View : 31 Download: 0

抽象表現을 통한 內面世界 硏究

Title
抽象表現을 통한 內面世界 硏究
Other Titles
(A) Study on interior mind through Abstract Expression
Authors
黃智暎
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
추상표현내면세계동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대의 추상회화는 형, 색채, 등의 조형요소만을 가지고 작가의 내면세계와 감정을 전달하는 새로운 화면질서를 요구한다. 동양 예술관에서는 이러한 추상개념이 일찍이 존재해 왔는데, 자연의 사실적인 면을 재현하기보다는 자연 속에 자신을 投影시킨 주관적이며 직관적인 정신세계로서 표현하여 사물의 外形을 꿰뚫어 그 내적인 것을 찾으려고 하였다. 이것은 서양의 추상표현이 자연과 대립적인 존재로서 자연을 거부하는 의미의 비 자연적인 양식으로 조형형식의 근간을 이루는 것과는 상반된 제작동기를 가지고 있다. 그러나 주관적이며 직관적인 정신세계의 표현과 우연성에 의한 내면세계를 표현하는 점에서 그 공통점을 찾을 수 있다. 이런 맥락에서 동양에서는 자연에 입각한 정신세계를 토대로 한 추상이 중요시 되어 왔다고 할 수 있다. 이러한 맥락에서 볼 때 추상표현주의는 화면의 형태와 色彩로서 인간 내면의 정신을 강조한 것으로, 동양화의 '寫意'에 의한 표현적인 기질을 현대화 시키기에 적당하다고 할 수 있다. 본인의 작품에서는 동양의 자연관에 따라 自然과의 同化로서 자기 內面을 응시하고 실존을 지속시키는 방법으로서 추상표현주의의 우연·발생적이며 다양한 실험적인 표현을 전개하였고, 자연의 형상을 주관적으로 해석하여 새로운 화면구성의 가능성을 제시하고자 하였다. 따라서, 본 연구에서는 抽象의 根本 槪念을 살펴보고 문인화에서 나타난 氣運生動의개념을 가지고 동양회화의 정신성 속에서 추상의 의미를 고찰해 볼 것이다. 또한 비구상 한국화에 많은 영향을 준 抽象表現主義의 특징과 그 배경을 살펴보고, 現代 韓國畵에 어떻게 適用 되었는가를 알아 보았다. 그러므로, 본인 작품 속에서 추상표현적인 기법으로 수묵과 물감의 자연스러운 融合에 따른 감정표현을 다양한 오브제로 꼴라쥬하여 통일된 造形美를 강조하였다. 이러한 다양한 추상표현 기법을 사용하여 동양화 정신과 표현의 開化를 통해 동·서양의 정신을 자연스럽게 合一하려고 하였으며, 회화의 조형시각이 시대적 요청에 의하여 현대적으로 바뀌었기에 서양화의 단순한 양식적 기법에 便乘하지 않고 다각적인 표현방법으로 정신세계를 모색하려 하였다.;Modern abstract painting requests the inside of artist and new order of screen which transfers emotions with elements like shape, color. This is conventional to oriental painting earlier than any other paintings. In oriental painting, artist finds inside rather than appearance of thing through his own spirit. And oriental painting had different motif when compared to occidental painting which has its motif in representing opposition between human and nature. But they have expressions of artist's intuitive mind and accidental inside in common. The feature of abstract painting is suitability of modernizing expression made by artist's own discretion. At my works, I used various experimental representations according to an outlook on oriental nature which emphasize assimilation of human-being and nature. And I suggested the possibility of new frame of screen through interpreting shape of nature by my own constitution. Therefore I will survey the meaning and the concept of abstract painting in view of power of spirit which used in Chinese painting. The concept of abstract expression will be examined. and the effect to the modern Korean art will also be surveyed. I used abstract expression in my works and represented my emotion by method of collage using Chinese ink and pigments. Through this, I emphasized harmony and united minds of orient and occident. And my inside is groped by various expression according to modernization of outlook on modeling.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE