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일종합병원의 문손잡이에 나타난 균종에 관한연구

Title
일종합병원의 문손잡이에 나타난 균종에 관한연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ISOLATION OF NICROORGANISM FROM DOORKNOBS IN THE HOSPITAL
Authors
김영인
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
일종합병원문손잡이균종간호교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 국내 병원은 의료전달체제의 변화에 따라 그 규모가 대형화 경향을 보이면서 기능이 더 복잡해지고 또한 의료보험제도가 실시된 이후 종합병원을 이용하는 환자들의 수가 많이 증가 되었다. 병원은 각종 질환을 가진 환자들이 모인 곳이므로 각종 병원성균들의 집합소가 되고 있으며 환자들은 특히 허약하고 저하된 건강 상태이므로 각종 질환에 대한 감수성이 높아 병원 환경으로부터 미생물의 전파가 용이하다. Naightingale은 기본적인 환경의 요소는 물리적 환경 (청결, 환기공기 광선, 소음, 물, 침구, 배수, 보온, 음식물) 이라고 하였으며 청결은 환자가 존재하는 모든 물리적 환경에서 이루어 져야 한다고 하였다. 따라서 환자에 대한 지속적인 관심과 더불어 청결과 신선한 공기는 참된 간호사가 필요로 하는 유일한 감염의 예방법이라고 Naightingale은 강조하였다. 그러므로 간호사에게 병실환경의 안전관리 역할은 중요시 되고 있으며 특히 병실의 청결 유지는 간호사의 책임이며 기본적인 직무 기능이라 할 수 있다. 그러나 교차감염의 위험성이 높고 환자 보호자 청소원 의료인등 병원의 모든 사람들이 항상 접촉 하게 되는 문 손잡이에 대한 청결관리는 소홀히 되고 있는 실정이다. 이에 본 연구자는 병원내 문 손잡이에 세균 오염이 많을 것이라 생각되어 앞으로 문손잡이를 통한 감염 위험인자를 감소시켜 부분적이나마 안전한 병원환경 개선에 도움이 되고자 1990년 10월 12일부터 10월 22일 까지 서울시내에 위치한 700병상 규모의 1개 종합병원에서 문 손잡이 19개소를 대상으로 문 손잡이에서 나타나는 균종을 조사하였다. 조사 방법은 문 손잡이의 외측을 3% Lysol용액으로 닦기전과 닦은후 즉시, 12시간후, 24시간후에 각각 멸균된 면봉으로 swab하여 Blood agar plate와 Macconkey agar를 사용하여 48시간 배양 시켜 균을 분리 A.P.I kit로 동정하였으며 배양검사의 자료는 백분율로 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 방문객의 수, 상처치료 및 배액관리 등으로 감염의 기회가 높은 병동과 병원감염의 가능성이 많고 외부인의 출입이 통제되는 특수병동(산부인과, 소아과, 내과, 일반외과, 혼합외과, 내외과 병동의 화장실, 중환자실, 신생아실, 수술실)의 문 손잡이 10개소와 일방문환자 수가 많은 외래 (내과, 외과, 소아과, 산부인과, 안과, 이비인후과, 주사실 화장실 2개소)의 문 손잡이 9개소에서 총 1074예의 균주를 분리 하였다. Staphylococcus epidermis가 746 예 (69.5%)로 가장 많았고 Micro-coccus 101 예 (9.4%) Streptococcus 79예 (7.4%) Corynebacterium 56예 (5.2%)로 나타났다. 2. 병실과 외래의 문 손잡이에서 나타난 균종은 병실에서 10종, 외래에서 8종씩 분리 되었으며 병실에서는 외래에서 볼 수 없었던 Entero-bacter cloacae가 2예, Klebsiella Penumonia가 3예, Pseudomonas stua-tzeri가 1예 분리되어 외래와의 약간의 차이를 나타내었다. 3. 부서별 문 손잡이에서의 균주분리율를 보면 병실은 외과 병실의 균주분리율이 29.2%로 가장 높았고 외래에서는 많은 사람이 사용하는 화장실의 문 손잡이의 균주분리율이 40.8%로 가장 높았다. 4. Staphylococcus epidermis의 분리율은 병실 49.6% 외래 19.8%로 다른균보다 높게 나타났다. 5. 소독후 시간이 경과 함에 따라 새로운 균종의 수가 증가되었다. 이상의 연구 결과로 병원내 문 손잡이의 청결관리가 소홀하게 다루어지고 있음과 계속적으로 사람들의 손과 접촉하는 과정에서 균종의 변화가 있었음을 알 수 있었다. 그러므로 간호사는 병환 환경의 일부분인 문 손잡이의 청결에 관심을 갖고 병원 직원은 물론 환자 및 보호자에게도 손의 청결, 주위 환경정리 등에 대한 교육과 관리를 해야 함이 요구된다. 또한 문 손잡이의 청결 관리도 병원 환경관리의 한 영역으로 실시 되어 져야 하겠다.;Nowadays, domestic hospitals take on a tendency to have the scale larger sized and the faculty more complwed in conformity to the variation of the medical conveyance system, and also, the number of patients who use the general hospitals has increased much more since the medical insurance system has been implemented The hospital becomes a place where various kinds of microorganism gather since it is a place for an assembly of patients with all kinds of disease, and, the patients, especially, with weak and deteriorated state of health, can be easily influenced by the microorganisms from the hospital environment due to their high degree of receptivity. Nightingale said that the basic environmental elements are the physical environments -- cleanness, air and light condition, noise, water, bed seat, drainage, temperature conservation, and food -- and that cleanness should be made in every physical environment where patients exist. Therefore, the only preventive method against infection which is required for any sincere nurse, she emphasized, calls for the continuous paying attention to the patient, besides with cleanness and fresh air. The role of keeping the word environment safe and wholesome, therefore, in seen important to nurses, and, especially, maintenance of the clean ward may be said a responsibility and basic duty of the nurses. Unfortunately, however, the circumstance is that the management of cleanness of the doorknobs, which are always to be contacted by people such as patients, attendants, cleaners, clinicians an so on, hence, open to the danger of cross inflection, is dealt carelessly. Therefore, I investigated 19 doorknobs and out-patient department in a general university's hospital during Oct. 12 to 22, 1990 for the purpose of examining the contaminated state of the doorknobs which almost all people in the hospital are tougching, and making this investiagation help them improve the environment safe and keep it clean. The method of this study is first swabing the outside doorknob with sterilized cotten-tip sticks before disinfecting the knobs with 3% of Lysol solution, and immediately, 12 and 24 hours later after the disinfection, respectively; second, cultivating the separated microorganism from the doorknobs for 48 hours, separating them by using Bloodagar plate and MacConkey Agar, and then classifying them with API kit. So following results were achieved when the results from the investigation were calculated by percentage. 1. Microorganism isolated from 10 doors of the wards with high degree of opportunity of infection due to a number of visitors, treatment and the management of cultivating solutions, or from those of special wards (Obstetric and Gynecology, Medicine, General Surgery, Pediatric, Toilet on the surgical & Medical wards, Intensive care unit, Nursery room, and Operating room), and from 9 doors of out-patient departments (Medicine, General Surgery, Pediatric, Obstetric & Gynecology, Ophthalmology, E.N.T. Injection room, Toilet on the 2nd and 3rd floor) were 1,074 strains. Things isolated from 746 (69.5%) strains were Staphylococcus epidremis, Micrococcus, 101 (9.4%) strains, and Streptococcus, 79 (7.4%) strains. 2. Microorganisms appeared on the doorknobs of the wards and of the doors of out-patient departments were classified into 10 sorts in case of the ward and 8 sorts in case of the out-patient department. And, in case of the ward, therefrom isolated 2 strains of Enterobacter cloacae, 3 strains of Klebsiella pneumonia and 1 strain of Pseudomonas stutzeri, showing a little difference from that of the out-patient department. 3. Regarding to the contaminated state of the doorknobs by each department, in case of ward, surgical ward partment recoded the highest rates (29.2%), and in case of Out-patient-department, the doorknobs of toilets on the 3rd floor so did (40.8%). 4. Staphylococcus were isloated from doorknobs much more than any other microorganisms as 49.6% at ward and 19.8% at out-patient department. 5. As times went by after disinfection, not only the same kinds of microorganisms increased in amount, but also new other kinds of microorganisms increased together. From the results above, we could know the doorknob's in hospital care for keeping the environment clean ws lacked. Therefore it demands that nurses should pay their attention to the sanitary of doorknobs as a part of the pathogenic agent and should manage them well, as well as instruct their hospital officials, patients, and their fmilies on the cleanliness, and orderliness the surroundings. In addition, keeping the doorknobs hygien grenic should be carried out on the level of managing hospital environment.
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