View : 444 Download: 0

反復行爲에 의한 平面性硏究

Title
反復行爲에 의한 平面性硏究
Other Titles
(A) Study on repeated geste and plane surface
Authors
崔允銑
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
반복행위평면성연구서양화미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
About 1910, Abstract Art was attempted by Mondrian and Kandinsky, refusing any objects and reflections. Modern painting after 1945, produced Action Painting and Informal tendency, and in mid-1960s the Minimalism. Action Painting was in pursuit of new meanings of behaviours, while minimalism was for the purity of paintings and thus for the reduction to simple plane. In 1970s, modern painting put emphasis on materiality of substances which was called Support / Surface Group If we regard Modernism as Modern Art, the Modem Art after 1970s can be claasified as pluralism. This study is to combine the 'geste' of Action painting and the plane surface of minimalism in which any composition and images are denied, examining the meanings of paintings as a repeated geste and plane surface. The approach of this study is done through comparison between the works of Mark Tobey's after 1935, Ad Reinhardt's, and R. Ryman's. Mark Tobey was the precursor of Abstractism, who tried the repeated lines and particles in self-effacement of the philosophy of East Asia. Ad Reinhardt is a Minimalist- Artist who expressed through his works after 1947, concrete space without identically repeated illusions. R. Ryman, also a Minimalism Artist, manipulated his plane surface with the trace of simple stroke of the brush. The repeated geste through mechanical and vertical planes, which my early works shows has recently got more direct repetitions and superpositions. The process of this study is to relate our perceptions with geste on a plane surface which will lead to the acknowledgement of the purity of paintings and the meanings contained in geste, and the tensions between geste and canvas.;1910年경 Mondrian(1866 ~ 1944), Kandinsky(1872 ~ 1944)가 抽象美術을 시도하였다. 이는 일체의 대상을 배제하고 일체의 재현적 요소가 거부되었다. 1945年이후의 現代繪畵는 Action Painting과 Informel적 경향을 거쳐 1960年代 중반의 minimalism에 이르렀는데 Action Painting에서는 行爲속에 내포되어 있는 새로운 意味를 추구하고 minimalism에서는 繪畵의 순수성과 平面으로의 환원을 추구하였다. 그리고 1970年代의 물질성을 강조한 Support / Surface Group으로 전개 되어왔다. 총괄적인 모더니즘을 근대미술로 설정할 경우 70年代이후의 現代美術은 '다원주의'(Pluralism)로 지칭할 수 있다. 이러한 흐름속에서 本人은 minimalism의 구성도 Image도 없어진 平面化된 화면과 Action Painting의 行爲(geste)를 결합시키고자 하였다. 본 연구의 내용적 측면에서는 반복적 행위(geste)와 平面으로서의 繪畵가 갖는 意味를 규명 해 보았다. 방법적인 측면에서는 추상표현주의 선구자인 Mark Tobey(1890 ~ 1976)의 1935年이후 작품에서 보여지는 무아상태에서 연속적으로 쓰여진 선이나 점의 반복행위와, Minimalism 작가인 Ad. Reinhardt(1913 ~ 1967)의 1947年이후 작품에서 보여지는 붓터치의 반복으로 Illusion이 배제된 具體的 空間, 또한 Minimalism 작가인 R.Ryman(1930 ~ )의 단순한 붓의 흔적에 의한 뉘앙스로 표면처리한 反復 行爲의 측면을 比較分析하였다. 本人의 초기 작품에서 보여지는 기계적이고 수직적인 면을 통한 反復의 行爲가 최근에 들면서 보다 직접적인 反復과 중첩의 方法으로 변화되었다. 이러한 과정을 통하여 本人은 지각과 행위(geste)를 평면에 결합시키고자 한다. 그러므로 行爲속에 내포되어 있는 意味, 行爲와 Canvas 사이의 긴장관계, 그리고 繪畵의 순수성을 추구하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE