View : 16 Download: 0

아동의 성역할 발달에 영향을 주는 사회환경적 요인과 인지적 요인간의 관계

Title
아동의 성역할 발달에 영향을 주는 사회환경적 요인과 인지적 요인간의 관계
Authors
장은진
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
아동성역할교육심리사회환경
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동들의 성역할 발달에 한 사회환경적 요인들과 인지적 요인들간의 관계를 규명하고자 하는 것으로, 아동과 부모에 관련된 사회환경적 요인들과 아동의 3가지 인지적 요인들(성역할 지식, 융통성, 성도식화)이 포함되었다. 연구의 대상은 학령전 아동 111명(남아 64명, 여아 47명)과 그 아동의 부모들이었다. 사용한 도구는 아동의 성역할 지식과 융통성을 측정하기 위한 SERLI(Sex-Role Learning Index)와 성도식화를 측정하기 위한 Schematic Processing Measure이었고, 부모에게는 그들 아동의 사회환경의 양상을 조사하기 위한 설문지가 이용되었다. 자료는 남아와 여아를 분리하여 (남아·여아에 대해서) 인지적 요인을 종속변인으로 하고 사회환경적 요인을 독립변인으로 하는 nonhierarchical multiple regression analysis와 pearson correlation analysis로 통계처리하였다. 본 연구의 결과들은 다음과 같다. 1. 아동과 관련된 사회환경적 요인은 아동의 성역할 인지적 요인과 어떤 관계를 가지는지를 보면, ① 연령이 증가할수록 남아·여아 모두 성역할 지식이 크고, 여아는 연령이 증가할수록 성역할 융통성이 높게 나타났다. ② 오락 TV를 선호하는 남아일수록 더 발달된 성도식화를 보였다. ③ 남아·여아 모두 성유형화되지 않은 장난감을 선호할수록 성역할 융통성이 높게 나타났으며, 이러한 경향은 여아에게서 두드러진다. ④ 형제의 성별에서는 남아·여아 모두 이성형제가 있을수록 성역할 지식이 더 많다고 나타났고, 성도식화 경향은 더 낮게 나타났다. ⑤ 확대가족형태에서 자란 여아가 더 발달된 성도식화를 보였다. 2. 부모와 관련된 사회환경적 요인은 아동의 성역할 인지적 요인과 어떤 관계를 가지는지를 보면, ① 어머니가 직업이 있을 경우 남아·여아 모두 더 적은 성역할 지식을 나타내었으며, 직업을 가진 어머니를 둔 여아는 더 큰 성역할 융통성을 나타내었다. ② 어머니의 교육수준이 높을수록 남아는 더 적은 성역할 지식을 보이고, 여아는 더 적은 성도식화와 더 큰 성역할 융통성을 보였다. 그러다 아버지의 교육수준이 높은 여아일수록 더 많은 성역할 지식을 가지고, 더 발달된 성도식화를 나타내었다. ③ 아버지와의 상호작용양만이 남아에게 영향을 미치는데, 아버지와 상호작용을 많이하는 남아일수록 성역할 융통성은 작고, 성도식은 더 발달되었다. ④ 아버지의 양육태도가 근대적일수록 여아의 성역할 융통성이 크고, 어머니의 양육태도가 근대적일수록 남아·여아 모두 더 큰 성역할 융통성을 보인다. 이 연구의 결과로 아동의 성역할 인지적 요인들과 사회환경적 요인들은 서로 밀접한 관계를 가지고 있고, 성역할 발달은 사회환경적 요인과 인지적인 현상임을 나타내며, 각 요인 모두에 영향받는 복잡하고 중다차원적인 현상임을 나타내며, 각 요인들이 가지는 관계가 성별에 따라 다르게 나타남으로써 남아와 여아의 성역할 발달에 대한 사회화 요인들의 영향이 근본적으로 차이를 가진다는 견해로 입증되었다.;The purpose of this study was to examine the relationship between social environmental factors and cognitive factors in the gender role development of children. In this study the boys and girls were observed seperately and in conjunction with their social environmental aspects as to gender role knowledge, flexibility, and gender schematization. The subjects of this study were 111 preschool children (64 boys, 47 girls) and two parents per child. The materials employed in this study were the SEFLI(Sex-Role Learning Index) to assess the children's gender role knowledge and flexibility, and the Schematic Processing Measure to assess the children's gender schematization, also questionnaires for the parents were employed to determine the nature of their children's social environments. The data was divided by sex and processed according to the pearson correlation analysis and nonhierarchical multiple regression analysis performed with the social environmental aspects as the predictor variables and the cognitive components as the criterion variables. The following results were obtained from this study. 1. With regards to the social environmental aspects of the children, ① gender role knowledge increased commensurate with age and for girls gender role flexibility increased with age. ② For boys the greater the involvement with entertainment television the greater the development of gender schematization. ③ For both boys and girls the greater the liking for non-sex-typed toys the greater the gender role flexibility, this situation was evidenced more frequently in girls. ④ With regards to siblings' sex, both boys and girls evidenced greater gender role knowledge with the presence of opposite sex siblings and gender schematization in this case was lower. ⑤ Girls raised in large families evidenced greater gender schematization. 2. With regards to the parental social environmental aspects, ① children of employed mothers displayed less gender role knowledge and greater gender role flexibility. ② The greater the education level of the mother the less the gender role knowledge of boys and the less the gender schematization of girls while the gender role flexibility of those girls was higher. However, the greater the education level of the father with regards for girls the greater the gender role knowledge and the greater the development of gender schematization. ③ Regarding boys' influence by interaction with their father, the greater the interaction the less the gender role flexibility and the greater the development of gender schematization. ④ The more modern the child rearing attitudes of father the greater the gender role flexibility of girls and the more modern the child rearing attitudes of the mother the greater the gender role flexibility of either sex children. The results of this study were that there is a close relationship between gender role cognitive factors and social environmental factors and there exists a complex multidimensiona1 phenomenon of influence between societal aspects and cognitive aspects with regard to gender role development. Further given the differences following respective aspects peculiar to each sex it is opinioned that the influence of societal aspects regarding the development of both boys and girls gender role is fundamentally different.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE