View : 163 Download: 0

동작놀이 참여와 유아의 인구통계학적 배경에 따른 사회성 차이

Title
동작놀이 참여와 유아의 인구통계학적 배경에 따른 사회성 차이
Authors
손세경
Issue Date
1996
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
동작놀이유아인구통계사회성
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아기에 경험하는 놀이로서의 동작활동에의 참여가 유아의 사회성을 발달 시킬 수 있는지를 규명하고, 사회성 하위요인간의 관계 및 유아의 성별, 형제유무, 어머니 직업유무, 연령, 참여기간, 어머니 학력에 따른 사회성 발달에는 어떤 차이가 있는지를 비교하여 유아의 사회성 발달에 필요한 자료를 제공하는데 그 의의를 두었다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 1996년 6월 1일부터 8월 29일까지 서울 소재 G 동작놀이 기관에서 만 4-6세 남·여 유아 200명을 대상으로 하여 1주일에 1회씩 75분간 동작놀이 프로그램을 실시하였으며, 프로그램 실시후 유아의 어머니를 대상으로 프로그램 참여전·참여후의 변화를 동시에 묻는 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용한 도구는 한국 행동과학 연구소에서 제작한 "사회성숙도 검사" 와 한국 심리적성 연구소에서 제작한 "유아발달 준비도(1994)" 검사를 기초로 하였으며, 6개의 사회성 발달 하위요인 70문항으로 구성하였다. 수집된 자료 분석을 위해서는 T검증, ANOVA, 일원변량 분석, Pearson 적률상관 관계를 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 1. 사회성 발달 하위요인은 동작놀이 프로그램 참여와 모두 정적인 상관관계가 있었다(P<0.01). 2. 성별에 따라 사회성은 유의한 차이가 없었다. 3. 형제유무에 따라 사회성은 유의한 차이가 없었다. 4. 어머니 직업유무에 따라 사회성은 유의한 차이가 없었다. 5, 연령에 따라 사회성은 유의한 차이가 있었다 (P<0.01). 6. 참여기간에 따라 사회성은 유의한 차이가 있었다 (P<0.05). 7. 어머니의 학력에 따라 참여전 사회성은 5% 수준에서 유의한 차이가 있었으나 (P<0.05), 참여후 사회성은 10% 수준에서 유의한 차이가 있었다(P<0.1). 결론적으로 놀이활동으로서 이루어지는 유아기의 동작활동은 사회성을 증진시키며, 사회성의 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 하겠다.;The Purpose of this study are as follows : 1. to examine influence of movement Education on developing sociality of young children. 2. to examine differences in sociality with respect to children's sex, birth order, mother's job, age, paticipation of program, education level of mother. To maintain this purpose, we investigated the young children in the Gymboree from July. 1, 1996, to August. 29, 1996. We experimented with movement Education program one times a week for twelve weeks, a total twelve experiments and surveyed the sociality from their mother through pre and post test. To carry out this research, the social and Emotional development Estimate Scale-request( 1994) made from the Korean Behavior Science Institute was revised to evaluate young children's social development which was divided as the six development factor. The statistical analysis method for analysis of data includes, T-test, ANOVA, person Integral correlation. The result obtained from this study were are follows : 1. After the practice of the movement Education for young children, there was statistically significant relationship between young children's developing sociality and movement Education. 2. The result of the young children's social development according to sex, threre was no significant differences in sociality. 3. The result of the young children's social development according to children's birth order, there was no significant relations to social development. 4. The result of the young children's social development according to children's mother's job, there was no significant relations to social development. 5. According to their age, there was statistically significant difference in communication, locomotion, self-direction, self-help, accupation, socialization. 6. According to the participation of program, there was statistically significant difference in Locomotion, self-direction, Occupation, self-help at the level of P<0.00, and communication, socialization at the level of P<0.05. 7. According to the mother's education level, there was significant difference in communication, self-direction, occupation, self-help, socialization.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE