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자연을 소재로 한 현대자수에 관한 연구

Title
자연을 소재로 한 현대자수에 관한 연구
Other Titles
(A) Research for Modern Embroidery by Applying the Nature
Authors
임이진
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
자연현대자수Nature
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The nature is the origin of all the arts and the site of human life. The impression that the nature gave human being became the matrix of noble art. Thus the nature has been the object of the plastic activity in the field of all art. Especially, it can be interpreted that the interest towards the nature will be great to every artist who does the creative activities. But, though the nature is beautiful, itself may not be the art. And, when it is expressed by the aesthetic experience and subjectivity of artist, it can be referred to as an art for the the first time. Thus, it can be said that expressing the nature is not to reproduce the nature as it is, but to express the feeling to be felt by the inner self-examination of an artist. In the embroidery which shows our peculiar aesthetic feature, there are many works expressing the naturalistic inclination. Especially, since the beginning of the modern times, owing to the works that the artists compose and interpret the nature by their own subjectivity, it will be shown diversely and various materials and techniques of expression are being developed. So, the purpose of this study is an attempt to prepare a momentum that our embroidery will develop more with the positive expressional activity with an effort to be free from the traditional fixed notion. As for the theoretical background, this study has examined the history of the embroidery the history of the embroidery and the changing process of the modern embroidery through the documented material evidences of local and foreign reference literatures, and also has studied the style of expression and the transformation of the nature from the viewpoint of the fire art history. In addition, this research has analyzed and introduced the modern embroidery works using the matters of the nature. Through the work of art applying the serenity of mountains emit the mysterious and endless impression overwhelmed by the nature, this study therefore has expressed it with the subject of the mountain. This research has endeavored with great efforts to seek for an unique plastic world by making the mountain recreated subjectively rather than using a realistic expression.;자연은 인간 삶의 터전으로 모든 예술의 근원이다. 자연이 인간에게 주는 감동은 고귀한 예술의 모체가 되며 따라서 자연은 모든 예술분야에 있어서 조형적 활동의 대상이 되어왔다. 특히, 창조적인 활동을 하는 예술가들에게는 자연을 대하는 관심이 더욱 크다고 하겠다. 그러나, 자연이 아무리 아름답다고 하여도 그 자체로는 예술이 될 수 없으며 예술가의 미적체험과 주관에 의하여 표현 될 때 비로소 예술이라 할 수 있다. 따라서 자연을 표현한다는 것은 자연 그대로 재현하는 것이 아니고 예술가의 내면적 반성에 의하여 느낀 감정을 표출하는 것이라 할 수 있다. 우리 고유의 미적 특성을 지닌 자수는 자연주의적 성향을 띤 작품이 많다. 특히, 현대에 와서는 작가가 자연을 자기 주관에 의해 다시 구성하고 해석하는 작품이 다양하게 선보여짐에 따라 여러 표현재료와 기법이 개발되고 있다. 그러므로, 이 논문은 자연에서 유출되는 끊임없는 감동의 경관 중 산을 주제로 삼아 본 연구자가 면을 나누어서 재 구성한 다음 한지와 Felt등의 다양한 재료와 현대적인 자수기법을 응용하여 보다 산을 독창적이게 표현하는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 이론적 배경으로는 국내외의 문헌을 통하여 자수의 역사와 현대자수로서의 변천과정을 살펴 보았으며 자연에 대한 표현양식과 변형을 미술사적 견지에서 고찰하였다. 또한, 자연을 소재로한 현대자수 작품을 예로 제시하면서 분석해보았다. 작품제작에 있어서는 사실적인 산의 표현보다는 주관적으로 재 구성한 산을 소재로 삼아 독창적인 조형세계를 추구하려 노력하였다. 이러한 작품제작과 연구과정 결과, 자연을 형상화한 자수작품을 제작하고 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 산을 표현 대상으로 할때 산의 서정적 이미지에 알맞는 재료로서 한지와 Felt를 수 놓아 붙여 표현하였더니 재질감의 효과가 있었다. 둘째, 산의 형상은 여러가지 기법을 사용하여 입체감과 공간감이 확대되었다. 셋째, 실의 다양한 꼬임과 굵기의 활용은 산의 재질감 표현에 효과가 있었다. 넷째, 산을 사실적으로 표현하기보다는 기하학적인 형태로 단순화시킴으로써 보다 더 산의 형태에 가까운 결과를 가져올 수 있었다. 따라서, 본 연구자는 현대자수의 표현기법을 주관적인 표현의도와 방식에 따라 무한한 가능성을 표현하고자 하였으며 이를 통하여 보다 차원 높은 자수작품들을 제작하도록 노력하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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