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행정적 슈퍼비젼의 체계에 관한 연구

Title
행정적 슈퍼비젼의 체계에 관한 연구
Authors
천은주
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
행정적슈퍼비젼슈퍼비젼체계행정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Human-Service 조직인 사회사업 기관에서 다양하고 복잡한 문제를 가진 클라이언트를 효과적으로 돕기란, 여러가지 Human-Service의 특성으로 인하여 어려움이 따르므로 이러한 모호성을 해결하기 위한 슈퍼비젼은 무엇보다도 중요하다고 하겠다. 수퍼비젼에 있어서도 행정적, 교육적, 지지적인 기능이 보완적인 관계에서 통합적으로 고려되어 슈퍼바이져의 궁극적인 목표와 기관정책과 절차에 따라 양적으로는 물론, 질적으로도 최선의 써비스를 클라이언트에게 전달하도록 도와야 하는데 이러한 통합적인 접근이 요구됨에도 불구하고 지금까지의 교육적 슈퍼비젼에 치중하여 행정적 기능과 지지적 기능이 소홀히 취급되었고, 사회사업 실무 분야에서의 중요성에도 불구하고 학생 실습 부분에 관해서만 연구되었다. 그러므로 본 연구에서는 기관 실무에 있어서 행정적 슈퍼비젼의 실태를 알아보는 기초연구로써, 궁극적으로는 기관에서 클라이언트에 대한 써비스 수행에 있어 효과적으로 업무를 수행 할 수 있도록 돕는 효과적인 슈퍼비젼 체계를 모색하는 것을 목적으로 삼는다. 이를 위하여 문헌 연구와 실증적 연구의 병행으로 탐색 하였는데, 문헌 연구에서는 행정적 슈퍼비젼의 구조에 관하여 살펴보고, 실증적 조사에서는 서울 지역 내의 사회복지 기관을 일단계 집락 표집에 의한 표본으로 선전하여 설문조사를 실시했다. 이 조사에 쓰인 설문조사지는 조사 대상자의 일반적인 특성, 행정적 슈퍼비젼의 내용의 차원으로 이루어겨 있으며 행정적 슈퍼비젼의 내용에 관한 척도는 Kadushin이 그의 연구에서 사용한 척도를 수정, 보완하여 구성한 후, Pre-Test를 거쳐 신뢰도를 검증한 후에 척도로 사용하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 1. 오리엔테이션을 통하여 슈퍼바이지는 기관과 업무에 대한 전반적인 이해는 얻고 있으나 실무 적용에 필요한 세부적이고 구체적인 사항과 앞으로 이루어 질 슈퍼비젼에 대한 오리엔테이션은 이루어지지 못하고 있다. 2. 작업계획 과정은 슈퍼바이지들의 의견을 수렴하고 결정과정에 참여시키는 형태보다 슈퍼바이저의 지시적, 권위적인 형태로 결정되고 있는 것으로 보인다. 3. 과업할당에 있어서 슈퍼바이저는 슈퍼바이지의 장점과 단점, 성취 정도에 치중하여 할당하고 있으며 클라이언트와의 조화나 지식과 기술은 고려되지 못하고 있다. 4. 과업의 재검토와 조정은 75%가 공식적으로 이루어지지 않고 있는 것으로 나타났으며, 재검토와 조정에 사용되는 양식은 구두보고, 서면보고, 슈퍼바이저의 관찰의 순으로 나타났다. 5. 과업 평가의 제도와 과업 평가 기회를 지니고 있는 기관은 60 %로 나타났고 기관의 유지, 성장을 위한 평가보다는 써비스 프로그램의 평가가 우선하여 이루어지고 있음을 보였다. 위와같이 얻은 결론을 바탕으로 보다 효과적인 행정적 슈퍼비젼 체계를 위한 제언은 다음과 같다. 1. 기관에서 이루어 지고 있는 행정적 슈퍼비젼은 그 중요성에 비하여 이루어지는 형태는 비교적 소홀한 부분이 많았고 효율성을 증대시키기 위한 업무 평가 자료나 작업 할당의 틀 등의 표준 작업 절차가 대부분의 기관에 마련되어 있지 않음으로, 동일 사업의 내용을 지닌 기관과의 협조 관계를 통해 표준 작업 절차를 시급히 마련하여야 한다. 이를 위해 교육계와 연계하여 행정적 슈퍼비젼의 과정을 효율적으로 활용할 수 있도록 해야 한다. 2. 기관 슈퍼바이저의 슈퍼비젼은 그 형태에 따라 부정적, 긍정적 혹은 효과적, 역 효과적으로 써비스, 프로그램에 영향을 미치게 됨으로 훈련받은 행정가로서의 계획과 통합, 연결 역할 수행, 개혁-창조적 역할이 슈퍼바이저에게 요구됨으로 이를 위하여 슈퍼비젼에 대한 슈퍼바이저의 전문적 지식과 기술의 향상을 위해 대학에 1년 기간의 실습지도자 단기 양성 과정을 개설하여야 하며, 이 가정을 이수한 자에게 슈퍼바이저의 자격을 부여 하여야만 한다.;In social work institute, Human-service organization it is difficult to help effectively a client having various and complicate problems because of the nature of Human-service, thus the supervision for solving such vagueness is important, above all. In supervision, administrative, educational and supportive functions are considered integratively in supplemental relation, which ought to help transmit the best service to the client quantatively and qualificatory according to ultimate goal of supervisor and policy and procedure ; inspite of being required of integrative approach, until now as concentrating to educational supervision adminitive function and supportive function were treated carelessly and studied only in student practical portion though the importance of the field of practical affairs in social work. Therefore, in this study, I observed an effective supervision system with literature study and positive study, which help to carry out effectively affairs in service performance to the client in institute as basic study examining the state of administrative supervision in institute business. I observed the function and goal of administrative supervision the structure of administrative supervision in literature study, and executed the question research by selecting social work institute in seoul as a stage in terms of sampling. The research paper of this investigation consists of the general nature of research object and the dimension of the structure of administrative supervision and, the criterion to the content of administrative supervision, after Kadushin revised the criterion used in his study, was used as a criterion after examining its reliability through pre-test. The major results analyzed in this study are as follows: 1. The orientation is not being treated with the specific affairs which is necessary to apply the practical affair, while the supervisee can understand its instiltute and service through the orientation. 2. The process of work plan seems to be determined by the supervisor's authority, but not by letting them participate in a process of its decision and extorting their opinion. 3. The supervisor gives undue value to the degree of achievement advantage and disadvantage of the supervisee in assinning the task. And it is not considered the harmony with clients, its knowledge and its technique. 4. It was represented that the review and control of tasks were not performed about 75% officially and the form used in its review and control was in the order of oral reporting, written reporting and the supervisor's observation. 5. It was showed that the institute which had the opportuniny and system of task evaluation was about 60%. And the evaluation of service program was given priority to the evaluation for the maintainance and growth of the institute.
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