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CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수-학습 모형 개발

Title
CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수-학습 모형 개발
Other Titles
(A) Study on the Development of Lesson-Study Module in Home Economics using CAI Program and Discussion Jointly : The Units of 「Adolescence and Sex」
Authors
김미정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
CAI토론 학습연계가정모형 개발청소년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Koreans who put a high value on confucian ethics traditionally have considered sex problems as taboo. Being faced with western liberal and hedonic culture that comes with waves of industrialization, our younger generation who has grown in cultural backgrounds of Confucianism, has had mental confusion. Due to higher standards of living, physical growth has quickened, but mental growth has not reached there instead. Because of lure and trouble which come from this problem related with sex, this is considered as a social problem. In this research, through a judge which the most effective way that can solve a sex problem is systematic sex education, some methods of desirable sex education are presented in the following. First of all, some supplement and desirable direction of sex education were proposed through the analysis of eight currently using home economics textbooks. A lesson plan was proposed using CAI program which was developed by research with assistance of professional computer programers. The CAI program includes following curriculum contents: 1. Definition of sex, 2. Sex and physical change, 3. Desirable attitude about opposite sex The CAI program was designed to allow students to participate actively in several current issues related with adolescence and sex. This study ultimately aimed to let students develop desirable attitude and perspective on value regarding adolescence and sex For this goal of research, another lesson plan was proposed fostering classroom group discussion. The research intended that the CAI experiences initiate students to actively participate in group discussion and to develop desirable attitude and value view on sex.;전통적으로 유교적 윤리관을 정신적인 지주로 삼아온 우리 민족에게 있어서 성의 문제는 다른 무엇보다도 감추어지고 금기시되어 왔다. 이러한 문화적 배경을 바탕으로 자라온 우리의 청소년들은 산업화의 물결을 타고 밀려드는 서구의 개방적, 향락적인 문화를 접하게 되어 많은 혼란을 겪게 되었다. 높아진 생활 수준으로 말미암아 신체적 성숙은 빨라졌으나 정신적인 성장은 이에 따르지 못해 여기에서 오는 많은 유혹과 갈등으로 말미암아 성과 관련된 많은 문제를 드러내 사회 문제로까지 대두되고 있다. 본 연구에서는 이러한 청소년 성 문제를 해결할 수 있는 가장 효과적인 방법은 체계적인 성교육이라는 판단아래 다음과 같은 과정을 통해 바람직한 성교육의 방향을 제시하고 CAI를 이용하여 학생들에게 실제 적용 가능한 학습 지도안을 개발하였다. 우선, 중학교 1학년을 대상으로 신체적, 정신적인 발달 특징을 살펴보고, 이를 바탕으로 청소년 성문제가 급격한 사회 변화와 가치관 혼란에 기인하였음을 논하고, 역사적으로 성교육의 의미가 어떻게 변화되어 왔는지를 보았다. 또한, 8종 가정 교과서의 비교·분석을 통해 현행 성교육의 보완점을 제시하였으며 바람직한 성교육 내용의 방향을 설정하였다. 청소년들에게 실제적으로 도움이 되는 연구가 될 수 있도록 현행 중학교 가정 1학년 교과서의 「청소년과 성」 단원의 학습 지도안을 개발하고 CAI 프로그램을 개발하여 효율적인 활용 방안을 제시하였다. CAI 프로그램에서는 1. 성개념, 2. 성과 생리적 변화, 3. 청소년기 이성에 대한 바람직한 태도 등으로 구분하여 학생 스스로 CAI를 통해 성의 개념을 파악할 수 있도록 하였으며, 특히 3단계에서는 본 연구의 궁극적이라 할 수 있는 올바른 가치관 확립에 중점을 두어 차시 토론 학습에 대한 준비의 기회를 제공하고 있다. 마지막으로 학생들간에 자유로운 대화와 발표로 건전한 성지식 획득 및 가치관 확립을 목표로 토론 학습 지도안을 개발하였으며 이러한 일련의 연구 결과가 청소년이 올바른 성의식을 개발하는데 가정과 교육이 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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