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영역의존적 문제해결에서 초심자의 개인차와 지식구조간의 관계

Title
영역의존적 문제해결에서 초심자의 개인차와 지식구조간의 관계
Other Titles
(The) Relation between Individual Difference and Knowledge Structure of the Novice in Domain-specific Problem Solving
Authors
박희경
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
영역의존적 문제해결초심자개인차지식구조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study was designed to examine the differences in knowledge structure according to problem solving abilities in the novice in the area of domain-specific problem solving. In order to test the difference of knowledge structure among novices, two Experiments were performed. The subjects of two group were sampled on the basis of problem solving abilities in pretest. It's task were that 18 mathmatical problem cards were presented to subjects and they were asked to classify their cards. In Experiment 1, the subjects of two group consisted of good and poor novice solvers respectively were asked to perform cards sorting. As a result of Experiment 1, it was found that good novice solvers performed cards sorting better than the poor ones according to solution type, and, which implies that good novice solvers have well-organized knowledge structure in problem solution type, comparing with the poor. In short, this result accords with that of the previous studies(Solver, 1981; Jong & Ferguson,1986). In Experiment 2, both structural and unstructural cues for cards sorting were presented to the subjects in the poor and good respectively through computer simulation. After presentation, subjects were asked to perform card sorting, and, this result of post-sorting was compared with that of pre-sorting in Experiment 1. As a result of Experiment 2, it was found that good novice solvers presented with structural cue revealed that centered sorting abilities in solution type were increased in performing post-sorting. However, presentation of unstructural cue made their random sorting increase in post-sorting. On the other hand, it was found that neither sturctural cueing nor unstructural cueing had no significant effect on poor novice solvers performing the post-sorting. This study confirms the results of previous studies that there are an individual difference of knowledge structure among the novice according to their problem solving abilities. Further, it was found that the effects of cue presentation on the novices were differential to their problem solving abilities. In orther words, as for the good novices, the prior presentation of structural cue had an positive effects on performing the post-sorting task, but, unstructural cue presentation affected negatively on it. By the way, the poor novice subjects were not influnced by the cue presentation.;본 연구는 영역의존적 문제해결 분야에서 초심자내에 개인차에 따라 지식구조 차이가 있는지를 알아보기 위해 시도되었다. 개인차와 지식구조와의 관련성을 알아보기 위해 본 연구에서는 수학영역의 문제 카드 18매를 제시하고 카드분류를 요구하였다. 실험1에서는 문제를 잘 푸는 초심자들로 구성된 집단 I과 문제를 잘 풀지 못하는 초심자들로 구성된 집단Ⅱ에 대하여 카드분류를 요구하였다. 실험 Ⅰ의 결과는 다음과 같다. 문제를 잘 푸는 초심자들은 그렇지 못한 초심자들보다 해결유형별 분류가 우세했다. 이 결과는 문제를 잘 푸는 초심자들은 그렇지 못한 초심자들보다는 해결유형별로 구조화된 지식구조를 갖고 있다는 주장을 지지한다. 이 결과는 Silver(1981), 그리고 Jong과 Ferguson(1986)의 선행 연구 결과와 일치한다. 실험2에서는 문제를 잘 푸는 초심자들과 문제를 잘 풀지 못하는 초심자들에게 카드분류를 위한 구조적 단서와 비구조적 단서를 제시한 후 카드분류를 요구하였다. 실험1의 사전카드분류 결과와 사후카드분류 결과를 비교하였다. 실험2의 결과는 다음과 같다. 문제를 잘 푸는 초심자들은 구조적 단서를 제시받으면 사후분류에서 해결유형을 기준으로 한 분류가 증가하였다. 그러나 비구조적 단서를 제시받으면, 사후분류 과제에서 임의적인 분류가 사전분류에 비해 늘어 났다. 문제를 잘 풀지 못하는 초심자들은 구조적 단서 제시, 비구조적 단서 제시 중 어느 것에 의 해서도 사후분류에 영향을 받지 않았다. 본 연구에서는 초심자들내에서도 문제해결 능력에 따라 지식구조 차이가 있다는 선행 연구 결과들이 확인되었으며, 나아가 문제해결 능력에 따라 단서 제공의 효과도 변별적임이 밝혀졌다. 즉 문제해결 능력이 높은 초심자의 경우에는 구조적 제시는 긍정적 효과를, 비구조절 효과는 부정적 효과를 미치는데 반해, 문제해결능력이 낮은 초심자의 경우는 단서의 제시유형에 상관없이 단서로 인한 영향을 받지 않았음이 밝혀졌다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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