who leads the people participating in the rituals is identified with the shaman as medium of the earth and heaven. 4. They are characteristic of sacrificial forms in view of the girls dedicated to the ritual pedestal. 5. In the "Apollo", we can regard the touch of hands of "Apollo" and three muses as the ritual choreography based on Greek mural paintings. 6. In the "Apollo" and "Dionysos", God, an object being prayed is used as a material. Taking into· consideration The ritual aspects of the "Apollo" and the "Le Sacre du Printemps and "Dionysos" we can conclude that these aspects are reflected on these works after being filtered through the choreographer's intent. That is, we can interpret why ballet's retualism is coming to the front from the following points. One is that it is a repulse against the romantic and fantastic content tailored to the nobility's taste. The other is that it is escaping from the mannerism in the past and becoming on earthly and realistic being based on the masses. Therefore, it has been transformed into a liberal form that Bejart pursued and new technics as well as human expression are more necessary in this complicated and unintelligible society. This is the very ritualism represented in the ancient rituals and also what has been seeked for by Nijinsky, Balanchine, Bejart in an attempt to escape from the worldliness in the modern times. The experimental spirit has been the origin of the modern ballet and should be continued more and more in the future.
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