View : 21 Download: 0

사회체육지도자의 역할지각과 역할갈등에 관한 연구

Title
사회체육지도자의 역할지각과 역할갈등에 관한 연구
Authors
최영실
Issue Date
1995
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Keywords
사회체육지도자역할지각역할갈등
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to examine the degree of role perception and determine the role conflicts that sport for all leaders faces when they conduct the roles by analyzing the roles of the sport for all leaders. Its purpose was also to give sport for all leaders basic informations on how to achieve their role in desirable by understanding the correlation between role conflicts and role perception. To this end, questionnaires for survey were distributed to over 300 sport for all leaders who work at sports centers of private, commercial and public entities in Seoul. The procedures this survey was conducted by questionnaires containing statements of self-reporting types on role perception analysis and role conflicts of sport for all leaders. And such questionnaires were extracted from role perception test paper being prepared by KIM,KYUNG SOOK for the purpose of analyzing role perception of sport for all leaders and measurement and test of role conflicts was extracted from test paper being prepared by J.R. Rizzo etc. and it consisted of 40 statements on 10 fields. The statistical analysis method for analysis of data includes x^(2) test, T-Test, ANOVA, Pearson Integral correlation. Through above mentioned study method and process the results of research are summarized as follows: 1. Generally the age of sport for all leaders was young and level of education was relatively high. However in terms of role perception level as sport for all leaders they sustained more influence by experience than educational level so those leaders who have more experience and less education had higher role perception rather than those with less experience and higher education. In terms of time spent for instructions the leaders with more experience spent less time for instructions. In case of female leaders there were many of leaders who have high level of education and single in marital status and in terms of number of subjects for instructions there were many male leaders teaching one subject while many female leaders taught 2 or more subjects. 2. the level of role perception of physical education teachers is relatively high. Among the five subordinate section of role perception, role of understanding offer in sport and direction in exercise, role of general works, and role of preparation in program and management, operations in facilities were the highest. 3. In terms of role perception of different ages, older leaders have a higher role perception than younger leaders in respect of the following section: role of understanding offer in sport and direction in exercise, role of physical diagnosis and prescription in exercises, role of service to the community and society. 4. In terms of experience, more experienced teachers have higher role perception than less experienced teachers in the following section : role of understanding offer in sport and direction in exercise, role of physical diagnosis and prescription in exercises. 5. spot for all leaders showed relatively lower level of role conflicts and more specifically they showed higher level of role conflicts in the field in between overload and intersender conflict among 5 fields which belonged to lower sector. 6. Younger leaders have a higher role conflict than older leaders in these three categories overload, intersender conflict, feedback ambiguity. 7. The leaders of high education level have a higher role conflict than the the leader of low education level of person-role conflict, overload, feedback ambiguity. 8. The leaders of low experience have a higher role zconflict than leader of many experience in these three categories overload, task ambiguity, feedback ambiguity. 9. In terms of correlation between role perception and role conflict it was shown that the higher role perception of the leader is the less role conflict he or she has.;본 연구의 목적은 사회체육 지도자가 수행하고 있는 역할분석을 통하여 역할지각의 정도를 알아보고 역할수행시 경험하게 되는 역할갈등을 알아보며, 역할지각과 역할갈등과의 상관관계를 파악하여 사회체육 지도자들의 바람직한 역할수행을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 서울시에 소재한 민간, 상업, 공공 종합 스포츠 센터의 사회체육 지도자 300명을 연구대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사도구는 사회체육 지도자의 역할지각 및 역할갈등에 대한 자기보고형 문항으로 구성된 설문지로써 사회체육 지도자의 역할지각 분석을 위한 설문지는 김경숙이 제작한 역할인지 검사지에서 발췌하였고, 역할갈등 측정검사는 J.R.Rizzo등이 제작한 검사지에서 발췌하여 10개 영역 40문항으로 구성하였다. 자료분석을 위한 주요 통계분석 기법은 χ^(2)검정, T검정, ANOVA, Pearson 적률상관관계를 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 제시된 연구결과를 종합 정리하면 다음과 같다. 1. 변인별 교차분석에서 사회체육 지도자의 연령은 대체로 낮았고, 학력수준은 대체로 높았다. 또한 경력이 낮고 학력이 높은 지도자 보다 학력은 낮지만 경력이 높은 지도자들이 대체로 역할지각을 높게 하고 있었다. 지도 시간도 경력이 높은 지도자일수록 적은 수업을 지도하고 있었다. 여자지도자들은 대체로 학력수준은 높고 미혼인 지도자가 많았으며 지도 종목수도 1종목을 지도하는 지도자 보다 2종목 이상을 지도하는 지도자가 많았다. 2. 사회체육 지도자의 전체적인 역할지각수준은 대체로 높은 수준이었다. 구체적으로 역할지각의 5개 하위영역 중 스포츠에 대한 이해 제공 및 운동 지도의 역할, 일반집무의 역할 그리고 프로그램 작성과 시설운영관리의 역할지각 수준이 높았다. 3. 연령에 따른 역할지각의 차이에서 스포츠에 대한 이해 제공 및 운동지도의 역할, 체력진단 및 운동처방의 역할, 프로그램 작성과 시설운영관리의 역할, 지역사회 및 사회봉사의 역할에서 연령이 높은 지도자일수록 역할 지각을 높게 하고 있었다. 4. 지도자 경력에 따른 역할지각의 차이에서 스포츠에 대한 이해 제공 및 운동지도의 역할과 체력진단 및 운동처방의 역할에서 지도경력이 많은 지도자일수록 역할지각을 높게 하고 있었다. 5. 사회체육 지도자는 전반적으로 역할갈등 수준이 낮았으며 구체적으로 5개 하위영역 중 업무의 과부하 영역과 수여자 간 갈등영역에서 상대적으로 높은 갈등을 느끼고 있었다. 6. 연령에 따른 역할갈등의 차이에서는 업부의 과부하, 수여자 간 갈등, 피드백 모호에서 연령이 적은 지도자일수록 역할갈등을 많이 느끼고 있음이 나타났다. 7. 학력수준에 따른 역할갈등의 차이에서는 개인의 역할갈등, 업무의 과부하, 피드백 모호에서 학력이 높은 지도자일수록 역할갈등을 많이 느끼고 있었다. 8. 지도자 경력에 따른 역할갈등의 차이에서는 업무의 과부하, 업무모호, 피드백 모호영역에서 지도경력이 적은 지도자일수록 역할갈등을 많이 느끼고 있음이 나타났다. 9. 사회체육 지도자의 역할지각과 역할갈등의 상관관계에서 역할지각을 높게 하는 지도자일수록 역할갈등도 낮았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE