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가나안 농군 학교의 사회교육적 활동과 과제

Title
가나안 농군 학교의 사회교육적 활동과 과제
Authors
한영숙
Issue Date
1996
Department/Major
사회복지대학원 사회교육학과
Keywords
가나안농군학교사회교육특별과정
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
급격히 변화하고 있는 현대 사회에서 개인의 요구와 시대적 요구에 부응하기 위한 사회교육의 적극적인 노력은 절실히 필요하다. 이에 우리사회의 대표적인 민간정신교육 기관으로서 50만이 넘는 수료생을 배출한 농군학교는 변화에 부응하기 위한 적극적인 노력을 필요로 하고 있다. 우리 사회의 현대사에 있어 농군학교는 농촌지역의 지도자뿐 아니라 일반인을 대상으로 하는 교육을 통해서 사회교육적 활동에 일익을 담당해 왔다. 그러나 농군학교는 사회의 변화와 함께 주요 교육대상자가 일반 기업체의 직장인이 되면서 계속되는 교육적 수요와 기대에 부응해야 하는 과제를 안게 되었고 오늘날 이 과제를 풀기 위하여 교육의 목표와 내용, 방법에 이르는 교육 과정 전반의 검토와 전환을 도모하지 않을 수 없게 되었다. 그러므로 가나안 농군학교는 이와 같은 사회변화 상황을 수용하고 농군학교가 나아가야 할 방향을 모색하는 사회교육적 활동의 과제를 알아보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 가나안 농군 학교의 사회교육적인 활동은 어떤 특징이 있으며 현 사회속에서 농군학교의 교육은 어떤 과제를 가지는가를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 먼저, 가나안 농군 학교 교육과정의 역사적, 사상적 배경을 살펴보고 둘째, 농군학교 「특별과정」의 프로그램은 어떤 배경과 요구에 따라 개발되었는가를 알아보며, 셋째, 「특별과정」 프로그램의 교육과정은 일반 사회교육의 분류에서 어디에 해당하는가 그리고 넷째, 농군 학교 「특별과정」 프로그램에 참여한 학습자들의 인식의 차이는 무엇인가를 분석하고 그 해결과제를 도출해 내는데 있다. 연구 문제를 해결하기 위하며 첫째, 문헌연구를 시작하였다. 이는 역사적 배경과 농군학교 교육의 방향이 되는 복민운동의 성격을 살펴보기 위한 것이다. 둘째, 설문조사 방법이 실시되었다. 설문내용은 농군학교 「특별과정」 프로그램에 참여한 학습자를 대상으로 농군학교 프로그램에 대한 인식의 차이를 알아보기 위한 것이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 먼저 문헌 연구를 통한 결과는 첫째, 농군학교의 모체인 봉안 이상촌 시기부터 사회교육 활동을 실시해 왔다. 그리고 사상적 배경인 농군학교의 복민운동은 인간의 행복을 발견하고 행복하게 살아가도록 실천하는 것이다. 인간 대 인간의 관계가 존중되어지며 인간의 삶이 자기를 중심하여 추구되지 않도록 '근로·봉사·희생'하는 그리스도의 정신으로 인간 행복의 길잡이가 되고자 하는 운동이다. 둘째, 농군학교의 교육과정을 일반 사회교육이론을 통해 살펴본 것으로 농군학교의 교육목적은 사회교육의 본질적 목적에 부합되고 있으며, 교육목표는 심리적이고 개인적인 요구보다도 공동체적, 사회적 요구, 문화적·철학적 요구에 더 관심을 가지고 있었다. 교육내용은 일반 인문교양교육을 주요 내용으로 다루고 있었고 방법은 경험으로부터 나오는 강의에 주로 의존하고 있다. 다음으로 설문을 통해 얻은 결과를 보면, 첫째, 농군 학교 교육에 반영된 목적에 대해 연령의 인식 차이는 없었으나 학력과 참여 형태에 따른 차이는 있었다. 둘째, 교육내용에 가장 잘 반영되고 있는 목표에 대한 의견은 연령, 학력, 참여 형태에 따른 통계적 차이를 볼 수 있었다. 그러나 교육의 목표가 올바른 가치관을 확립하는데 있다는 의견이 전체적으로 46.7%에 달하는 가장 높은 비율을 보였고, '근로·봉사·회생'을 실천하는 목표도 전체적으로 32.7%에 해당했다. 학력, 참여형태별 결과도 이상의 두 항목이 교육내용에 가장 잘 반영되고 있다고 보고 있었다. 셋째, 교육내용에 있어서 우선적인 개선점 지적에는 연령, 학력, 참여 형태에 따라 차이가 있었다. 미래지향적인 교육내용의 추가와 여유있는 교육진행을 지적을 가장 많이 지적하고 있었다. 넷째, 개선되어야 할 교육방법에 대한 의견은 연령, 학력, 참여형태에 따라 통계적으로 의미있는 차이가 있었다. 다섯째, 연령에 따라 개선되기를 바라는 교육방법에도 다양한 차이를 나타내고 있었다. 농군학교의 주요 방법이 되는 강의에 대한 지적이 가장 많았다. 여섯째, 농군학교 교육의 특수성에 대한 의견은 연령, 학력, 참여형태에 따라 통계적인 차이를 나타내지 못하였으나 전체적으로 50%이상의 의견이 산경험에서 배어나오는 강의내용을 교육의 특수성이라 지적하였고, 그 다음으로는 교육의 내용이 수단적인 방법이 아니라 근본적인 사상을 다루는 것이라고 응답했다. 일곱째, 농군학교 교육에 대한 만족도의 차이는 연령과 학력에 따라서는 차이가 나타나지 않으나 참여형태로는 자발적으로 참여한 집단이 의무적으로 참여한 집단에 비해 만족도가 높은 것을 알 수 있었다. 여덟째, 농군학교의 교육을 통해 얻은 점에 대한 의견을 알아본 결과 연령, 학력, 참여형태별 모두 50%이상의 의견이 신념이나 개인적 철학에 변화가 생겼다고 했으며, 실무에 도움이 될 태도와 행동의 변화가 있었다고 한 의견도 높은 비율을 보였다. 연구 결과는 가나안 농군 학교 특별과정 프로그램에 바람직한 방향을 제시하고 있다. 농군학교의 사회교육활동은 일반 사회교육기관과 다른 특수성이 있는데 그것은 역사적 배경과 사상적 배경속에서 나타난 것이라 할 수 있다. 그러므로 오늘날 농군학교의 역사적·사상적 의미를 현재에 재해석하여 교육에 적용할 필요가 있다. 앞으로의 과제는 농군학교의 교육적 특수성이 사회적 변화와 교육대상자들의 요구에 좀 더 구체적으로 부응하며, 교육의 내용과 방법이 미래지향적이고 참여적이 되도록 하는 교육과정의 개선이라 할 수 있다. 이를 위해 현재 교육을 담당하고 있는 내부 실무자를 중심으로 추진하는 것과 내부 실무자와 함께 교육 기획을 전문으로 하는 외부 전문가에게 위탁 연구를 의뢰할 것을 제안한다.;The Canaan Farmer's School(CFS) which was in charge of cultivation of rural and social through the changes of times Korea society, has a turning point to change the contents and action of program. CFS has realized human education through spiritual education for 35years and become a model of Saemaul Movement in terms of contents and method of programs. But as the main trainees of CFS have changed from rural and social leaders to the workers of enterprises, CFS has had a task to meet expectation and demands of new wave. They have to be re-examined the objectives, contents and method of general education curriculum. The purpose of this study is to know what task and adult education activities of CFS do they have in Korea society. In order to achieve this objectives, first historical and ideological background of curriculums in CFS has been studied. second, I focused on studying that the program of 'Special Course' is how to be developed and third, what classification is applicable in general social education. Forth, I analyzed a difference of applicable in general social education. Forth, I analyzed a difference of cognition form trainees who took part in the program of 'Special Course' and brought up a resolution of its problem. I used two methods which are the first, literature research to study Bokmin(blessed people) movement that is way of CFS and the second, making up a question ta know a difference of cognition form trainess as the subject of study. The result of research by a literature research is as follows. First, historical and ideological background of CFS is base on its curriculum. CFS has been enforcing adult education activities since Bongahn idel village which was been of CFS historically. Bokmin movement of CFS whish was been an ideological base is to find and practice happiness of human being namely, is ta be guide of happiness as Christ spirit that needs Work, Service and Scarifice.. Seconds, educational objective of CFS is accord with the and adult education essentially in the relation with curriculum of CFS and general adult education theory. They have more concern about community, social, cultual and philosophical needs than psychological and personal needs. Educational contents deal with cultural subjects mainly by lecture coming form the experience. The result of research by making up a question about objectives of CFS is as follows. First, there is no any difference in terns of age but there is a difference in academic career and participation from.. Second, in the response on objectives through age, academic career and participation form, there is no any difference in the statistics, But in the opinion that the objective of education is to establish the right view of life society, nation and world, it shows high ratio that 46.7%. Also, the other opinion that was focused on the practice of Work, Service and Sacrifice comes to 32.7%. Third, there is a difference in pointing out of preferential improvement about educational contents. Fourth, there is a significant difference systematically in accordance with age, academic career and participation form in educational method has to be improved. Fifth there is a various difference in the educational method which has needs to be improved in accordance with age. Sixth, the opinition on educational specially of CFS doesn't shows any systematic difference in accordance with age, academic career and participation form but over 50% of response point out that lecture coming form experience is the characteristics CFS. Eighth, over 50% of response brought on a change in faith and personal philosophy. The result of reseatch suggest the way to 'Special Course' of CFS to be desired. Adult education activities of CFS has difference speciality form other general adult education institutes and it comes form the historical and ideological background. Therefore, historical and ideological meaning of CFS has to be reconstructed and it has to be applicable to the education. The educational speciality of CFS has to meet the trainess needs concretely and contents and methods of education have to be improved to future-oriented participant on. In order to achieve this suggestion, it's effective the persons who engage in CFS are oriented for the new planning. But I suggest it's better entrust the programs to the professional experts who deal with educational planning.
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