View : 1252 Download: 0

스포츠 및 신체활동 참가가 고등학생의 자기평가에 미치는 영향

Title
스포츠 및 신체활동 참가가 고등학생의 자기평가에 미치는 영향
Other Titles
(The) effects of involvement in sport and physical activity in self-evaluations of high school students
Authors
박은영
Issue Date
1996
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
스포츠신체활동참가고등학생
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 자신의 정체를 탐색하고 자기에 대한 개념을 형성해 가는 시기인 청소년기에있는 고등학생의 자기평가에 대하여 스포츠 및 신체활동 참가가 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 목적을 두고 있다. 본 연구의 대상은 층화군집표집(Cluster sampling combined with stratification : 3cluster sampling with 1strata)방법에 의하여 추출된 서울시 소재 고등학교에 다니는남녀 고등학생 642명이었다. 본 연구에서는 정종훈 외(1994), Hillary Commission(1990), William & James(1990), Butcher(1985), Schutz et al.(1981), Snyder & Spreitzer(1974).Marsh et al.(1994a, 1994b), 구정화(1994)의.「청소년의 자기평가에관한 조사 연구」 등에서 사용된 설문 또는 설문지를 기초로하여 설문지 문항을 작성하였고, 사전검사를 통하여 수정, 완성된 설문지를 사용하였다. 수집된 자료를 X' 검정, 검정, 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석을 적용하여 분석한 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 유도할 수 있었다. 첫째, 청소년들의 스포츠 및 신체활동 참가는 성별, 부모수입에 따라 통계적으로 유의한차이가 있었으며 남학생, 공학의 여학생, 그리고 상층 · 중층 학생집단은 여학생, 비공학의 여학생, 그리고 하층 학생집단에 비하여 참가율이 높았다. 자기평가에 있어서는 남학생, 비공학의 여학생, 그리고 상층 · 중층 학생집단이 여학생, 공학의 여학생, 그리고 하층 학생집단에 비하여 자신을 더욱 긍정적으로 평가하였다. 둘째, 각 집단별 스포츠 및 신체활동 참가는 자기평가와 정적인 상관이 있다. 세째, 스포츠 및 신체활동 참가는 신체영역의 총변화량의 10.45%, 사회영역은 7.48%,또래평가는 4.42%, 학업영역은 3.83%, 가치영역은 3.66%, 부모평가는 3.48%, 교사평가는 2.54%를 설명하였고, 사회적 인 자기평가(5.06%)보다는 주관적 인자기평가(11.82%)에 더 많은 영향을 미친다. 네째, 스포츠 및 신체활동의 일차적 참가 집단은 비참가 집단에 비하여 자기평가의 모든 영역에 있어서 자신을 긍정적으로 평가하며, 특히 사회영역, 신체영역, 교사평가, 또래평가에 있어서 더욱 긍정적으로 평가하고 또한 평가받을 것이라고 생각한다. 이상을 종합해 볼 때, 스포츠 및 신체활동 참가는 청소년의 자기평가에 영향을 미치는한 변인이며, 이에 긍정적인 자아관 확립을 고양시킬 다양한 노력의 일환으로 스포츠 및 신체활동 참가는 반드시 요청되어야 할 것이다. 본 연구에서 보여지는 청소면의 자기평가에 대하여 스포츠 및 신체활동 참가가 미치는 영향력이 최고 11.82%에 불과한 것에 대해서는, 청소년의 자기평가에 영향을 줄 수 있는 사회적 삶의 다른 측면들과 비교해 볼 때, '입시위주의 교육현실'에서 우리의 청소년이 얼마나 적은 시간과 관심을 할애할 수 밖에 없는지를 고려해야 할 것이며 성, 부모의 수입과 같은 기타 매개변인들에 대한 변화를 기대하는 것보다 스포츠나 신체활동에 대한 기회를 제공하는 것이 훨씬 쉽다는 사실을 기억해야 할 것이다.;The purpose of this study was to examine the effect of involvement in sport and physical activity on self-evaluations of high school students. The sudjects were 308 males and 334 females in 6 high schools located in Seoul metropolitan area and selected by cluster sampling combined with stratification. Data were collected by means of a self-administered questionnaire. The measures of sports involvement and self-evaluations were adopted from surveys conducted by Kuh. Jung-Hwa(1994). Chung, Jong-Hun (1994). Marsh et a1.(1994a, 1994b). Hillary Commission(l990). William & James (1990). Butcher(1985). Schutz et a1.(1981). Snyder & Spreitzer(l974). This questionnaire has considerable reliability and validity. The data were analyzed by x^(2) test, t-test. one-way ANOVA. correlation analysis, and mutiple regression analysis. From the findings of this study the following conclusions were made: 1. It was found that involvement in sport and physical activity is unequally distributed across gender, school characteristics, socioeconomic groups: males, females in co-ed schools, and students from higher income levels are more involved in sport and physical activity. It was also found that males and students from higher income levels had more positive self perception in terms of self-evaluations while females from single sex schools more than those in co-ed schools consider themselves positively. 2. There were significantly positive correlation between sports involvement and self-evaluations. 3. The study revealed that involvement in sport and physical activity can be one of the important variables contributing to self-evaluations. The results of the regression analysis showed that 10.45% of physical self, 7. 48% of social self, 4.42% of peer relation, 3.83% of academic self, 3.66% of self-worth, 3.48% of parents relation, and 2.54% of teacher relation were accounted for by sports involvement and the effects on subjective self-evaluations (11.82%) were stronger than on objective self-evaluations (5.06%). 4. Students who were involved in sports on a regular basis tended to have higher self-evaluations than the others. Considering those modest effects of involvement in sport and physical activity upon self-evaluations shown the above, it might not be said that sports involvement has strong consequences for self-evaluations . However, it is better understood when we consider how little time each day is devoted to sports and physical activities in comparision to other aspects of social life that seem to affect self-evaluations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE