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遊戱的 自由表現에 의한 內面 世界 硏究

Title
遊戱的 自由表現에 의한 內面 世界 硏究
Other Titles
(A) study on the inner world by the playful expression
Authors
蔣賢珠
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
유희자유표현내면 세계동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대의 예술가는 자연을 재생하는 것 보다는 그 자신의 정서적 경험을 표현하는 것에 더 많은 관심을 기울인다. 프랑스의 화가 Alfred Magnesie는 자신의 예술관에 대하여 다음과 같이 말하였다. "...... 미술은 화가로 하여금 자신의 내적 현실에 접근하여 자신의 본질적 자아와 자신의 존재에 대한 의식을 파악할 기회를 제공하여 주는 것이라고 생각한다." 이러한 점에서 창조 행위는 무의식의 심미적인 특징을 지니며, 인간의 본능적인 충동으로서 나타나는 행동, 꿈 또는 열망의 상징적 활동이라고 볼 수 있다. 작품에서 나타나는 모든 자유로운 상징적 표현들은 인간의 내적 상태를 표출하고 투사하여 자아의 실체와 삶의 의미에 대해 구체적이고 공적인 형식을 부여하도록 하는 표현 언어로써 인간의 내면적, 주관적 측면을 대변하고 있다. 작품의 형식보다 내용을 중요시함으로씨 외계 대상이 아닌 인간 중심의 내면세계의 표출과 주제성을 강하게 드러내 는 예술 경향은 초현실주의에 이르러 구체적 방법이 제시되었고 지금까지도 이어지는 藝術思潮들의 근본적인 개념이 되어 왔다. 이러한 창조 활동 흐름의 연장선상에서, 본인은 무의식 속에 잠재되어 있는 주관적이고 개별적인 감성들의 표현을 객관적인 입장으로써 작품을 분석해 보고자 한다. 이를 위해 먼저 이론적으로 창조 활동에서 나타나는 무의식의 일반적인 개념의 정의와 함께 그것이 회화에 미친 영향과 초현실주의 화가들의 源泉的인 주제가 된 과정을 기술하였으며, 그 표현수단으로써 도출된 Automatism(자동 기술법)의 역할을 통해 내면의 자유 감성이 조형화되어 나타나는 표현양상들을 고찰해 보고자 한다. 다음으로 이러한 이론적 연구의 실천으로 자동기술적인 표현의 과정에서 나타나는 상징적인 의미들을 외적인 형상과 자유로운 구성방법으로 나누어 분석하고 작품 속에서 드러나는 내면적 자아의 모습과 창조 행위에서의 유회적 감성을 진단해 보고자 한다.;Modern artist concentrates much more interest in expressing hid(or her) own emotional experience than reproducing nature. Creation activity has the aesthetic characteristic, and it can be regarded as the symbolic activity of action, dream or burning desire which appear as the human instinctive impulse. All the free symbolic expressions which appear in work are speaking for the inner and subjective sides of human beings with the expression language to give the concrete and official form about the entity of ego and the meaning of life by expressing and projecting human inner state. As for the art tendency to reveal the expression and subjectivity of inner world centering around human beings which is not the outer world subject strongly by taking a serious view of the concents than the form of the work, the concrete method was suggested since the beginning of Surrealism. And, it has been the basic concept of art trends to be linked even now. On the extention line of flow of this activity, I try to analyze the work about the expressin of subjective and separate sensitivities which are dormant in unconsciousness from the objective view point. For this, firstly, with the definition of general concept of unconsciousness to appear in the creation activity, this researcher described the influence that it had on painting and the course which became the original subject of surrealism painters and tries to study the expression styles that the inner free sensitivity is made into modeling and it appears through the role of Automatism deduced with the expression means. Next, this researcher tries to analyze their symbolic means to appear in the course of automatic descriptive expression after classifying them into outer form and free composition method and to diagnose the form of inner ego to be revealed in the work and the playful sensitivity in the creation activity.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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