View : 906 Download: 0

공무원교육원 교육훈련에 관한 연구

Title
공무원교육원 교육훈련에 관한 연구
Other Titles
(A) educational training of civil servants
Authors
신인수
Issue Date
1995
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
공무원교육원교육훈련경기도
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 공무원 교육훈련을 개선, 향상시키기 위하여 교육훈련의 계획, 내용, 방법들에 관하여 살펴보고 문제점에 따르는 개선점을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 위하여 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 공무원 교육훈련의 계획과정을 알아본다. 둘째, 교육훈련 프로그램의 교과내용과 교육형태를 알아본다. 셋째, 공무원 교육훈련 프로그램을 실행 한 후, 교과내용의 평가와 교육훈련 프로그램 평가와 어떻게 실시하는지를 알아보고 문제점과 개선점을 제시하도록 한다. 공무원 교육훈련은 공무원들의 직무수행능력을 증진시키고, 개선시키기 위한 것이라 할 수 있다. 즉, 국가의 현대화를 성공적으로 이룩하고 공무원으로서의 봉사정신을 강화하기 위한 기회로 새로운 기술과 지식을 배우게 된다. 이상과 같은 공무원 교육훈련 개념에 근거하여 실시한 공무원 교육훈련의 내용에 대한 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육훈련 계획수립에서 교육훈련 프로그램의 평가 내용이나 교육훈련의 수요 조사서가 실제로 사용되지 않고 있었다. 둘째, 교육훈련 과정에 학습자의 실질적인 참여가 부족하며, 교육훈련 예산이 부족하다, 그러므로 학습자의 교육훈련 참여율을 높일 수 있도록 하는 교육훈련 운영이 필요하며, 교육훈련 예산의 증진으로 변화에 뒤떨어지지 않는 교육훈련이 되도록 하여야 한다. 셋째, 교육훈련 실시후 이루어지는 평가상의 문제이다. 교육훈련 교과내용의 평가와 교육훈련 프로그램 평가가 이루어지는 과정의 문제이다. 교과내용이나 교육훈련 프로그램 평가를 위한 평가 전문가의 부재로 다음해 실시될 교육훈련 계획에 도움을 주는 평가가 되지 않고 있다. 본 연구는 공무원 교육훈련 프로그램 분석을 토대로 연구되었으며 아래와 같이 제안을 한다. 교육훈련 프로그램 평가를 위한 평가전문가를 도입하여 프로그램의 분석과 교육훈련 내용의 평가에 있어서 보다 체계적인 평가가 이루어지도록 교육훈련 평가위주의 연구가 이루어져야 한다. 또한 공무원 교육훈련을 담당하는 교관에 대한 연구가 계속되어져야 할 것이다.;This study is considered plan, content, and method of educational training so as to improving the civil servants' educational training. The purposes of this study are : First, to make an examination of plan course of civil servant's educational training Second, to be considered subject content and education method of civil servant's educational training Third, to make an examination of subject evaluation, and course evaluation. Educational training can be considered a measure for improvement to maintain and uplift the ability of performanced of duty of civil servants. As conditions change, they should learn the new technique and knowledge to foster the moral sense and spirit of servicd as civil servants in order to successfully achieve the task of modernization of Fatherland. The result of analyzation of' civil servants can be summarized as follows ; first, when It is plan of educational training, evaluation content of educational training program and request investigation of educational training are ignored. second, the problem is program management of educational training. In educational training, instructor may improve teaching skill to ameliorate learner's participation third, as it isn't evaluation analyst, program evaluation can't help next plan. Ultimately educational training improvement can be achieved when evaluation analyst is. It is the study of instructor in educational training.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE