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인도의 전통무용에 관한 연구

Title
인도의 전통무용에 관한 연구
Other Titles
Study on Indian Traditional Dance : Centering in Kathakali
Authors
최혜정
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
인도; 전통무용; Kathakali; 인도무용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
동양에서 가장 오래된 역사와 전통을 지니고 있는 인도에서는 그들의 종교인 힌두교에 바탕을 두고, 신과 대화하며 숭배하기 위한 수단으로 여러가지 형태의 춤을 추기 시작하였다. 춤은 언어가 사용되기 전 서로간의 의사전달 수단으로서 표현된 대부분의 표정과 몸짓언어라고 말한것과 같이 특이한 표현형식을 가지게 되었다. 그러므로 본 논문에서는 가장 독특한 표현형식과 세련되고 발달된 Technique를 가지며, 연극·무용·음악이 균형적으로 융합되어 Dance Drama라고도 불리우는 Kathakali를 연구함으로써 주로 순수무용요소를 중시하는 다른 인도무용과의 차이점을 알아보고, 종합예술로서의 Kathakali가 동·서양에 어떠한 영향을 끼쳤는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 연구방법으로는 인도무용이 신과의 교류를 위한 수단으로 행해졌기 때문에 신들이 무용에 자주 나타나고 있기에 그 신들과 신화를 통하여 기원을 알아 볼 수 있었으며, 각 지방마다의 특색을 가지고 발달되어 진 전통무용의 종류와 그와 상반된 성격을 가지는 Kathakali의 역사와 특징을 알아봄으로 본격적인 Kathakali의 공연구성과 형식이 어떠한 절차를 거쳐서 관객들에게 보여지는가를 알아보았다. 그 결과, "Kathakal는 늘 미세하고 섬세한 동작들이 많이 있으며, 표현되는 형식이나 Technique이 상당히 크고 힘들어 여성으로서는 체력적으로 견디기 힘든 남성만의 춤으로 공연에 출현하게 되는 남성들도 유년시대부터 장기간의 엄격하고 고된 훈련을 받아야만이 정식 무용단원이 될 수 있다"^2는 사실을 알게 되었다. 또한 무용수들이 등장인물의 성격을 잘 표현해 주는 특이한 분장을 하고 매우 기이하고 부피가 큰 의상을 입고 춤을 추기 때문에 관객들이 공연을 이해하는데 도움과 흥미를 주며, 다양한 형태의 몸짓언어를 구사하는 Technique이 공연의 분위기를 조성해 주는 드럼·징·심벌등의 타악기 음악과 어울려 거대한 장관을 이루게 된다. 이렇게 여러 요소들이 종합적으로 융합되어 공연되어지는 Kathakali는 다른 전통무용과 무용적인 요소뿐 아니라 공연예술적으로나 표현적인 면에서 차이점을 보이는 민중무용으로서 발달되었지만 인도예술의 정신적 흐름을 기본으로 한다는 점에서 동일함을 보이고 있다. 또한, 종합예술적 측면에서 동양은 물론 오직 다리의 움직임만을 중시하던 초기 서양무용에 많은 영향을 끼치게 되었다.;Indians who have the longest history and tradition among oriental people, influenced by Hinduism, started to dance as a means of communication with and worship of gods. Dance became a particular expression form, as "communication means between people before language was used had been mostly expression and body language. " In this thesis, I tried to understand the difference between Kathakali and the other Indian dances, which regarded the pure elements of dance as the most important, by investigating Kathakalt as Dance-Drama fused into theatre, dance and music with the sophisticated technique and the unique expressive form. And its purpose was laid on understanding that how much influence of Kathakali as synthetical art have had on Orient-West. As the methods of study, I surveyed its origin through Indian mythology and gods frequently showed in dances, because Indian dance did as a means of communication with gods, and took a method investigating what are the procedures of performance, composition and form of full-scale Kathakali by searching for history and features of it, which have the distinction from the kinds of Indian traditional dance grown up against background in each region. I realized that only men who have had strict and basic training since childhood could be a Kathakali dancer because Kathakali prescribes minute and delicate movements and its t forms and actions accompany big and difficult muscular movements. Its performance also takes 8 to 16 hours. It is impossible for women to join the full-length performance because of physical inferionty. Make-up used in Kathakali is unique and very exaggerated. However, make-up is very important because it helps a dancer know and represent his character's role. In addition the technique using a variety of body language achieved the great spectacle along with a drum, a gong and symbals which help the mood of performance. Thus, through Kathakali performed in the incorporated way of various elements synthetically have been developed as a folkdance not only in tile aspect of traditional dance and dance-elements but also of performance-art and expression, it demonstrated the same in that based on the spiritual trend of Indian art. In view of synthetical art, Kathakali have had an important effect on western dance, which set value on the movements of legs in earlier days, as well as on oriental dance.
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