View : 371 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author姜玄珠-
dc.creator姜玄珠-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:58Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000023286-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198543-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023286-
dc.description.abstractIt is not convincing that various aspects in modern paintings are understood through only forms with no contents. In order to make traditional expression of the oriental painting, formality, be continued into modern paintings, I believe painters should face up to the social reality that the masses are confronted with and explore paintings with experiences of their lives, before forms are concerned. In this point of view, we recognize that the duality of content & form coexists in the work, and that paintings are products of human consciousness & relavant with cultral circumstances. Paintings should be developed as oneness of form & content. Today it is impossible to define this time as a concept or a value Because, before a value is established, another new one appears & contradicts the former one. This circle keeps on occurring in sequence speedily This is why it has become uncertain to be appreciated & judged. Under such current situation, painters need to build the realm of their work. And also, they are needed to introspect themselves & recognize the stream of history, and find out the necessity of their existence. This thesis, based on the necessity of painters' existence, makes focus on conveying social phenomena & human feelings to the masses, by means of symbolic St metaphoric expression. Firstly painters recogneze their existence, and then more actively accept the present matters that society is faced with. In the way of expression, symbolic meaning that an object has in itsef is introduced rather than realistice expression. It causes the masses to have curiosity & tension. Through the course, the masses are let to realize the meaning that painter intends to show through the painting. I believe that more concerns of the masses can be enhanced by a painting that uses new methods. I introduce drawings & objects, which are transformed, it paintings, and combine them. I use 'Mook' that is material characteristic of the oriental painting. Therewith I study on the possibilty of contrast & expansion in symbol & basic concepts of the oriental painting. Through this experimental work, I suggest the followings. A Painter can show his own intcrntion, by metaphorical expression, to the masses that today feel isolated, insensible & spiritless. After that, the painter accepts the way of their understanding on the painting. And then, he communicates with them, and through this work can help them overcome the foregoing matters they are faced with. Here I offer a role of the painting, a media with which a painter can speak for the time & society. It's not as a reasult but a process.;현대繪畵의 多樣한 양상들을 이해하는데, 內容이 없는 形式과 觀念만으로의 繪畵觀으로는 그 설득력과 價値를 상실하고 만다. 따라서 本人은, 전통적 繪畵樣式인 觀念的 표현이 현대에 살아있는 繪畵樣式으로 存在하기 위해서는 내면의 세계나 觀念의 세계 이전에 社會, 현실을 직시하고 그들의 삶의 內容을 포함한 摸索을 함으로써, 극복할 수 있지 않을까 한다. 이러한 측면에서 볼때, 內容과 形式의 兩面性은 늘 共存해야 하며, 繪畵가 人間意識의 산물이자 시대, 문화적 狀況과 관계를 갖고 있음을 認識하고 合一되는 藝術形態로 전개되어야 한다. 오늘날, 이 시대를 객관적으로 정의내리기는 불가능하다. 하나의 價値체계를 정립시키기 이전에 이미 價値의 부정, 또다시 그부정이 급속히 제시되어 감으로 評價나 認識이 불확실해지고 있다. 이러한 狀況속에서 자신의 作品世界를 확립시켜 자기를 省察하고 역사적 寫實속에 對立시켜 自己存立의 當爲性을 찾는 것이 필요하다. 本 論文은 繪畵를 이러한 당위성에 근거하여 象徵的 方法을 수단으로 暗示的으로 표현하여 人間이 認識可能한 社會現實反映이나 感情의 문제를 대중에 傳達하는데 그 촛점을 맞추고자 한다. 이러한 표현은 먼저 存在意識을 확인하고 현재 당면한 문제들을 보다 積極的으로 받아들여 寫實的 표현보다는 소재가 象徵하는 의미를 도입, 好奇心과 긴장을 誘發시킴으로써 作品이 나타내고자 하는 의미를 想起할 수 있게 했다. 또, 새로운 選擇에 의한 繪畵의 조형성안에서 대중의 관심을 한층 유도할 수 있음을 믿고 드로잉(Drawing)的 요소와 媒體를 도입, 變形한 結合方法을 사용했다. 더불어 東洋繪畵만이 갖을 수 있는 中核的 재료인 墨을 통해 象徵性과 바탕이 되는 근본의미들을 對備, 擴張시켜 가능성을 探究하려 했다. 이러한 實驗的 硏究를 통해서, 오늘날 人間이 처한 無氣力함이나 疏外感, 그리고 무감각해져가고 있는 大衆에게 隱喩的으로 제시함으로써 그들이 認識하고 判定하는 방식을 收容하고 疏通과 葛藤을 극복하는 계기로 삼고자했다. 따라서, 완성된 하나의 結果가 아닌, 過程으로써 이 시대의 現實을 대변할 수 있는 매개체 역할의 회화관을 定立하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 問題 및 目的 = 1 B. 硏究의 內容 및 方法 = 2 Ⅱ. 本論 = 4 A. 繪畵에 反映된 社會認識 = 4 1. 繪畵의 自律性과 社會的 結合性 = 4 2. 한국繪畵에 나타난 現實性 = 6 B. 謀介體로써의 形象 = 13 1. 記號의 登場 = 13 2. 象徵의 意味와 造形性 = 14 C. 作業을 통한 表現過程 = 16 1. 主題設定 및 內容 = 16 2. 表現 및 傳達의 方法 = 18 ⅰ) Drawing的 要素 = 18 ⅱ) 꼴라쥬(Collage)의 技法 = 19 ⅲ) 色彩와 空間의 問題 = 20 Ⅲ. 作品分析 = 21 Ⅳ. 結論 = 42 參考文獻 = 44 ABSTRACT = 46-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1497431 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject회화-
dc.subject현실성-
dc.subject상징적 형상-
dc.subjectsymbolic shape-
dc.title繪畵에 있어 現實性 探究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle象徵的 形象을 中心으로-
dc.title.translatedReality study through the painting : with the symbolic shape-
dc.format.pagev, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE