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곤충의 이미지를 통한 도자 표현

Title
곤충의 이미지를 통한 도자 표현
Other Titles
(A) Study on forms through mature Using insects as the main theme
Authors
이주현
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
곤충이미지도자 표현도예
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연을 모티브로 한 예술 행위는 살아 있는 자연의 이미지를 표현해 주며, 자연에서 느끼는 형태는 인간 정신에서 무한한 예술의 세계를 형성시키게 된다. 자연이 갖는 이미지를 예술에 표현하는 것은 대상을 선택하고 변형, 추상화해서 나타냄으로서 예술가의 조형 의욕에 의해 개성적으로 표출되는 것이다. 곤충이 자연과 공생해 온 역사는 인간과 자연의 관계보다 비교할 수 없을 정도로 오래되었다. 이렇듯 작의 일부로 인간 생활에 많은 영향을 미쳐 온 곤충을 본 연구자는 표현의 대상으로 삼아 조형적 이미지와 자연에서 느끼는 생명력을 도자 조형 작품에 표현하는 것을 목적으로 하였다. 그 방법으로 곤충의 객관적인 관찰을 통해 확대, 단순화, 반복 등의 과정을 거쳐 대상을 변형하였고 이로써 도자 조형에 새로운 곤충의 이미지를 형성시키고자 하였다. 곤충의 실질적 구조에 의한 형태는 강한 직선미와 유연한 곡선미가 함께 조화를 이루는 이상적인 형태로 본 연구자는 그들이 자연이라는 바탕에 존재하기 위한 일반적 특성을 통하여 우리 인간에게 보여지는 이미지를 표현하였다. 본론에서는 곤충의 형태적 특성을 구체적으로 알아보았고 모든 자연의 대상들이 가지는 동적인 구조의 생물학적 특성인 유기적인 선을 통한 생명의 이미지 살펴보았다. 또한 이를 통해 나타나는 곤충의 이미지에서의 조형성을 확대, 단순화, 반복을 통해 재구성하였고 그 실례로써 다른 작품들을 분석하였다. 작품의 디자인 과정은 실재 곤충의 모습을 단순화하여 확대하거나 반복한 과정을 통해 곤충의 조형성이 보여질 수 있도록 디자인하였다. 제작 과정은 타렴 성형이 주로 사용되어 자연미를 유도하였고, 이 밖에 판성형이나 이장 주입 성형 등을 이용하였다. 태토는 산청토와 조합토, 백자기토 등이 사용되었고 유약은 자연스러운 곤충의 이미지를 표현하고자 주로 베이지 유나 청동유, 불투명 백유(matt)에 안료를 넣어 분무 시유하였다. 또한 소성 방법으로 1차 소성은 석유 가마에서 900℃로 마감하였고 2차는 환원 소성을 한 작품 6, 7을 제외한 작품들은 가스를 원료로 하는 가마에서 1250℃ 마침온도로 산화 소성 하였고, 작품 1 은 석유 가마에서 역시 1250℃ 마침온도로 산화 소성하였다. 그리고 작품 2, 3, 5와 8은 저온 유약으로 시유한 뒤 가스 가마에서 1000℃까지 산화 소성하였다. 이러한 과정을 통해 본 연구에서는 곤충의 이미지를 새로운 형태로 형상화하는데 의의를 두었으며 조형 제작에 있어 대상을 관찰하고 변형시키는 과정에서 조형에 대한 시각을 넓힐 수 있었다. 또한 자연에서 조형성을 찾아 예술 창작의 소채로 사용함으로써 인간에 의해 무절제하게 훼손되고 사라져 가는 자연의 모습을 되짚어 보는 계기를 갖고자 하였다.;The reason for choosing a part of nature as my motif is to portray life-nature is always alive - and the infinite ways in which human beings can nature to express their artistic conscience. It enables a person to express their art work in a milliard different ways. With natural objects an artist can transforms and project aesthetic qualities using one's imaginations. As a result the work created has its own instinct characteristics because the artist has included the artist's imaginations as well as the artist's experiences in life. I have chosen to express my work through insect. Insect have been apart of nature long before human beings came into existence. 1 have concentrated in our conscience to be alive and energetically living. In order to express these feelings, I enlarged, simplified and repeated specific images and forms of insects. I designed my work using these methods. Insects have very diverse forms. Their forms and structures are very intricate and complex. They are formed both with straight and curved lines, giving the artist an interesting combination of forms and lines to develope and portray one's ideas. In my thesis, f have defined the structure of insects and explained the kinetic qualities of them. 1 have also concentrated on the biological as well as the organic aspects of insects to understand the many forms and lines found in them. Also I have experimented in putting emphasis, contrasting and including movement into the fundamental forms and images of insects. To aid my work I have looked at artists who have also used insects as their theme for doing their work. This was also to expand my research materials and also to help myself bring across into my work the feel I want to include in my work. For making my work I have used the coiling methods, slab-building and slip-casting. I used celadon clay, mixed body clay and porcelain clay. For glazing, in order to create a natural feel to show insects, I used a being glaze, a copper glaze and a white-matt body clay and porcelain clay. The work was fired in an oil kiln. The first firing was taken up to 900℃ and excluding wort 6 and 7 which were reduced. Work I was oxidized in an oil kiln to 1250℃. Works 2, 3, 5 and 8 were glazed with a low-firing glaze and were fired in a gas kiln to a temperature of 1000℃. I have tried to use insects to create a different form, composing with my examination of insects as well as including my experiences and my emotions in them. By altering, transforming simplifying and experimenting with shapes and forms, I have come to understand form and structure more than I had begun with. It was also important for myself to show to the world that there so many ways in which we can work with nature, and we can use its aesthetics to create. Especially in a world where human beings are too busy destructing and disturbing nature. For myself it was important to rediscover the beauty of nature and I hope that human beings will discover it again and work with it rather than destroy it.
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