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고교평준화 정책결정과정에 관한 연구

Title
고교평준화 정책결정과정에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE POLICY-MAKING PROCESS OF THE HIGH SCHOOL EQUALIZATION POLICY
Authors
정경신
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
고교평준화정책결정과정여성해방교육론
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
고교평준화 정책은 중등교육의 보편화 추세에 부응하고, 고등학교 입시경쟁을 진정시키며 고등학교 간의 교육격차를 해소하며 학생인구의 도시집중을 억제하기 위해 추진되었다. 이러한 고교평준화 정책은 고등학교 교육기회의 확대에는 크게 기여한 것이 사실이지만, 교육의 수월성은 오히려 약화시키고 있다는 지적이 문제로 제기되고 있다. 이로 인해 1974년 서울과 부산에서부터 실시해 온 고교평준화 정책은 1980년에는 20개 도시로 확대되었으나 전국적인 확대가 유보된 채, 그 개선안 마련을 위한 논의가 진행 중에 있다. 본 연구는 고교평준화 정책의 결정과정을 분석 기술하며, 평준화 정책의 공과를 밝히므로써, 향 후 정책의 수정, 보완에 필요한 기초자료를 제공함을 목적으로 시도되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 중점적으로 다루어진 연구의 내용으로 다음과 같은 것을 설정하였다. 첫째, 정책 및 정책 결정의 개념과 정책결정과정에 관한 이론을 고찰하고, 둘째, 정책결정과정에 관한 이론을 기초로 하여 고료평준화 정책의 결정과정을 분석하기 위한 모형과 분석의 준거를 설정하고 세째, 설정된 분석모형에 의거하여 고교평준화 정책결정과정을 분석하고, 향 후 정책결정을 위한 시사점을 추출한다. 본 연구의 방법으로는 문헌연구와 사례연구를 병행하였다. 특히 평준화 정책과 관련된 선행연구물과 신문기사의 내용을 종합적으로 정리하고, 이에 제시된 통계와 조사자료를 분석 활용하였다. 또한 해당분야에 자료가 미흡한 경우에도 객관적인 기술을 하기 위하여 노력하였다. 본 연구에서 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 정책이념 및 목표는 당시의 교육 내외적인 문제의 해결을 위해 적절하게 설정되었다. 둘째, 정책의 결정시 정치적 측면의 시행가능성은 어느 정도 감안되었지만 기술적, 재정적 측면의 시행가능성은 충분히 감안되지 못하였다. 세째, 정책의 결정은 비공개적으로 이루어졌으며, 여론의 수렴정도는 낮았다. 네째, 정책의 집행은 정책방향에 일관성을 유지하였고 법적, 제도적인 지원은 잘 되었지만 정책관련집단 특히 사학관련집단과는 갈등이 있었다. 다섯째, 정책집행의 결과, 교육기회의 확대, 중학교 교육의 정상화, 학생, 시설, 교원의 평준화, 학생인구의 대도시 집중현상의 완화 및 지방교육의 육성, 학부모의 사교육비 경감 등의 정책목표는 어느 정도 달성되었다. 여섯째, 한편, 실업교육의 위축, 학생지도의 곤란, 생활지도의 곤란, 사학의 자율성 제약 등의 문제점이 수반되었다. 향 후 고교평준화 정책의 수정 보완 시에는 수월성과 보편성의 조화, 자율성과 공공성의 균형 그리고 재정적 지원의 확충 등이 이루어져야 한다.;The High School Equalization Policy is our reformative secondary education policy paralleling world trends in the generalization of secondary education. However, it makes a controversy that the policy has contributed to the expansion of educational opportunity in high school in one side, but it has greatly weakened exellence of education In the other side. These conflicts between expansion and excellence has eventually been its implementation of the nation-wide expansion pended. And the policy is under the reconstruction in the present time. Accordingly, this study has been made to analyse the policy-making process of the High School Equalization Policy, and thereby to suggest the basic materials for the improvemental changing of the policy. For accomplishing this purpose, the following points have been settled as main objects: 1) The general definition of policy-making and the general models of policy-making process have been examined. 2) The model and criterion for analysing the policy-making process of the High School Equalization Policy have been settled from that general models. 3) The policy-making process of the High School equalization Policy has been analysed by the model and the criterion settled. 4) Some points have been suggested for the next policy-making of the High School Equalization Policy. In order to accomplish the objectives of the study, related literature has been reviewed. The new research papers, reference books, the existing statistical data and surveys have been quoted. In cases where the data is insufficient, it has been tried to state objectively. The effects of this study are as follows: 1. There was appropriateness in setting the policy philosophy and objectives by having seen its problem context. 2. There were no problems in political feasibility in that time, but economical and technical feasibilities were not considered enough. 3. The decision of the policy was very closed and the collection of public opinion was not good. 4. There was consistency in the implementation process, but the implementation process was discorded with the groups concerned. 5. The affirmative performance which have been brought out by the Equalization Policy are as follows: (1) Normalization of the middle school education. (2) Increase of the opportunity of high school entrance. (3) Improvement of the academic quality of the students. (4) Improvement of the quality and working conditions of the teacher. (5) Equalization of the educational facilities and school expenses. (6) Decrease of the concentration of the students' population to the large cities. (7) Lightening the heavy burden of nations with educational expences. 6. On the other hand, the problems are as follows: (1) The difficulty in the guidance of studies. (2) The difficulty in the guidance of students' life. (3) Depressing of the independence of school. (4) Weakening of the vocational high school. As a result, the following points can be suggested for the next policy-making of the High School Equalization Policy. 1) The balance between generalization and excellence. 2) The balance between the public and independence. 3) The promotion the economical investment to the school.
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