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dc.contributor.author엄문경-
dc.creator엄문경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:19Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:19Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021668-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198392-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021668-
dc.description.abstract현대에 와서 '타이포그래피'라는 의미는 활자에 의한 커뮤니케이션의 수단으로 해석되어지고 있다. 타이포 그래피가 어떠한 정보든 전달되어져야 하고 읽혀져야 한다는 것은 예나 지금이나 변함이 없지만 정보의 물량이 확대되고 뉴미디어의 급속한 변화와 매체의 다양화에 따른 새로운 환경은 타이포그래피 디자인의 개념을 확대시켰다. 20세기의 실험적 타이포그래피 디자인은 형상을 대신할 수 있다는 점에서 전통적인 타이포그래피의 기초개념인 구비적 수단보다 시각성이 강조되면서 시각적 조형성을 우선시 해왔다. 따라서 이 시대의 자유로운 타이포 그래피와 자유로운 언어들이 인쇄지면에 나타나기 시작하였으며, 여러가지 활자체와 동적인 구성이 지면에 활력을 넣어 주었다. 즉 청각적인 표현을 시각화 시키는 방법으로 타이포그래피를 이용하였다. 오늘날에 와서 컴퓨터의 등장과 함께 급속한 발전을 보인 뉴미디어의 출현은 시청각 매체의 발달을 촉진시켰고 그로 인해 진정한 실험적인 타이포그래피의 의미가 확대되었고 기술적으로도 보다 다양한 표현이 가능해 질 수 있었다. 이제 영상매체안에서 움직이는 형태는 오늘날 우리시대를 대변하는 하나의 대표적인 표현방법이 되었다. 새로운 매체는 단순히 우리의 커뮤니케이션 수단만을 확장시킨 것이 아니라 새로운 형태의 언어와 표현방법을 창조하였고 그에 따른 새로운 예술형태도 창출하였다. 이러한 환경의 변화는 타이포그래피 디자이너에게도 새로운 과제를 제기하며 실험적인 시도를 요구하게 되었다. 이제 뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피 디자이너에게는 영상의 움직임을 다룰줄 알아야 할 뿐 아니라 그 움직임이 시간과 공간속에서 조화를 이룰 수 있도록 디자인 할 수 있는 능력이 요구되고 있다. 이제 문자는 더 이상 정지되고 한정된 공간에서의 언어적인 정보만을 의미하는 것이 아니라 영상과 음향이 어우러진 그야말로 복합적인 정보를 말한다. 따라서 하나의 정보를 전달하기 위한 도구나 매체가 하루가 다르게 변하고 있는 뉴미디어시대에 있어서 타이포그래피 디자인은 그 이전의 타이포그래피 디자인이 가지고 있던 개념에서 벗어나 새로운 개념으로 확대되어야 할 것이다. 이에 본 연구는 뉴미디어 시대의 타이포그래피 디자인이 가지는 조형성과 의의 및 방향을 모색해 봄으로서 기존의 타이포그래피 디자인이 가지는 개념을 확대시키고 타이포그래피 디자인 발전을 위한 근거를 확보하는데 그 의의가 있다.;Art reflects the way of thinking and technique of period and the culture. Thus, it is not exaggeration to say that the typography is the record material of history and art of the period. Since the beginning of modern times, the meaning of ‘typography’ is being interpreted as the means of communication by type. In the typography, it is unchanging that any information must be transmitted and read in all ages. But the new environment attendant upon the diversification of media by the expansion of quantity of material and the rapid change of new media expanded the concept of typography design from the existing typography concept. The experimental typography design of the 20th century has taken preference over the visual plasticity, according as the visuality rather than the possessing means which is the basic concept of traditional typography, as it may be the main body from the point that it can take place of form. Thus, the free typography and free language of this time started to appear on the printing paper, and various and dynamic composition invigorted the space. That is, typography was used as the method to visualize the aural expression. Since the beginning of today, the appearance of new meadia which showed the rapid development of audio-visual meadi. And it could be more possible technically. Now meadi expanded only our communication means simply but also it created the language of new form and the new expression method. And it created the new art form attendant upon it. This new environment came to demand the new experimental trial, submitting the new subject to typography designer also. Now, the typography designer in new media period must be able to handle the movement of reflection. In addition, the ability to be able to make design to enable the movement to harmonize in time and space is being required. Now when We can refer to it as the period of information industry, the information is not what means the information of only letters but it means the complex information that reflection and sound matched indeed. Thus, in the media period when the instrument or media for transmitting information is changing day by day. The typography design will have to be expanded to the new concept by getting out of the concept that the former typography design had. So, this study has the significance in expanding the concept that the exsiting typography design, by trying to grope for the plasticity, meaning and direction that the typography design of new media period has.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기와 연구의 필요 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구의 내용과 연구의 방법 = 4 Ⅱ. 커뮤니케이션의 이해 = 6 A. 언어적 메세지 = 7 B. 비언어적 메세지 = 9 C. 커뮤니케이션에 있어서의 문자언어가 가지는 한계점 = 9 Ⅲ. 뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피디자인의 역사적배경 = 11 A. 타이포그래픽의 실험적 표현 = 11 1. 미래파와 다다이즘 = 12 2. 프랑스의 로베르 마쌩 (Robert Massin) = 15 3. 포스트모더니즘시대의 타이포그래픽 = 15 B. 뉴미디어시대의 확산 = 18 1. 뉴미디어의개념 = 18 2. 뉴미디어시대의 정보전달매체 = 19 Ⅳ. 뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피디자인의 개념분석 = 22 A. 뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피디자인의 조형성분석 = 22 B. 뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피디자인의 방향과 의의 = 26 Ⅴ. 작품분석 = 33 A. 제작의도 및 작품분석 = 33 결론 = 45 참고문헌 = 47 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2674093 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject뉴미디어시대-
dc.subject타이포그래피디자인-
dc.subjectTypography Design-
dc.title뉴미디어시대에 있어서의 타이포그래피디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Typography Design in New Media Period-
dc.format.pageviii, 51p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정보디자인과&nbsp-
dc.identifier.major시각디자인전공-
dc.date.awarded1996. 2-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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