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dc.contributor.author이은정-
dc.creator이은정-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000021912-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198409-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021912-
dc.description.abstract사회사업가는 변화목적을 효과적으로 달성하기 위해 실천기술의 개발 및 발달에 관심을 가져왔다. 우리나라에서도 최근 프로그램 개발 및 효과에 관한 연구들이 활발히 진행되면서, 프로그램과 같은 기술 개발을 통해 실천활동을 체계화하려는 요구가 높아지고 있다. 또 사회복지관 및 사회복지 관련기관들이 날로 양적인 팽창과정에 있고 서비스의 질적향상을 위한 노력이 강조되고 있으므로 기관내 새로운 프로그램을 개발하거나 진행 프로그램의 확장, 축소, 폐지 등을 결정하기 위한 프로그램 평가는 앞으로도 계속 증가될 것이다. 그런데 현재 기관에서 진행되고 있는 프로그램 개발의 경우, 그 개발과정이 일련의 개입모델에 따라 체계적으로 이루어지지 못하고 프로그램 개발에 필수적인 요소들이 충분히 고려되지 못하여 결과적으로는 실무에서 즉시 활용할 수 있는 효과적인 프로그램 개발이 어려운 실정이다. 이러한 맥락에서 볼 때, 사회사업가의 실천활동을 강화시키기 위해 Thomas 와 Rothman이 개발한 '개입설계와 발달(Intervention Design & Development D&D)'모델은 실천기술 개발을 위한 체계적인 틀과 방법을 제시해주므로 우리 나라에서 활발히 진행되고 있는 프로그램 개발을 위한 개입모델로 활용하는 것은 바람직하겠다. 따라서 본 연구는 사회사업 기술개발을 위한 새로운 방법론으로 제시된 개입설계와 발달(D&D)모델의 내용 및 특성을 살펴보고 우리나라 사회복지 실무에서 활발히 요구되고 있는 프로그램 개발에 D&D모델을 적용해 보므로써, 기관에서의 프로그램 개발이 체계적인 개발과정에 따라 이루어지도록 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해서는 먼저, 문헌연구를 통해 D&D모델을 고찰하고 사회사업의 다양한 분야에서 D&D모델이 실천기술 개발을 위해 어떻게 적용되는지 사례를 분석한 후, 이상에 근거하여 실무에서 활용하기에 간단한 실천기술 개발을 위한 적용틀을 구성하였다. 또 우리나라 사회사업 실무에서 요구되는 프로그램 개발을 위한 체계적인 과정을 제시하고자 구성된 틀에 따라 청소년봉사활동 프로그램을 개발하였다. 청소년봉사활동 프로그램을 선정한 이유는 갑작스러운 봉사활동 특무화로 인해 사회복지관련 기관들이 체계적으로 청소년봉사활동을 이끌도록 공통된 요구에 직면해 있고 청소년봉사활동에 대한 사회복지 프로그램의 부재가 주요 문제로 지적되고 있기 때문이다. 대상기관 선정에 있어서는, 개입기술 혁신에 조직적 요소가 중요하고 개발과정에서 개입기술 사용자 및 관계자의 참여가 이루어져야 하므로, 프로그램 개발과 실천에 업무동의가 이루어진 K기관을 선정하였다. 연구결과 먼저, 문헌고찰을 통해 얻은 D&D모델의 유용설은 다음과 같이 정리 할 수 있다. 첫째, D&D모델의 개념과 구성의 고찰을 통해 사회사업가의 실천활동을 강화시키는 구체성 및 반복성의 유용한 특성을 지니고 있음을 알 수 있었다. 즉 D&D모델은 각 국면의 활동들이 단계적인 과정처럼 세분화되어 구체적으로 제시되고 있으므로 사회사업가가 기술개발을 위해 어떻게 어떤 순서로 수행해야 할 지 상세히 안내해주며, 실천기술이 문제를 해결하는데 적절한지 개입도중 반복적으로 시험-수정-재시도되도록 각 국면 뿐 아니라 각 국면내 활동들안에도 제시해주고 있어 당면문제를 보다 더 효과적으로 대처하도록 해준다고 하겠다. 둘째, 적용사례 분석을 통해서는 D&D모델이 제시한 문제분석과 프로젝트 계획-정보수집과 종합-설계-초기발달과 탐색적 시험-평가와 진보된 발달-확산의 일련의 틀에 따라 추상적인 개입목표(상호작용 증진/통합적 서비스 제공)가 구체적 실재적인 형태(지도자훈련핸드북/인테이크센타 설립)로 산출을 가져옴 을 알 수 있었다. 또 D&D모델이 개인, 가족 및 소집단을 대상으로 하는 임상적 미시적 분야 뿐 아니라 지역사회조직, 기관행정 및 사회복지정책 형성과 같은 거시적 분야에도 적용될 수 있음을 알 수 있었다. 한편, 이상의 D&D모델 고찰 및 적용사례분석을 실무에서 활용이 용이하도록 재정리하여 적용틀을 구성하였다. 적용틀은 D&D모델의 6개 국면을 기본틀로 하고, 모델의 특성에 기초하여 구체적이고 반복적인 실천활동들은 이들 중 보다 대표적인 범주의 활동으로 묶어 간략하게 재구성하였다. 왜냐하면, 과다한 행정업무와 많은 사례속에서 활동해야하는 실무 사회사업가들의 입장에서 볼 때, 실천을 안내하는 틀은 핵심적인 요소들로 간결하게 구성되어 야만 쉽게 활용할 수 있기 때문이다. 그리고 구성된 적용틀은 기술개발을 위한 모든 국면 및 활동을 포함하고 있지만 적용사례에서 보여주고 있는 것처럼 활용시에는 사례 및 상황에 따라 활동들을 선택하여 사용할 수 있다. 따라서, 적용틀에 따라 청소년봉사활동 프로그램 개발에 적용해본 결과 산출된 '청소년봉사활동 지도자료집'은 체계적인 프로그램 개발과정의 틀에 따라 진행되었고 그 과정에서 기관의 기존사업과 자원에서 전환하고, 실무자가 제안한 해결대안에 따라, 그리고 기관관리자와 협동적인 관계속에서 설계되었으므로 현장에서 즉시 활용될 수 있는 실현성을 높였다고 하겠다. 그러므로, D&D모델을 우리나라 사회사업 실무에서 프로그램 개발을 위해 적용할 때는 다음과 같은 유용성을 지닌다고 볼 수 있다. 첫째, D&D모델은 체계적인 프로그램 개발을 위해 계속적으로 수정-평가-재시행되는 반복적인 기술개발 과정을 따르므로 실현성 높은 실천기술을 개발 할 수 있다. 둘째. 문제확인 단계부터 실무자를 참여시키는 등 실무에 있는 사회사업가가 기술개발을 위한 핵심적인 역할을 하게 하고 사회사업가 자신의 개입기술을 향상시킬 것이다. 세째, 기술개발 사례에 따라 각 국면의 활동들을 선택, 보충하여 사용할 수 있으므로 시간 및 기타 제약에 직면해서도 융통성 있게 사용할 수 있다. 네째, 문제해결 및 기술개발의 과정에서 어떻게 기관과 또 지역사회와 일할 것인지를 제공해주고 있어, 변화매개체계인 기관에 소속된 실무 사회사업가의 노력들을 유용하게 해준다는 점이다. 그러나 이러한 유용성에도 불구하고 B&D모델은 아직까지 검증단계에 있는 개발중인 방법론이므로 청소년봉사활동 프로그램 개발 뿐 아니라 다양한 프로그램 및 실천기술 개발에 적용해봄으로써 사회사업가의 활동을 더욱 용이하게 하는 세부적인 방법들이 개발되고, 보다 광범위한 수준에서 D&D모델의 한국적 적용가능성이 탐구되어야 할 것이다.;Social workers have been interested in developing and improving practical technology for the purpose of effective change objectives. As studies on program development and its effectiveness are actively progressing, there have been greater demands for systemizing practical activities through technical development such as development of social work programs, Moreover this trend of technical development to develop new institutional programs and program evaluation to decide whether the programs should be enlarged, reduces or nullified is expected to continue as community welfare centers and the related institutions are growing in number with their priority placed on efforts to provide quality services. However with respect to program development that is in progress in social work organizations today, it is difficult to develop effective programs that can be employed in the field since it fails to systemize suitable programs according to different types of cases not giving enough consideration to essential elements of the programs. In this line, it is desirable to employ the Intervention Design & Development(D&D) model by Thomas Rothman for the program development in Korea to strengthen social workers' practical activities since the model suggests systematic framework and method for practical technology development. Therefore, the main objective of this thesis is to study contents and characteristics of the D&D model that has been suggested as a new way too look at the technical development of social work, and to suggest institutions systematically develop their programs according to cases by utilizing the D&D model in the program development that are urgently in need in Korea. To this end, I studied the D&D model in written materials and analyzed cases to understand how the D&D model I applied to practical development of program technology. From then on, I constructed applicational framework for practical technology development that can be used in the field on the basis of the materials and the analysis mentioned above. Also, I developed a program for teenage volunteer services in accordance with the applicational framework to suggest a systematic progress to develop program that are necessary in the working level of social work in Korea. The reason why I have chosen the program for teenage volunteer services is that many community welfare centers are faced with difficulties due to the government's sudden policy to mendate teenage volunteer services. Indeed, social welfare center's lack of systematic social work programs is pointed out as a major problem. In choosing a subject institution, I have selected 'K' institution that has agreed to cooperate n program development and practices considering the fact that the participation of both users and officials is essential and that organizational elements of intervention techonology is important. As results of the study, effectiveness of the D&D model can be summerized as follows ; First, studying the concept and composition of the D&D model, I understood that the model has effective characteristics of concreteness and repetition that strengthen social workers' practical activities. The D&D model specified each steps of proceduce for every aspect of activities, thus suggests social workers step by step guidelines for technical development. The D&D model is more effective help for solving problem that the social workers are facing during carrying out the activities by intervening to go through the steps of 'trial-correction-retry'. Second, in analysis of cases, I could find out that abstract intervention objectives(improvement of mutual reaction / providing integrated services) follows the D&D model's series of structure, i.e., Problem Analysis and Project Planning-Information Gathering & Synthesis - Design- Early Development and Pilot Testing - Evaluation and Advanced Development - Dissemination, to bring the outcome of concrete and practical formation(instructor training handbook / establishment of intake center). In addition, the D&D model could not only apply to clinical and micro aspects of which subjects are individual, family, or a small group, but it also applies to such macro areas as community, institutional administration and formation of social welfare policies. Meanwhile, I have rearranged and summerized the study on and analysis of the D&D model above so that it can be applied more easily to the field. The 6 phases of the D&D model became the fundamental applicational framework, and on the basis of unique characteristics of the model, concrete and repetitive practical activities were briefly rearranged to belong to broader catagories of activities. From the point of view of working level social workers who are involved with excessive amount of administrative work and cases, it is easier to utilize practical framework when it is composed of brief and core elements. Although the arranged application framework includes all the phases and activities of technical development, in practice social workers can select appropriate activities according to cases and situations as it is shown in the applicational cases. The collection of meterials for teenage volunteer services instruction, which was made in accordance with the applied D&D model to the programs for teenage volunteer services, could progress following the systematic procedures of program development. Also application of the model to the program helped the instruction to emerge from the established social activities, and it made the program to be more attainable in practice since both line workers and institutional supervisors designed the program cooperatively. In sum, the D&D model is useful in following aspects when applied to the field of korean social work ; First, employing the D&D model can contribute to making an attainable program since its systematic proceduces of evaluation- correction - retry require the repetitive process of technical development. Second, the model enables line workers in the field to improve their own intervention technique by involving them with program development from the begining so that they can play a pivotal role in technology development. Third, the model can be adaptably used in cases when there may be such obsticles as time limit, ect., because the model gives options to choose from depending on different aspects of social activities or cases of technical development. Forth, the model shows how to work with institutions and communities with respect to problem solving and developing technology thus makes efforts of social workers in the field worthwhile. Notwithstanding, such adaptability of the D&D model, it its still in the investigation and developing process. Therefore it is not only desirable to see the model applied to various other program to facilitate activities of social workers, but it is also anticipated that the D&D model will be applied to broader as to scrutinize if it is adaquate for the social work field in Korea.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 및 내용 = 4 C. 연구의 한계 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. D&D모델 = 7 1. D&D모델의 형성배경 = 7 2. D&D모델의 개념 = 12 3. D&D모델의 구성 = 16 4. D&D모델의 특성 = 28 B. D&D모델의 적용 = 29 1. 미시적 분야에서의 적용 = 30 2. 거시적 분야의 적용 = 35 C. 적용틀 = 40 Ⅲ. 청소년봉사활동 프로그램개발을 위한 적용 = 47 A. 프로그램 소개 = 47 B. 프로그램 개발의 적용과정 = 48 C. 적용결과 = 59 Ⅴ. 결론 = 62 A. 연구결과 요약 = 62 2. 제언 = 66 참고문헌 = 68 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3204282 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject사회복지-
dc.subject개입설계-
dc.subject발달모델-
dc.subject청소년봉사활동-
dc.title사회복지 프로그램 개발을 위한 개입설계와 발달모델의 적용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle청소년봉사활동 프로그램을 중심으로-
dc.format.pageviii, 74p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded1996. 8-
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