View : 26 Download: 0

중학교 소설교육의 실태와 올바른 지도방안

Title
중학교 소설교육의 실태와 올바른 지도방안
Authors
예주연
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
중학교소설교육지도방안국어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The novel is a genre of literature of which students and teachers alike consider indispensible. Despite that fact, the efforts to convey the literal value of the novel in an effectively educational way have been insubstantial in the long run. Therefore, this study, through studies of literature and also through surveys, attempted to fully understand both the Fifth Educational Step and the current Sixth Educational Step in order to find a solution which would minimize certain flaws in a logical and effective way. The following is a summerization of the study, which was done by genre. In the second chapter, through considerations of headings related to novels and analysis of the novels in student textbooks(headings and textbooks both of the Fifth and Sixth Step), the study attempted to understand and fully realize the current status of education of literature in middle school. The study offered the following conclusions. (1)Despite the fact that the relative importance of education of literature is shifting towards the appreciation of the artistic validity of the novel itself, the methods of the education of correct appreciation are dissatisfying, and also, encouragement of class participation is not being conducted realistically. (2)The arrangement of novels in textbooks should be diverse in period, and such novels should have defined and complete personality and settings that are familier to students. Such novels should be suggested through preferences of students and teachers. In the third chapter, the study attempted to analyze the actual condition of contemporary novels in student textbooks through a survey conducted on students and Korean Language teachers of various middle schools in the Kyoung-gi province. In the fourth chapter the conclusions drawn from the survey material are presented. First of all, both students and teachers show high approval of novels in textbooks and the majority of both parties enjoy novels outside the classroom. Therefore, a teacher should use such an advantage by creating various methods through study of novels to accomplish educational goals. Second, both students and teachers show dissatisfaction of the material in textbooks, citing the novels as being unrealistic or too obviously moralistic in subject. More flexible material is being asked of the compilation committee. Third, the teachers often do not set up systematic and driven goals for the students, and the students in turn are often misled. A complete understanding of the goals by both teachers and students is needed and the definition of goals should be made with the participation of the students. Fourth, despite complete understanding of the novels by the teachers, many seemed to fail in getting the point across in an actual classroom. There should be a model made on the appreciation of literature, references that could be used directly in the classroom should be developed, and teaching methods on association should be developed, so the education can be used on novels outside the textbooks as well. Finally, different interpretations of the same novel should be encouraged in the classroom. To do so, analysis of the novels should be centered on the teachers whereas the appreciation of novels should be centered on the students. Also, evaluation on the general knowledge of novels should be done objectively, whereas the evaluation on understanding and appreciation of the novels should be done subjectively.;소설은 장르의 특성상 학생과 교사 모두가 가장 선호하는 문학의 한 분야로, 그러한 소설이 중학교에서 청소년들에게 학습의 교재로 사용되었을때 그 문학적 가치를 바로 전달하고 교육적 효과를 극대화하기 위한 다양한 노력이 필요함에도 현실적으로는 소홀했던 감이 없지 않다. 그러므로 본 연구는 문헌 연구와 설문조사를 통해 제5차 교육과정과 개편이 진행 중인 6차 교육과정에 기초한 중학교 소설교육의 현황과 실태를 파악하고 여기서 발견된 문제를 최소화하는 바람직하고 효율적인 소설방 안을 제시하고자 하였다. 각 장별로 논의된 내용과 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 제 Ⅱ장에서는 제 5, 6차 교육과정에 나타난 소설 관련 항목 고찰과 교과서 수록 소설 분석을 통하여 중학교 소설교육의 현황을 파악하였는데 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육과정에 나타난 소설교육의 지침은 감상과 문학성 자체를 중시하는 방향으로 변모되고 있으나 감상교육에 대한 방법상의 미흡과 학생들의 참여 훈련 부족으로 현실적으로 시행되고 있지 못하고 있었다. 둘째, 교과서 수록 소설은 시대적으로 고르게 안배하고, 학생들과 가까운 세제의, 소설의 특성이 명확한 완결된 작품을 선정의 기준으로 하여야겠으며 학생과 교사의 높은 선호도를 고려해서 더 많은 소설을 교과서에 수록할 것이 요청된다. 제 Ⅲ장에서는 소설교육 실태 파악을 위해 경기도 소계 중학교 학생과 국어 교사를 중심으로 5, 6차 교육과정에 의한 중학교 국어 교과서 현대 소설작품에 대한 설문조사를 실시하였다. Ⅳ장에서는 설문조사 결과를 분석하여 문제점을 도출하였는데 이때 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생과 교사 모두 소설 단원에 높은 선호도를 보이고 있으며 평상시에도 소설을 즐겨 읽는 편이다. 그러므로 교사는 소설교육을 통해 문학 교육의 목표 달성을 극대화하기 위한 다양한 방법을 모색하기에 힘써야 한다. 둘째, 제재가 내용상 비현실적이며 교훈위주여서 학생의 흥미와 멀고 구성상 소설 양식을 탁월하게 드러내는 작품이 적다는 점을 들어 교사와 학생 모두 제재 선정상의 불만을 표시하였으므로 제재 선정의 신축성이 교과서 편찬자에게 요청된다. 세째, 교사는 학년별 목표에 대한 단계적 의도적 교육을 실시하고 있지 못한 편이며 학생 역시 그들의 현실적 이익에 목표를 두는 경우가 많아 교사의 명확한 목표 인식과, 목표 설정시 학생의 참여를 유도하는 것이 바람직하다고 보여진다. 네째, 교사들의 소설 단원에 대한 문학적 가치 인식에도 불구하고 실제 수업에서는 그 특성을 살리고 있지 못하고 있으므로 감상 중심의 수업 모형 개발, 교육 현장에 바로 적용될 수 있는 현실적인 참고 도서의 개발, 소설 교육의 효과가 교재외 소설에 전이되도록 하기 위한 추수 지도가 절실히 요청된다. 끝으로, 소설 수업에서는 다양한 해석이 허용되어야 하며 그러기 위해서는 분석은 교사 중심, 감상은 학생 중심으로 행해져야 한다. 아울러 소설의 평가도 지식에 관한 평가는 객관식, 이해 감상 평가는 주관식 이원 방식으로 이루어져야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE