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사회복지 조직의 의사소통과 사회복지사의 직무만족에 관한 연구

Title
사회복지 조직의 의사소통과 사회복지사의 직무만족에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Communication of Social Welfare Agency and social worker's Job Satisfaction
Authors
김효수
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
사회복지 조직의사소통사회복지사직무만족
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The main purpose of this research is not only in understanding the communication that is carried out on each welfare society, but also at the same time, in figuring out the degrees of satisfaction of the welfare society each by their different communication method, and analyze their relations. Therefore, we here try to understand the various communication status, communication satisfaction leader's communication style and see how these affect job satisfaction. The followings are the hypotheses groups in attaining the object of the research. Hypotheses : 1. Types of communication in organization and social workers's job satisfaction. 2. Social worker's communication satisfaction and job satisfaction. 3. Social welfare center leader's communication style and job satisfaction. 4. Examining estimated factor of job satisfaction An organized questionnaires is used for the verification of hypotheses. The object of the questionnaires are of the 31 social welfare center and 157 social workers working in the welfare service center. 「Communication satisfaction」 questionnaire used in Downs and Hazen, Pincus Walter research was applied in surveying the organizational communication and satisfaction, Reece and Brandt's 「Individual Communication」 for leader's communication style, and 「Minnesota Satisfaction Questionnaire」 in surveying social worker's job satisfaction. The compilation of data was analyzed applying Frequency, ANOVA Pearson Correlation, Multiple Regression, and the result of research is as follows. 1. There is a similar correlation between the welfare society communications, (downward communication, upward communication informal communication and job satisfaction according to the survey results. 2. There is a significant correlation between communication satisfaction and job satisfaction. Also, as we verified the correlation of the sub-factors of communication satisfaction, there is an intimate correlation between the Relation with Superior and management and personal feedback, however there it showed a negative correlation with the sufficiency of information, and barely any a correlation with the entry socialization. 3. The social worker's job satisfaction varied by the leaders communication style (emotive style director style, reflective style, supportive style). Especially, in case of supportive style, the job satisfaction of social workers were ultimate and lowest in case of director style. We come to the conclusion that communication effects importantly to the social worker's job satisfaction. Especially, we have analyzed and proved that the various communication in the organization effects job satisfaction. Various organizational communication is a result of sending messages. Therefore, if the society efficiently carry out the faculty of "Message" in the organization, the hob satisfaction of th e individual will be elevated.;본 연구의 목적은 사회복지 조직내에서 행하여지는 의사소통 형태를 파악하고, 동시에 이러한 의사소통 형태에 따른 사회복지사들의 직무만족 정도를 밝혀 이 두 관계를 분석해 보고자 했다. 따라서, 사회복지 조직에서의 유형별 의사소통 수준, 커뮤니케이션 만족도와 최고지도자의 의사소통 스타일을 살펴보고 직무만족에 영향을 미치는 결정요인을 파악하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 선정한 가설군은 다음과 같다. <가설 Ⅰ> 조직의사소통 유형과 사회복지사들의 직무만족과의 관계 <가설 Ⅱ> 사회복지사의 커뮤니케이션 만족과 직무만족과의 관계 <가설 Ⅲ> 사회복지관 최고지도자의 의사소통 스타일과 직무만족과의 관계 <가설 Ⅳ> 전반적인 직무만족도에 대한 예측 인자 규명 가설 검증을 위한 방법으로 구조화된 설문지를 활용하였다. 설문의 대상은 서울시에 위치한 사회복지관에 근무하고 있는 사회복지사들로, 31개 복지관 157명의 사회복지사들로부터 자료를 수집하였다. 본 연구의 측정도구로 커뮤니케이션 유형 및 만족도는 Downs & Hazen, Pincus, Walther의 연구에서 사용된 「communication satisfaction」설문을, 사회복지관 최고지도자의 의사소통 스타일은 Reece와 Brandt가 고안한 「개인의 의사소통 유형」, 그리고 사회복지사들의 직무만족은 「Minnesota Satisfaction Questionnaire」을 수정·보안하여 사회복지사들에게 질문되었다. 수집된 자료는 Frequency, ANOVA, Pearson Correlation, Multiple Regression를 사용하여 분석하였으며, 주요한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지 조직의사소통 유형인 하향적 의사소통, 상향적 의사소통, 비공식적(수평적) 의사소통 모두 직무만족과 통계적으로 유의한 상관관계가 존재하는 것으로 나타났다. 둘째, 커뮤니케이션 만족과 직무만족간에는 통계적으로 유의미한 상관관계가 존재하는 것으로 나타났다. 또한, 커뮤니케이션 만족의 하부 만족도별 상관관계를 검증한 결과, '상사 및 지도자의 관계'와 '개인적 피드백'인 직무만족과 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났으나, '정보의 충분성'과는 부적인 관계를 보이고 있으며, '조직문화의 사회화'와는 거의 관계가 없는 것으로 나타났다. 세째, 사회복지관 최고지도자의 의사소통 스타일(감정형·지휘형·사려형·지원형)에 따라 사회복지사의 직무만족에 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 최고지도자의 의사소통 스타일이 '지원형'일 경우에 사회복지사의 직무만족도가 가장 높은 것으로 나타났고, '지휘형'인 경우가 가장 낮은 것으로 나타났다. 네째, 사회복지관의 서비스 전달에 중요한 역할을 담당하는 전문인력인 사회복지사의 직무만족도에 영향을 미치는 요인들의 상대적 중요도를 파악하였다. 먼저, 조직의사 소통 유형· 커뮤니케이션 만족도·최고지도자의 의사소통 스타일, 인구통계 변수들 그리고 사회복지관 특성 변수들을 단일변수로 계산한 결과, 최고지도자의 의사소통 스타일, 인구통계 변수들, 사회복지관 특성 변수들보다는 조직의사소통 유형과 커뮤니케이션 만족 변수가 사회복지사의 직무만족도에 큰 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. (R^(2)=.540) 그리고 각 변수의 하부요인을 구분하여 계산한 결과, '수평적 의사소통', '상사 및 최고지도자와의 관계' 그리고 '개인적 피드백'이 직무만족도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 커뮤니케이션이 사회복지사들의 직무만족에 중요한 요인으로 작용한다는 점을 알려준다. 특히, 조직의사소통 유형이 직무만족에 큰 영향을 미친다는 사실을 실증적으로 분석하였다. 조직의사소통 유형은 메시지 흐름의 결과로 이루어진다. 따라서, 조직의 메시지의 흐름을 원활히 하여 조직이 그 기능을 효율적으로 수행하게 되면 구성원들의 직무만족도 향상될 것이라고 추정할 수 있다.
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일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
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