View : 523 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author崔美愛-
dc.creator崔美愛-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:47Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:47Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000023187-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198499-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023187-
dc.description.abstractAs of today when diversified interests are being poured upon the mask dance, studies on this subject are in active progress, but most of them deal with only the folklore aspects of it or reveal themselves as a reference for actual performance, thus it seems that studies which treat the dancing aspects of the mask dance are still insufficient. Therefore, we think the attempt to investigate the dancing aspects of the mask dance as one of the tasks imposed upon the dancing circles, and this study, as a link in the chain of progressive operations for carrying out such task, is to examine the characteristics and meanings of the dances which come out through the expressional techniques of dancing movements in Mokjungchum (monk's dance), which appears in the third act of Kangryeong mask dance, together with the systematic recording operations over those dancing movements. And the results can be summarized as follows; Mokjungchum in the third act of Kangryeong mask dance, which consists natural dancing movements that represent the experiences and everyday lives of common people, expresses the emotions. Life feelings and realities of them through such concrete movements as the repetive winding and loosening movements of aim, the threading, tramping and jumping movements of leg and the shoulder movements. As for the specific gravity of dance in the mask dance, it can be said that dances themselves bear great significance from the viewpoint that they have enlarged and emitted the underground consciousness of common people through such dancing movements. Therefore, as a result of this stydyg Mokjungchem can be said as a mask dance that reflects and expresses the continuous living culture of common people and the tenston and relaxation in man's psychology through winding and loosening movements of a dancer who wears the broad long-sleeved Buddhist. Menk's robe made of hemp cloth, while showing the grave and generous charms and strong quality of the manly movement through repetive slow movements. In investigating the dancing aspects of the mask dance, the author of this study has selected Mokjungchum as the object of study by the reason that it could be possible for us to examine the various asrects of dancing and the other peculiar characteristics of the mask dance by Mokjungchum, since it is mainly based on dance itself and shows its on peculiarity of dancing movements with long, broad Buddhist monk's robe. Consequently speaking, it is required for the future that we should complete the systematization of mask dancing techniques, which has been transmitted mainly through traditional methods, through various researches on the whole aspects of the mask dance so as to be a help in transmitting and developing our own traditional folk dances.;탈춤에 관한 多角的인 관심이 쏟아지고 있는 오늘날 탈춤에 대한 연구가 活潑히 진행되고 있기는 하지만 대부분이 民俗的인 側面이나 공연물로서의 연구이며 무용적 측면에서의 연구는 아직 미흡하다고 여겨진다. 그렇기에 탈춤을 舞踊學的으로 考察하는 것은 舞踊界에 던져진 하나의 과제라고 여겨지는 데 이 과제를 수행하는 단계적 작업의 일환으로서 本稿는 강령탈춤의 제3과장 목중춤의 舞譜化 작업과 아울러 춤사위의 표현기법을 통해서 나타나는 춤의 특징 및 의미를 살펴보았다. 이에 대한 고찰을 종합적으로 요약하면 다음과 같다. 강령탈춤 제3과장 목중춤은 그 춤사위가 민중의 體驗과 日常生活속에서 우러 나온 자연스러운 움직임으로 民衆들의 情緖, 生活感情이나 現實을 주로 감고, 풀어주는 팔동작과 딛고, 찍고, 뛰는 발동작, 어깨 움직임의 身體的 動作을 통해 表現化 시켰고, 탈춤속에서 춤이 차지하고 있는 비중은 바로 이러한 춤사위를 통해서 민중들의 저변에 깔려있는 의식을 확대 발산시켰다는 점에서 매우 큰 의의를 갖는다고 하겠다. 여기서 춤사위분석 결과 나타난 강령탈춤은 길고 큰 폭의 칠베장삼자락을 감고, 풀어주는 동작을 통해 긴장과 이완이라는 인간心理와 民衆들의 끊임없는 生活文化를 반영, 표현하고 있으며 목중춤은 반복적인 춤사위 성격을 띠는 느린 춤사위로 중후한 멋을 지님과 동시에 동작마다의 강인함을 보여주는 남성적 춤사위로서 독특함을 보이는 탈춤이다. 本稿는 탈춤을 무용학적 측면에서 考察하는데 있어서 특히 강령탈춤의 제3과장 목중춤이 다른 탈춤에 비해서 춤이 主를 이룸으로써 춤의 우세함을 통해서 춤사위의 다양성을 보이며 더우기 길고 폭 넓은 칠베장삼을 입으므로써 그 춤사위에 독특성을 보이는 목중춤을 연구 대상으로 선택 하였다. 앞으로도 탈춤의 춤 전반에 대한 다양한 연구를 통해서 주로 傳授 방법에 의해서 그 맥을 이어온 탈춤이 춤적인 면에서 체계화를 이룸으로서 한국전통민속무용의 계승발전에 도움이 되어져야 하겠다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 康翎탈춤의 背景 = 4 A. 地理的 背景 = 4 B. 歷史的 由來 = 5 C. 康翎탈춤의 構成 = 7 D. 목중 科場에 나타난 宗敎性 = 9 Ⅲ. 목중 科場의 造形的 要素 = 12 A. 목중 假面 = 13 B. 목중 衣裳 = 15 Ⅳ. 목중춤의 深層的 分析 = 18 A. 춤의 進行過程 = 18 B. 춤사위 名稱 및 說明 = 20 C. 춤장단 = 32 D. 舞踊 空間 = 34 Ⅴ. 第三 科場 목중춤의 表現的 意味 = 38 A. 動作部位에 따른 內的 表現의 意味 = 39 B. 춤사위에 나타난 表現的 特徵 = 41 Ⅵ. 結論 = 45 舞譜 = 48 참고문헌 = 128 사진 = 130 ABSTRACT = 133-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4093601 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject강령탈춤-
dc.subject목중과장-
dc.subject목중춤-
dc.subject제삼 과장-
dc.title康翎탈춤 목중과장 춤 分析 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle第三 科場 목중춤의 춤사위를 中心으로-
dc.title.translatedANALYTICAL STUDY ON THE MOKJUNHCHUM IN KANG RYUNG MASK DANCE : mainly on the dancing movements of Mokjungchum in the thrid act of Kang Ryung Mask dance-
dc.format.pagevii, 135 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE