View : 21 Download: 0

객체 모델링 기법을 이용한 웹 그룹웨어 기반 원격 교육 시스템의 설계 및 구현

Title
객체 모델링 기법을 이용한 웹 그룹웨어 기반 원격 교육 시스템의 설계 및 구현
Other Titles
Design and implementation of web-groupware based distance education system using OMT
Authors
최윤희
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 전자계산학과
Keywords
객체 모델링그룹웨어원격 교육 시스템
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 기존의 개인 개별화 교육과 집단 지도 위주의 원격 교육 시스템을 발전시켜 교수 및 학습자간의 협업(collaboration)작업을 유도할 수 있도록 웹 그룹웨어를 기반으로 한 원격 교육 시스템에 대한 연구이다. 원격 교육 시스템인 WG-CAI(Web Groupware based-CAI)는 웹 그룹웨어를 기반으로 하여 분산 클라이언트/서버 구조의 네트워크 환경하에 Rumbaugh의 객체 모델링 기법(OMT : Object Modeling Technique)으로 설계하고 구현하였다. 설계 방법에 있어서 객체 모델링(object modeling), 동적 모델링(dynamic modeling), 기능 모델링(functional modeling)을 통합한 객체 지향 설계를 기본으로 함으로써 다른 과목을 위한 원격 교육 시스템에도 재사용할 수 있도록 한다. 또한 웹 그룹웨어를 기반으로 하여 학습자들간의 협동 학습을 도모하는 동시에 교수-학습용 인터페이스를 통합하여 원격 교육의 장점을 살릴 수 있다. WG-CAI는 그룹웨어의 특성을 살려 학습자들간의 원활한 상호 작용을 위하여 게시판, 개인 사서함, 공동 자료실, 그룹레벨을 정해서 문서 접근 권한을 차별화, 학생 자가 평가(Student self evaluation), 진도 체크 등의 원격 교육 서비스를 제공함으로써 학습과정에 있어 CSCL(Computer Supported Cooperative Learning)의 기대효과를 가져온다. 본 연구에서 개발한 시스템을 실제 학생들의 수업에 적용시켜 본 결과, 학습자간의 그룹인지도(group awareness)향상, 사용자들이 작성한 문서의 일관성, 교재 및 교안의 빠른 갱신을 통하여 그룹웨어 효과의 타당성을 입증하였다.;This paper presents a design and implementation of distance education system which I call WG-CAI(Web-groupware based Computer Aided Instruction) using OMT(Object Modeling Technique) of Rumbaugh to reuse this system. In the design method, this system is able to be reused at the other education by making use of object oriented method that is composed of object modeling, dynamic modeling and functional modeling. WG-CAI is a kind of groupware application based WWW under the distributed client/server network that allows a lot of students who located on remote computers to do cooperative learning and to communicate with other students and teachers independent of time and location. This system offers high-level services like bulletin board service, private mailing service with multimedia data, student self-evaluation, timed quizzes, automatic chapter check and student monitoring that handling user interaction and cooperation, supporting group awarness, controlling the user authentication. In the result from the application of this to the students, it is proved that the effect of groupware through the improvement of group awarness among students, the consistency of document that made by user and the fast update text.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 컴퓨터공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE