View : 26 Download: 0

알에 내재된 생명 표현 연구

Title
알에 내재된 생명 표현 연구
Other Titles
(A) Study on the Life Expression shich is immanent in Spawn
Authors
김현진
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
생명 표현Life ExpressionSpawn
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연의 본질적인 질서와 조화의 결과물 중 하나이고, 생명의 모태와 새로운 생명을 생각하고 느낄 수 있는 자연의 알에서 내재된 생명을 생동감 있게 형상화 하는것은 곧 생명 근원에 대해 생각하고, 느끼고, 감각적인 체험을 통하여, 인간을 원래의 겸허한 위치로 되돌아가게 하려는 시도에서 의의가 있다고 본다. 본 연구에 있어서 알에 내재된 생명을 量이 강조된 유기적 형태로 생동감을 표현하고자 한다. 본 연구의 목적은 알에 내재된 생명을 量이 강조된 유기적인 형태로 생동감 표현을 하는데 있다. 본 연구의 내용은 알의 상징적 의미와 난형을 소재로 하여 생명을 표현한 선사시대 미술, 20C 미술과 유기적 형태를 표현한 20C 미술을 이론적 배경으로 고찰하였다. 작품 표현에 관한 근거 제시로서 선사시대 작품과 20C 작품을 목적 표출하여, 난형을 소재로 생명의 내재를 표현한 선사시대 작품과 20C 작품의 조형적 특성과 유기적 형태를 통해 생명감을 표현한 20C 작품의 조형적 특성을 추출한다. 작품 제작은 난형에서 비롯되어진 量이 강조된 유기적 형태로 알에 내재된 생명을 생동감 있게 표현하였다. 본 연구의 방법은 난형을 소재로 생명의 내재를 표현한 선사시대 작품 2점, 20C 작품 6점과 유기적 형태를 통해 생명감이 잘 표현된 20C 작품 9점을 목적 표출하여 표현의 근거로 제시하였다. 작품 표현은 난형에서 비롯되어 곡면들로 이루어지고, 量이 강조된 유기적 형태로, 생물적인 특성을 근거로 하여 나선 또는 곡선 운동으로 알에 내재된 생명을 생동감 있게 표현하였다. 작품 분석은 제작의 조형적 특성에 나타난 양감, 운동감을 분석관점에서 처리하였고, 브론즈 3점, 목조 2점, 석조 1점, F.R.P. 1점을 분석 대상으로 연구의 작품을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 알의 모태적 의미와 내재된 생명은 전체와 부분으로 유기적 관계를 이끌어내어 유기적 형태로 가시화 된다. 둘째, 부화되어 자연스럽게 변화되는 알의 속성은 量의 증감에 의한 量의 이동으로 유동성을 지닌 형태로 가시화 된다. 셋째, 유기적 형태에서 성장을 향한 돌출과 量으로 이루어진 무게감 그리고 곡면들의 연결로 이루어진 입체감은 생명을 가시화 한다. 넷째, 입체를 이루는 곡면들의 부드러운 연결은 동적인 심상을 불러 일으켜 생명이 성장하는 생동감을 느끼게 한다. 다섯째, 알의 잉태에서 성장과정에 따른 움직임을 증감을 통한 量의 변화로 표현하여, 동적인 질서를 형성시켜 보는 이에게 생동감을 느끼게 한다. 여섯째, 알에 내재된 생명을 量의 수평적 이동과 나선 또는 곡선운동에 의한 이동으로 나타내어 성장을 향한 전진으로 진행시켜 동적인 성장으로 생명의 생동감을 표현한다. 일곱째, 量의 증감에 의한 형태의 변화는 시간의 경과로 성장하는 생명을 나타낸다.;It is deemed that making the life which is immanent in a Spawn of nature which is one of the result substance of essential order and harmony of nature and in which one can think and feel the matrix of life and the new life into phenomenon vividly is significant in the trial to make human beings return to original modest position, through the sensual experience to think and feel about the origin of life. The goal of this study is to express the vividness about the life which is immanent in Spawn, with the organic form which emphasized mass. As for the contents of this study, this researcher studied by making the fine art of prehistoric age and the fine art of the 20th century which expressed organic form as the theoretical background of the subject of the symbolic meaning of Spawn shape of Spawn. As the presentation of basis about work expression, this researcher extracts the plastic feature of the work of the 20th century which expressed the vividness, through the plastic feature and organic form of the work of prehistoric age and the work of 20th century which expressed the immanence of life, on the subject of Spawn shape after goal-sampling of prehistoric age work 20th century work. As for the work manufacture, this researcher expressed the life which is immanent in Spawn vividly, with the organic form which emphasized the mass originated from Spawn form. As for the method of this study, this researcher presented 2 pieces of prehistoric age works which expressed the immanence of life, 6 pieces of the 20th century works and 9 pieces of the 20th century work that the life sense is expressed well through organic form as the basis of expression after goal-sampling them on the subject of Spawn from. As for the work expression, this researcher expressed the life which is immanent in Spawn vividly through the motion of spiral or curve, on the basis of biological feature, with the organic form which originates from Spawn form and is formed with curved surfaces and which emphasized mass. As for the work analysis, this researcher handled the mass sense and motion sense which appeared in the plastic feature of manufacture from the viewpoint of analysis, and presented 3 pieces of bronze, 2 pieces of wooden structure, I piece of stone construction and I piece of F.R.P as the analysis subject. The result of this study is as follows : First, the mother's womb meaning and immanent life of Spawn is visualized with the organic form by dragging out the organic relation with whole and part. Second, the attribute of Spawn to be changed naturally after being hatched is visualized with the mobile form by the movement of mass which is based of the increase and decrease of mass. Third, in the organic form, the projection toward growth, the weight sense which is made with mass and the solid sense which was made with the connection of curved surfaces visualize life. Fourth, the soft connection of curved surfaces to form solid enables one to feel the vividness that the life grows by arousing the dynamic image. Fifth, the formation of dynamic order by expressing the movement attendant upon the growth process from the pregnancy of Spawn by the change of mass through increase and decrease enables the person to see to feel the vividness. Sixth, after showing the life which is immanent in Spawn with the horizontal movement of mass and the movement by spiral or curve, by progressing to the advancement toward growth, this researcher expresses the vividness of life with dynamic growth. Seventh, the change of form by the increase and decrease of mass shows the life to grow with the lapse of time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE