View : 402 Download: 0

水墨의 抒情的 表現 硏究

Title
水墨의 抒情的 表現 硏究
Other Titles
(A) study on the lyrical expressions of the mook
Authors
趙修敏
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
수묵서정적표현lyrical expressions동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A modern art exists in the variousness, where several art forms are together rather than specific form and containing personal and subjective painting in a large way, it aimed at total art to approach to the human life. An art is expressed through the artist's point of view, which assimilates the ordinary sceneries, sounds or movements by the inner sense and gives expression and emotional thought to the art. As a result, an art would rather be understood by the emotional approach than by the rational approach. Especially in the oriental Art, people tend to experience the beauty by the intuition rather than understood the object of the beauty by the analysis or the disintegration. In the concrete material, the abstract and creative soul is hidden. Through the material the innermost mentality shows itself. The artist should have the delicate sensibility and the capacity of acceptance to this inner soul. The art is made by the mysterious ability, in the other words, sensibility. When we think of the motive in an actual life, the reality changes into one imagination and inspires the image with the animation. It means that nature becomes subjective through it, the reality turns out the life and emotion. In this research we saw the artistic experiences as subjective and direct expressions from inner emotions. Expressive characters from this research determines the way one expresses one's experience and form of work by the object that catches the attention of an artist. The art clarifies the emotion to us and makes our own sensibility apparent. Therefore, the aim of the art is conveyance of the emotion. The works of art are the images of the emotion and is formed in our recognition. I researched the meaning of the lyricism expressing the subjective emotion and compared the western lyricism with the oriental one. Also the western lyricism in the methodological study, are considered the characteristic of the Mook, the possibility of the lyrical expression and formative function which the line makes. I narrated the content where the image of shadow formed by the light is expressed lyrically. From the research, I intend to find out the direction of my working and the method of expression, analysing, and reflecting result of my work.;현대의 미술은 특정한 양식보다 여러 미술양식이 공존하는 다양함으로 존재하며, 보다 개인적이고 주관적인 내용 중심의 그림을 폭 넓게 수용하며 인간 삶에 가까이 다가가기 위한 총체적인 미술로 지향하고 있다. 예술작품은 보통의 경치, 소리, 또는 움직임 등을 내적 감각으로 동화하여 표현성과 정서적 취의를 부여하는 예술가의 눈을 통해 나타나게 된다. 그렇게 나타난 예술작품은 이성에의 접근보다는 감성적 인식에 의한 접근을 필요로 하게 된다. 특히 東洋藝術에서는 분석이나 해체의 관점에서 미적대상을 인식하려 들기보다는 直觀에 의해 美를 체험하려는 쪽으로 진행되어 왔다. 표현의 대상인 객체 속에는 추상적이며 창조적인 정신이 숨겨져 있다. 그 물질적인 것으로부터 예술가의 감각소여를 통해 가장 내면적인 것을 드러내게 된다. 예술가는 이 정신을 인식하기 위해 섬세한 감수성과 수용력을 지니고 있어야 한다. 예술은 感性이라는 신비로운 능력이 크게 작용해서 달성되는 것이다. 현실에서 모티브를 얻었을 때, 현실이 하나의 상상으로 바뀌고 그 이미지에 예술적 생명력을 불어 넣는다. 이것은 자연의 주관화요, 그에 의해서 현실자체가 生命과 感情이 되는 것이다. 본 논문에서는 내면의 감정을 주관적이며 직접적인 표현으로 의식하는 미적 체험으로 보고 개인 감성의 중요성과 창의성에 관심을 가졌다. 이러한 내용의 표현적 특질은 작가의 주의를 끌게하는 대상들을 통하여 자기의 경험을 해석하고 창작해내는 형태를 결정해준다. 예술은 우리에게 감정이라는 것을 분명하게 하고 자아내면의 감성을 드러나게 한다. 그러므로 예술의 목적은 感情의 전달이다. 예술작품들은 감정의 이미지이며 우리의 인식을 전제로 형성된다. 본고에서는 주관적 감정을 나타내는 抒情性의 개념을 알아보며 東·西洋繪畵에 나타난 抒情性을 비교연구해 보았다. 아울러 방법적인 연구에서는 東洋繪畵의 근본 매체인 墨의 특성과 그에 따른 抒情的 表現의 可能性 그리고 線이 주는 造形的 技能을 고찰해 보았다. 또한 빛으로 생긴 음영 이미지가 抒情的 表現으로 나타나는 내용을 서술하였다. 이러한 연구를 통하여 본인의 작품을 분석하고 작업의 성과와 아울러 반성의 계기를 마련함으로써 앞으로의 작업 방향과 표현방법을 모색하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE