View : 120 Download: 0

고등학교 국어과 한문단편 교육연구

Title
고등학교 국어과 한문단편 교육연구
Other Titles
(A) study on the chinse character short story education of the high school Korean curriculum
Authors
권성임
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
고등학교국어과한문단편교육한문
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
국문학사에서 한문학은 그 향유 기간과 가치에 비해 제대로 인정받지 못했다. 그 교육에 있어서도 상황은 마찬가지이다. 본고는 고등학교 교육에서 한글고대소설에 비해 시대나 계층 편향적으로 다루어지거나 교과서에 수록되어도 한 작가 편향적으로 다루어지는 한문단편교육 현황을 알아보고 그 문제점에 대한 개선 방안을 제시하여 바람직한 한문단편 교육이 이루어져야 한다는 측면에서 시도되었다. 이를 위해 본고는 조선 후기 한문단편을 문학 일반론에 근거하여 그 특성들을 고찰하여 한문단편 교육의 의의를 살피고 그것이 교육 과정에서 어떻게 반영되는지 교육적으로 고찰하여 그 교육 현황과 개선 방향을 다루었다. Ⅱ. 한문단편의 특성과 교육적 의의는 한문단편 교육의 이론적 토대가 되는 것으로 한문단편의 장르적 성격, 발생과 전개양상, 문학적 특성으로 제재, 작가, 구성, 서사양식에 대해 다루고 그것이 가지는 문학사적 의의를 고찰하고 왜 한문단편이 필요한지 한문단편의 교육적 의의를 살펴보았다. Ⅲ. 한문단편 교육의 현황과 문제점으로 제1차에서 제6차 교육과정에서 보이는 한문단편 교육의 기본 방향과 수록 현황을 검토하고 제6차 국어, 문학 교과서 중심으로 「허생전」과 「양반전」의 교육 과정을 분석하고 그 과정에서 나타나는 문제점을 살펴 보았다. Ⅳ. 한문단편 교육의 개선 방향에서는 Ⅲ장에서 나타난 문제점을 바탕으로 한문단편의 교육의 과제를 살펴보고 그 개선 방향을 두 가지 측면에서 다루었다. 먼저 교육 대상 작품의 확충하고 보완한다는 측면에서 이옥 작품을 그 대안으로 제시하였다. 다음으로 교육 방법 측면에서 바람직한 수업모형, 언어적 접근 방법, 교수법의 개선과 개발이 필요함을 제안하였다. Ⅴ. 결론에서는 앞서의 연구를 정리하여 한문단편 교육의 중요성과 의의를 다시 강조하고 본고의 한계를 언급하였다.;The Chinese character short stories has not been acknowledged in our national literature history is spite of their long uses and good values. The situation is the same in our current education. This study was aimed at analyzing our model Chinese Character short stories and thereby reviewing their literary values as well as the significance of their education for our high school students Ⅱ. This study will manage the special quality and pedagogic meaning of the Chinese character short story. Style, origination and developments as the theoratical basis of its education, and form, writer, structure and description as the special quality of literature. And it will study the pedagogic meaning of the Chinese character short story. Ⅲ. Meanwhile, in order to review our education of high school Chinese character short stories, the series of our 6 curriculum amendments were overviewed for their texts of Chinese character short stories.. In particular, this study will analyze the education pressing of Yeonam's model works "Heosaeng Story" and "Yangban Story" and try to find out the problems. Ⅳ. This study will look into the task of the education of Chinese character short stories on the ground of the problems as found in Chapter Ⅲ and present two improvement directions. One is proposing Lee ok's work in view of expansion and supplementary measures. The other is improving desirable lesson model, linguistic approach and instructional methods as a way to development of educational method. Ⅴ. In the last chapter, the study was concluded emphasizing the significance of the Chinese character short story education, and refering the limit of this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE