View : 456 Download: 0

偶然과 必然에 의한 造形的 畵面構成

Title
偶然과 必然에 의한 造形的 畵面構成
Other Titles
Plastic Composition by Contingency and Necessity
Authors
金順姝
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
우연필연화면구성조형적 화면구성동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기에 등장한 현대 抽象미술은 戰後 순수조형을 통한 내면 표출 운동으로 본질적 예술세계를 향한 작가의 강한 욕구와 더불어 활발하게 전개되어 왔다. 그리고 과학 문명의 발달로 인한 새로운 造形實驗은 추상 미술 운동을 더욱 다양한 방향으로 이끌어 왔으며, 시대와 더불어 변화, 발전해온 것이다. 단순히 가시적인 세계를 재현하는 대상적인 것에서 내면세계의 비대상적 경향으로 옮겨지면서 線, 形, 色 등의 기본적인 造形要素가 새롭게 인식되었으며, 技法과 質料에 따른 표현 양식 또한 다양하고 복합적인 형식으로 나타났다. 그러나 불필요한 부분을 생략하고 本質的 要素만을 추출하여 표현하려는 기본 개념을 가지고 質料의 自律性을 추구한 抽象미술은 그 내용이 다양할 뿐 아니라 전개 역시 난해하고 복잡해서 쉽게 이해될 수 없는 것으로 여겨져왔다. 이에 대해 본 논문에서는 抽象의 本質에 대한 접근으로 抽象이라는 用語자체의 意味와 본격적으로 영향력을 가지게 된 배경을 통해 抽象美術이 지니고 있는 기본성격을 정립해 보았다. 다음으로 抽象이라는 용어와는 상반된 개념으로 사용되고 있지만 추상미술의 한 요소로 의미되어진 實體性에 대하여 살펴보았다. 그리고 內的 衝動에 의한 자연스러운 표현으로 얻어지는 偶然的 行爲와 造形的 화면구성을 위한 意志 行爲의 조절을 통해 인간 존재의 자유로운 삶을 표현하고자 했던 본인의 의도가 어떻게 나타났는가를 밝혔다. 또한 自律的인 조형요소로 형성된 공간위에 構造的 화면구성에 의한 긴장감과 밀도감을 주어 새로운 秩序를 창조하는 가운데 나타나는 선, 색, 형태가 어떤 의미로서 표현되고 있는지 보다 구체적으로 살펴보았다. 마지막으로 위와같은 의도로 제작된 작품이 얼마만큼 그 內容을 포함하며 나타나는지 分析석, 反省해 봄으로써 理想的으로 가지고 있는 美的 槪念과 보여지는 現實과의 사이를 좁혀 보고자 하였다.;The mordern abstract art has made its appearance in the 20th century and has developed with the help of strong desires of artists toward the essential world of fine arts, while trying to express the internal elements of human beings. Formative Art's experiement has resulted from the changing industrial and technological world, and as a result, it has led abstract art to its various fields. As the objects of representation changes to the internal matters from the external, more attention has come to be paid to the essential elements of formative art- line, form, color- and its techniques and styles of expression. The abstract art has been assumed to be too hard to understand besause of its variety of contents and its complexity of expression, in that it is meant to pursue somthing independent of its materials. This paper is basically trying to cover the following points; First will be the fundemental characteristic of the abstractionism toward the essential parts of internal world of human beings, with some defention of the term abstract art and the background of its influence; Second, the reality of abstract art; Third, the paper will mention how I was inclined toward the free style of human life by virtue of accidental behaviour, formative art, and abstract art. And it will also show how important are the line, color, and in creating a new order by adding the intensity and the density to the new space formed by the independant formative art. Finally, I am trying to narrow the gap between the reality and the idealistic concept of arts by analyzing and thinking deeply over how faithfully and successfully the srtistic work is made sccording to the above-mentioned intention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE