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5·31 대학 교육개혁방안에 관한 대학생들의 의견조사

Title
5·31 대학 교육개혁방안에 관한 대학생들의 의견조사
Other Titles
(The) Survey from Students of 5·31 College Educational Reform Plan
Authors
하정민
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Keywords
교육개혁방안대학생의견조사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기 대학은 개방화·다양화의 특성을 지니게 될 것이며 고객중심대학의 형태가 될 것이다. 이른바 자유경쟁의 시장원리가 대학사회에 도입된다. 따라서 우리의 대학은 이에 대처하기 위한 변화가 필요하다. 이러한 노력의 결과로 제시된 것이 5·31 교육개혁방안이다. 그런데 발표된 지 거의 1년이 되어가고 있는 현 시점에서 그 추진 상황은 많은 문제점을 드러내고 있다. 이에 본 연구는 5·31 교육개혁안에 관한 대학생들의 의견을 조사 연구함으로써 앞으로 교육개혁안 추진에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 지난 반세기 동안의 우리 나라 고등교육제도의 변천과정과 문제점을 살펴보았는데 검토 결과 그 동안 우리 나라 대학이 정부의 규제로 지나치게 획일화되고 개선을 위한 제반 시설들이 부족했던 탓으로 개혁의 노력이 흐지부지되었음을 알 수 있었다. 그래서 과거의 개혁과는 달리 교육의 기본 틀을 바꾸는 총체적인 개혁을 단행한 5·31 교육개혁안이 가지는 의의가 크다고 하겠다. 이러한 연구목적에 입각하여 대학생들은 교육개혁안에 대해 어떤 의견을 보이는 지 알아보기 위하여 질문지를 통한 조사 연구를 실시하였다. 조사 연구는 서울 시내 소재 4년제 대학교 학생들을 대상으로 하였으며 그 결과는 SPSS/PC+ 프로그램으로 통계처리하였다. 조사 연구에 사용된 질문지는 교육개혁안 개별과제가 교육개혁 목표(열린 교육, 학습자중심교육, 인간중심교육)에 미치는 영향력의 정도와 각 과제에 대하여 의견 차이를 알아보기 위한 문항으로 구성하였다. 의견 분석 결과로, 첫째, 교육개혁안 개별과제의 목표반영정도에서는 최소전공인정학점제나 전과 및 편입학 기회확대 등과 같은 기존에 있던 내용들보다 학점은행제, 단설전문대학원제, 학부제 등과 같은 새로운 제도 도입이 더 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학생들이 대학교육 개선에 있어서 새로운 개혁안에 대한 기대감이 크다는 것을 알 수 있다. 둘째, 학년, 전공, 성별 등에 따른 교육개혁안 개별과제에 대한 의견 차이에 있어서 개혁안의 전반적인 내용의 효과성에 대해서는 학년의 경우에만 의견 차이를 나타내고 있었다. 즉, 학년이 높을수록 개혁안의 내용을 효과적으로 보고 있었다. 개혁안 개별과제와 개혁 목표에 대해서는 인문, 자연보다는 예체능이, 남학생보다는 여학생이 더 긍정적인 생각을 하는 것으로 나타났다. 그리고 일반적으로 대학 현실에 관심이 많을 것으로 여겨지는 인문, 자연계학생보다 예체능계 학생이, 남학생보다는 여학생이 긍정적인 반응을 나타낸 것은 예기치 못한 결과였다. 이와 같이 고학년과 인문·자연계학생, 남학생이 긍정적인 반응을 나타내지 않은 이유는 이들이 교육에 관심은 많았으나 그간 이루어진 일련의 대학교육 개혁이 효과를 거두지 못했기 때문에 낮은 기대감이 반영된 것으로 보여진다. 이와 같은 연구결과를 통해서 5·31 교육개혁안 추진을 성공적으로 이끌기 위하여 다음과 같은 제안을 할 수 있다. 우선 학생의 입장에서는 대학사회의 주체로서 교육현장의 문제점을 파악하는데서 그치는 소극적인 자세를 취할 것이 아니라 참여에 대한 권리와 의무를 인식하고 적극적인 자세를 가질 것이 요구된다. 그리고 교육행정당국의 입장에서는 교육행정당국의 개혁의지에 대한 학생들의 부정적인 인식을 바꾸기 위해 노력함과 동시에 학생들의 의사를 수용하는 자세를 취해야하며 대학교육이 개선될 수 있도록 제반시설을 적극적으로 뒷받침할 필요성이 있음을 알 수 있다.;The university of the 21st century will have a characteristic to be open, verified, and a center of customers. Accordingly, our universities need a qualitative change to cope with the 21st century. Education reform plan on May 31 is suggested as the result of our efforts. However, it has already been a year since that plan was released, and we have many problems in promoting it. Therefore, this study has a purpose promoting of offering some basic materials to promote educational reform plan by researching college students' opinion. To a achieve that goal, I examined the history and problems of the past fifty years' Korean high-level education system, and I found that our universities have excessively been standardized by government's control and the efforts of reform had been blurred because of lack of every system. In that sense, Educational reform plan on May 31 which carried out a general reform and changed a basic mould is very meaningful. I researched through questionnaires to find what college students think about educational reform plan, based on those theories. The research had the objects of some university students in Seoul, and the result was statistically treated with SPSS/PC+ Program. The questionnaire used in research was made up of questions about the effect of the purpose of educational reform plan open education, learner-centered education, human education, and the difference of opinions about each task. The result of analysis of the opinions is as follows. Firstly, the introduction of new system such as grade-bank system, specialized graduate school, department system is more affected than the last contents we have, such as minimum grades, the expansion of admission system, by each goal of educational reform plan. Accordingly, we can guess students have a great expectation on new reform in improving university education. Secondly, In different opinions about each task of educational reform plan according to year, major, and sex, they thought only year car make difference and higher years are more effective to implement educational reform plan. Concerning each task and goal of the reform plan art, physical education, and girl students have more positive opinions, and that we an unexpected result. Analyzing that result, we can guess the reform has been less effective on more interested students, and they also have less expectation on the reform of the future. Therefore, I'd like to suggest to succeed in promoting the educational reform plan on May 31 as follows, First of all, students should not only grasp the problems, but also be more positive, active in participation, right and responsibility as the care of college society. Educational administration concerned also should make efforts to change students' negative recognition toward the reform, positively acception students' opinion, and each system related should be actively supported so that college education can be improved.
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