View : 14 Download: 0

초등학교 아동의 사고예방행동과 사고발생의 관련성 연구

Title
초등학교 아동의 사고예방행동과 사고발생의 관련성 연구
Other Titles
(A) Study on the Relationship between Injury Preventive Behaviors and Accidents for Elementaty School Children
Authors
이수정
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 보건교육학과
Keywords
초등학교 아동사고예방행동사고발생관련성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리 나라는 최근 산업 및 교통의 발달과 인구의 증가로 생활환경이 복잡 다양해짐에 따라 각종 사고가 증가되고 있으며, 1993년 이래로 5-14세 어린이 중 사고로 인한 사망이 전체사망의 약 57%를 차지하고 있다. 또한 아동의 사고는 그 가족에게 직접적인 피해를 가져오며, 사고의 정도에 따라서는 아동이 살고 있는 지역사회는 물론이고 국가차원에도 큰 손실을 초래할 수 있으므로 사고를 예방할 수 있는 안전교육의 중요성이 날로 부각되고 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 사고예방행동을 살펴보고, 사고예방행동과 사고발생의 관련성을 규명하고자 서울 시내 9개 교육구청별로 1개 학교씩을 선정하여 1996년 9월 10일부터 25일까지 15일간에 걸쳐 초등학교 아동의 사고 예방행동과 사고발생에 관한 설문조사를 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 일반적 특성 중 성별분포는 남학생(48.7%)과 여학생(47.1%)이 비슷하였으며, 주거형태는 아파트에 거주하는 학생이 43.6%로 가장 높았다. 등하교시 소요되는 시간은 10-19분이 51.8%로 가장 많았고, 등하교 방법은 걸어서 다니는 학생이 89.7%로 대부분을 차지하였다. 부모의 교육수준에 있어서는 46.6%의 어머니가 고졸이었고, 아버지는 대졸 이상(49.4%)이 가장 많았으며, 어머니의 직업은 가정주부가 56.7%였다. 2, 아동에 대한 부모의 안전교육 실시정도에 있어서는 이물질흡입사고 영역을 제외한 전 영역에서 평균 이상의 높은 점수를 나타냈으며, 영역별로는 교통안전에 관한 교육을 가장 많이 실시하였고 다음으로 놀이사고, 화상사고에 대한 안전교육 순이었다. 3. 대상자의 사고예방행동 중 실천율이 가장 낮은 것은 놀이사고 예방행동(98.7%)이었으며, 다음으로 교통사고(92.3%), 중독사고(91.5%) 예방행동 순이었다. 4. 부모의 안전교육 실시정도에 따른 아동의 사고예방행동을 분석한 결과에 의하면, 부모가 안전교육을 전혀 실시하지 않은 아동의 사고예방행동 실천율이 가장 낮았으며, 부모가 안전교육을 자주 실시할수록 아동은 사고예방행동을 잘하였다(p<0.05). 5. 아동의 사고발생실태 중 사고발생유무에 있어서는 전체 아동 중 75.8%가 조사시점에서 6개월 이전까지 1회 이상의 사고를 경험하였으며, 이 중 놀이사고가 가장 많았다. 사고발생 장소에 있어서는 방, 부엌, 거실등 가정에서의 사고가 38.3%로 가장 높았으며, 운동장, 교실 및 실험실, 계단등 학교에서의 사고는 34.1%를 차지하였다. 사고발생시 손상부위는 다리, 발이 59.1%로. 가장 높았고, 다음으로 손과 팔, 얼굴과 목의 순이었다. 입원경험에 있어서는 입원을 1회 이상 경험한 아동이 21.7%를 차지했으며, 이 중 교통사고로 인한 입원이 가장 많았다. 입원기간은 7일 이하가 가장 많았으며, 치료장소는 종합병원 및 병의원이 65.0%로 가장 높았고, 다음으로 자가치료(집, 약국)가 21.6%, 기타(한의원, 보건소 등)가 3.8%였다. 6. 일반적 특성에 따른 사고발생은 남학생이 여학생에 비하여 사고를 더 많이 경험하였으며(p<0.05), 등하교 방법에 있어서는 자전거를 이용하는 학생이 사고가 가장 많았고 다음으로 도보, 버스, 자가용의 순이었으며 그 차이는 통계학적으로 유의하였다(p<0.05). 7. 부모의 안전교육과 사고발생에 있어서는 부모가 안전교육을 전혀 실시하지 않는 아동이 사고를 가장 많이 경험하였으며, 부모가 안전교육을 자주 실시할수록 사고를 경험하는 아동이 적었다(p<0.05). 8. 사고예방행동에 따른 사고발생은 사고예방행동을 실천하지 않는 아동이 사고예방행동을 실천하는 아동에 비하여 사고를 더 많이 경험하였다. 따라서 사고예방행동을 잘하는 아동일수록 사고를 경험하지 않았으며 그 차이는 통계학적으로 유의하였다(p<0.01). 9. 초등학교 아동의 사고발생에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 사고예방행동을 실천하지 않는 아동이 사고예방행동을 실천하는 아동에 비하여 사고발생의 비차비가 2.06로서 사고발생에 미치는 영향이 가장 높았고(p<0.01), 남학생은 여학생에 비하여 사고발생 비차비가 1.47배 높았다(p<0.05).;Nowadays according to the complexity of our daily life due to the development of industry and transportation various kinds of injuries happen. Since 1993 the death rate among 5∼14 age children by injuries amount to about 57%. Furthermore, the injury of children can give a direct damage to their own family and it can also bring a serious loss to the country as well as the community where they live in accord with degree of an injury. From this reason, the importance of safety education has been increasing. In this study, it is aimed to clarify the effect of injury preventive behaviors on injury incidence of the 6th grade students in the elementary school. This study is accomplished by the survey sampled from 9 elementary schools in seoul, each of which belong to different district. The survey took for 15 days from the date of semptember 10th 1996 to semptember 25th 1996 and the results were as follows; 1. For demographic characteristic, sexual distribution was 48.7% of male students and 47.1% of female students. The required time from home to school was 10∼19 minutes(51.8%), and the most way of their going to school is to walk(89.7%). Mothers who graduated from high school were 46.6% and 49.4% of fathers were above university graduated level. The most vocation of mothers was housewife as 56.7%. 2. The scores of parents' safety education was above the average in most areas with the exception of foreign body(suffocation). The score of the parents' safety education about traffic accidents was the highest and then play injury, bum injury in order. 3. For the injury preventive behaviors of children, they didn't practice play injury preventive behavior the most and then about traffic accidents, burn injury in order. 4. The results of analysis on children's injury preventive behaviors by parents' safety education, children whose parents didn't practice safety educations at all didn't act injury preventive behaviors the more often parents practice safety education, the better children act injury preventive behaviors(p<0.05). 5. The results of analysis on the injury rates, 75.8% of children experienced more than one injury and the most was play injury. With regards to sites where injuries happened, the room, the kitchen, and the living room in the house ranked first(38.3%) and then injuries at school such as on the playground, in the classroom, and on the stairs was 34.1%. As for damaged body part, legs and feet ranked top(54.1%), and then hands and arms were each almost same(54.5%). Children who underwent more than one hospitalization were 21.7% and the main cause was traffic accidents. The most hospitalization period was 7 days below. For their treatment, general hospitals arid primary hospitals were 65.0% and self-treatment(at home or drug store) was 21.6%. 6. Considering injury rate in accordance with demographic characteristics, male students experienced more injuries than female students(p<0.05%). For the way from home to school, children who went to school by bicycle experienced the most injuries and then on foot, by bus in order of which differences were statistically significant(p<0.05). 7. From the comparison of parents' safety education practice and accidents, the less often parents practice safety education, the more often children experience injuries(p<0.05). 8. The results of analysis on the effect of injury preventive behaviors on accidents, children who didn't act injury preventive behaviors experienced much more injuries than those who did injury preventive behaviors of which differences were statistically significant(p<0.0l). 9. From the results of analysis of factors effecting on elementary school children's injuries, children without injury preventive behaviors had more effect on accidents than those who had injury preventive behaviors as odds ratio 2.06(p<0.01), and the odds ratio of male students compared with female students was 1.47(p<0.05).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE