View : 570 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박선주-
dc.creator박선주-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:49Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022413-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198510-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022413-
dc.description.abstractThe escapes from genre phenomena have a share in the many aspects of modern art phenomena. So we called the life patterns and sensibilities of beauty are changed in modern societies, and human spirits make an object of reforming the existing order. Not a day passes without unprecedented volume explotion in the new expression of idea, from media and methods, and the changes of structure between genre are the inevitable results. In these kinds of phenomena, the former classical or limited meanings of the concepts of arts and crafts are reconsidered and the new grope of the order comes out in general modern arts and crafts. The requiring in large genre of modem art for the correspondence of the demands of the times can be applied in the fields of modern embroidery. But as the expression of technique and the usage of material are still in the scope of limitation and restruction, it is necessary more and more, to apply effectively new studies for new idea and expression technique from the sphere of general drowings to embroidery. In this research, the relief techniques, which are changed to the original elements in formative arts, according to the new materials and various expression technique offered by the modern industrial civilization are applied to the modern embroidery. In the device of material painter, Jean Dubuffet, one of the modem relief expression technique, sand, cement, broken piece of glass etc, beside a paint the other materials are mixed and painted, it's expression shows rude and thick Matiere, in order to emphasize the expression of Matiere itself, Hautes Pates technique is introduced to the usage of expression material and law material. The purpose of this research is effective expression of the form struction of relief from plane figure and visual volume, tactile texture in the process of modern embroidery work. As a theoretical background, I studied historical examine for relief technique of arts its expression ways, volume and tactile texture of the material with article survay for not only domestic but also foregin area, and I intend to apply these media to modem embroidery work. According to the detail research, my actual work was done and the following conclussions were found. First, the trying to apply Hautes Pates technique, one of the modern relief expression to modern embroidery, bring the dual effects on visual volume forming relief from expression and tactile texture emphasazing tectile expression. Second, in the material use of emphasizing relief expression, the results of applying wood-rock and a piece of paper to the form description are made effective expression in abstractive transformation and the perspective expression by the control of volume. Third, according to the character of the work in expression way from Hautes Pates technique, the material and technique are linked with painting technique. so the description of various colour, tactile texture cubic form can be expressed effectively. Fourth, rude texture of crystal gel medium, the expression material of Hautes Pates technique and soft and smooth texture of silt the main material of work are formed the differential screen contrasting the effects of each other's different texture. Fifth, partially application of Hautes Pates technique, to the colouring on existing foundation clothes in basic wort can express colour effects and tactile effects at the same time, and total application of Hautes Pates technique can express the relief form on the whole screen and also it in fresh effects from the relief expression by the second material. Therefore, the research for introduction of Hautes Pates technique to the relief expression in modern embroidery is a fart of the efforts offering a new way of concreate meaning of the extention of embroidery expression territory and various expression, material and technique. The various research and development are required to the expression of modern embroidery with the concept of various expression in formative arts.;오늘날 미술 현상을 가늠하는 양상들 가운데에는 탈 장르 현상도 한 몫을 하고 있다. 이른바 생활 양식이 변화하고 미적 감수성이 변질되어 가는 현대 사회 속에서의 인간 정신은 기존의 질서를 개혁의 대상으로 삼는다. 날이 갈수록 새로운 표현의 이념, 양식, 매체, 방법 둥이 양적인 폭발을 거듭함으로써 장르간의 구조 변동은 필연적인 결과라고 할 수 있다. 이러한 현상은 종래의 고전적 혹은 협소한 의미의 공예 개념이 재고되고 그 질서의 새로운 모색이 불가피한 상황에서 현대 공예 전반에서 나타나고 있다. 따라서 현대 미술이라는 큰 장르 안에서의 상호 연관성을 요구하는 시대적 요구에 대한 부응은 현대 자수 분야에도 적용된다고 할 수 있다. 그러므로 현대 자수의 표현에 있어서 기법과 재료 사용의 범위를 넓히기 위해 더욱 새로운 아이디어와 미술 분야 전반의 표현 방식을 효과적으로 자수에 응용하는 연구가 필요하다. 본 연구는 산업 문명이 제공하는 새로운 재료와 다양한 표현 방법으로 조형 예술의 독립적 요인으로 변모하고 있는 부조 기법을 현대 자수에 응용하여 표현하고, 현대 부조의 표현 방법 중 프랑스의 물질 화가 쟝 뒤뷔페(Jean Duhffet)가 고안해 낸 모래, 시멘트, 유리 파편 등 안료 이외의 재료를 섞어 발라 거칠고 두꺼운 마티에르를 내면서 마티에르 자체의 표현성을 강조하는 오뜨 빠뜨(Hautes Pa^tes)기법을 표현 소재와 재료 사용에 적용시킴으로써, 현대 자수 작품 제작에 있어 부조적인 형태 구성과 시각적인 양감, 촉각적인 질감을 효과적으로 표현하는 데 그 목적이 있다. 이론적 배경으로는 국내·외 문헌 조사를 바탕으로 하여 미술사에서의 부조 기법에 대한 사적 고찰과 그 표현 방법 및 재료에 의한 양감과 질감 연구를 현대 자수 작품에 적용, 분석해 보고자 하였다. 이러한 연구 과정을 토대로 작품을 제작한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 현대 부조의 표현 방법 중 하나인 오뜨 빠뜨 기법을 현대 자수에 응용시킴으로서, 시각적인 양감을 형성하는 부조적 형태 표현과 촉각적인 질감을 표현하는 질감 강조 표현이 동시에 이루어지는 효과를 가져왔다. 둘째, 부조적 표현을 강조하는 재료의 사용에 있어서 우드락과 종이를 형태 묘사에 적용한 결과, 추상에 의한 변형된 형태의 효과적인 표현과 우드락과 종이의 양감에 의한 입체감의 표현이 이루어졌다. 셋째, 오뜨 빠뜨 기법은 그 표현 방법에 있어서 작업의 특성상 재료와 기법면에서 페인팅 기법과 연결되므로 회화적 특성을 살려 다양한 색채 묘사, 촉각적인 질감 묘사, 입체적인 형태 묘사를 효과적으로 표현할 수 있었다. 넷째, 오뜨 빠뜨 기법의 표현 재료인 크리스탈 젤 미디움의 거친 질감과 작품의 주재료인 견사가 가지는 부드럽고 매끈한 질감은 서로 상반되는 상호 질감 효과의 대비 현상을 이루어 이질적인 화면을 형성하였다. 다섯째, 기존의 바탕천 염색으로만 이루어지던 기초 작업에 오뜨 빠뜨 기법을 응용시켜 부분적으로 또는 전체적으로 표현함으로써, 염색 효과와 질감 표현 효과를 동시에 나타낼 수 있었고, 또한 화면 전체가 부조 형태를 갖추게 되어 부재료에 의한 부조 표현과는 색다른 효과를 가져왔다. 이와 같은 현대 자수의 부조적 표현에 오뜨 빠뜨 기법을 응용한 시도는 현대 자수의 표현 영역을 넓힘과 동시에, 다양한 표현 방법과 재료 및 기법에 대한 연구에 구체적인 한 방법을 제시하는 측면에서 그 의미가 있으며, 앞으로의 현대 자수 표현에 있어서도 현대 조형 예술의 다원적 표현 개념에 입각한 계속적이고 다각적인 연구와 개발이 요구된다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 범위 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 부조 (Relief) = 3 1. 부조의 개념 = 3 2. 부조의 역사적 배경 = 7 B. 현대 미술에서의 부조적 표현 = 12 1. 현대 부조의 표현 방법 = 12 2. 오뜨 빠뜨(Hautes Pa^tes)기법과 현대 작가들 = 21 3. 현대 섬유예술과 부조 = 27 C. 현대 자수에서의 부조적 표현 = 31 1. 재료에 의한 양감과 질감 = 31 2. 현대 자수와 부조 = 35 Ⅲ. 작품 제작 및 분석 = 48 A. 작품 제작 = 48 B. 작품 분석 = 53 Ⅳ. 결론 = 67 참고문헌 = 69 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3923985 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject현대자수-
dc.subject오뜨빠뜨-
dc.subject부조적 표현-
dc.title현대자수의 부조적 표현에 응용한 오뜨 빠뜨에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(The) Research on Hautes Pates applied the Expression of Relief of Modern Embroidery : on the Basis of a work Manufacturing-
dc.format.pageviii, 74p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 섬유예술학과-
dc.date.awarded1997. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE