View : 617 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author성미연-
dc.creator성미연-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022441-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198616-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022441-
dc.description.abstract1960년대 이후 미국의 후기 현대춤은 급진적인 사상을 가진 무용가들에 의해 주도 되었다. 그들은 무용의 전통적 관습을 거부하고 무용에 대한 새로운 개념을 도입하여 실험적이고 다양한 안무 방법을 개발시켰다. 대부분의 전위 무용가들은 협동작업을 통하여 공통된 미학적 관심과 기대 안에서 공생관계를 유지하였는데 그들의 온상이었던 저드슨 그룹은 당시 전위적인 예술가들을 끌어들이는 강한 흡인력을 지니고 있었다. 그러나 트와일라 타프는 그 거대한 기류에 합류하지 않고 독자적인 무용세계를 추구한 또 하나의 무용가였다. 그녀는 자유분방하고 반항적인 기질과 독창적인 사상을 가진 안무가로 그 누구도 추종하지 않고 자신만의 새로운 방법과 표현을 찾으려 하였다. 본 논문에서는 그러한 트와일라 타프의 사상과 작품세계를 살펴보고 그녀의 안무성향을 연구 하고자 하였다. 먼저 트와일라 타프의 활동배경으로 미국의 후기 현대무용의 흐름과 타프의 무용활동을 살펴 보았다. 다음은 트와일라 타프의 안무사상을 연구하였으며, 안무 스타일을 살펴 보고 주요작품들을 분석함으로써 안무특징을 연구 하였다. 타프는 다양한 무용수업과 경력을 쌓은 후 1965년 부터 독자적인 안무활동을 시작했다. 그녀의 무용은 엄격한 과정과 오랜 훈련과정을 요하는 복잡하고 치밀한 구성, 그리고 자유롭고 역동적인 움직임이 그 특징이었다. 타프는 당시 주류를 이루었던 저드슨 그룹을 추종하지 않고 실험적이면서도 독자적인 표현기법과 무용어휘를 창조 하였다. 따라서 그 시대의 진정한 아방가르드로 평가 받는다. 1970년 이후 타프는 전통적이고 대중적인것을 수용하여 여러형태의 무용을 혼합하는 새로운 안무 스타일을 추구했다. 뿐만 아니라 미국의 주요 발레단을 위한 작품을 안무하면서 더욱 폭넓은 무용활동을 전개하였다. 결과적으로 그녀는 여러 무용형식을 혼합·절충함으로써 무용에 대한 새로운 방법을 제시하였고 대중과 친숙한 소재들을 무용에 수용함으로써 대중적 성공을 거두었다. 이와 같은 트와일라 타프의 안무성향과 무용활동의 성과를 미루어 보았을 때 본 연구는 무용사적 의미와 함께 무용예술과 대중성에 대한 논의의 기초를 제공할 수 있을것으로 본다.;In the late 1960's the American modern dance was led by Choreographer's and dancers who had innovative and revolutionary ideas. They rejected the conventional tradition and tried to create experimental and various choreographic methods as they applied new concepts of dance and movement. Most of performing artists maintained mutual relationship in the congenial aesthetic intevests and anticipation through collaboration works. And the Judson group which hall been these performing artist's podestal greately inspired the avant-garde artist at the time of Post-modernism. However, Twylar Tharp didn't share the heavy in flux at avant-garde stream, yet she pursued her individualistic dance world. She was creative artist who had unlimited freedom, rebellious and radical disposition as she seeked for her unique way of expression. In this paper, I explored Tharp's dance phylosophy and history as well as her unique choreographic ability and specialty. At first, I researched about her dance background, experience and historical situation of American modern dance. And then, I investigated her choreographic styles and characteristics that were shown on her remarkable pieces. Tharp started to work on her own company in 1965 after she trained herself with different types of artistic skill. They distinctive Choreographic styles were accurate precise procedure, complex and elaborate composition, and free and sensational movements. Tharp didn't follow the big wave of the Judson Croup, but she tried to use of experimental materials, idiosycratic expressions and new dance vocabularies. For that reason, she could be considered as a true avant-garde arist in this period. After 1970 Tharp attempted to combine all types of movements while she was accepting all levels of the conservative tradition to the progressive popular art. In addition, she could achieve phenomenal reputation when she choreographed for American main ballet companies mingling with modern dance elemints. As a result, she succeed to not only develope new ideas of choreography as she combined and blended various dance forms but also embrace popularity as she made a connection with the valgar art. Therefore, this paper can provide the basis for arguement subject about the dance and popularity.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 트와일라 타프의 활동배경 = 5 A. 미국 후기 현대무용의 흐름 = 5 B. 트와일라 타프의 무용활동 = 13 Ⅲ. 트와일라 타프의 무용사상 = 22 Ⅳ. 트와일라 타프의 안무특징 = 29 A. 트와일라 타프의 안무 스타일 = 29 B. 주요작품분석 = 39 1. Medley = 39 2. Bix Pieces = 44 3. Deuce Coupe = 49 4. Push Comes to Shove = 55 5. Nine Sintra Songs = 59 Ⅴ. 결론 = 63 참고문헌 = 67 ABSTRACT = 70 트와일라 타프의 작품연보 = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3144828 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectTwyla-
dc.subjectTharp-
dc.subject안무-
dc.subject성향-
dc.titleTwyla Tharp의 안무성향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the choreographic propensity of Twyla Tarp-
dc.format.pagevi, 80p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1997. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE