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비행청소년을 위한 분노대처훈련 프로그램의 효과성에 관한 일연구

Title
비행청소년을 위한 분노대처훈련 프로그램의 효과성에 관한 일연구
Other Titles
Study of the effect of Anger Management Training Program for Juvenile Delinquents
Authors
류소영
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
비행청소년분노대처훈련효과성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
청소년기는 심리적 혼란을 경험하는 시기로 심리적 독립을 하는데 따른 과정에서 분노를 더욱 경험하게 되는데, 비행 청소년들의 경우는 더욱 심각하다고 하겠다. 또한 비행 청소년들은 상황을 자신에게 더욱 부당하게 해석하는 경항때문에 일반 청소년보다 더 분노가 유발되기 쉽고 이에 따른 공격적인 행동을 하기 쉽다. 그러나 현행 사회복지서비스에서 비행 청소년을 위한 프로그램들이 발전되어 가고는 있으나 문제 유형별 접근이나 심리적 특성을 고려한 프로그램들은 미비한 실정이다. 따라서 비행 청소년들이 분노를 공격적인 행동이 아니라 적절하게 표현 할 수 있도록 대처기술을 배우는 것은 필요하다. 이에 본 연구는 비행청소년들을 대상으로 부적절한 분노표현과 공격성을 감소시키기 위한 분노대처훈련 프로그램을 설계, 실시하고 그 효과성을 평가한 후 추후 집단 사회사업 프로그램의 기초자료를 제시하고자 했다. 연구방법으로는 문헌연구와 실험연구로 이루어졌다. 먼저 이론적 배경으로 분노대처훈련 프로그램에 대한 선행연구들을 살펴보고 비행 청소년의 개념과 원인을 살펴보았다. 그리고 분노, 공격성, 분노와 공격성의 관계에 대해 알아본후 건전한 분노표현에 대해 고찰해보았다. 실험연구는 사전사후(pretest-posttest control method)으로 실시하였다. 서울시립D 아동상담소에 가출, 부랑, 도벽 및 약물로 입소해있는 14-17세의 비행청소년을 연구대상으로 하여 분노표현 및 공격성 점수에서 통계적인 차이를 보이지 않도록 실험집단과 통제집단에 각 10명씩 배치하였다. 그 중 실험집단에는 분노와 공격성에 대한 비합리적 사고에서 합리적 사고로의 인지재구성과 불안과 분노조절을 위한 이완 훈련, 그리고 모델을 통한 관찰, 행동재연, 역할연기, 피드백 주고 받기등의 행동주의적 방법을 결합한 분노대처훈련이 실시되었는데, 청소년들은 매주 3회 집단상담실에 모여 약 100-120분동안 총 9회의 집단상담을 받았다. 분노대처훈련 프로그램의 효과를 알아보기 위해 본 연구에서 실험 사전과 실험 사후에 사용된 검사도구로는 분노표현을 측정하는 도구와 공격성을 측정하는 도구이다. 분노표현 측정도구는 자기 평가 도구로 Speilberger와 그의 동료(1985)들이 제작한 것을 사용하였고, 공격성을 측정하는 도구로는 자기 평가 도구로 Buss & Durkee(1957)의 공격성 검사를 사용하였다. 그리고 프로그램 실시후 효과성을 측정하는데 있어 자기 평가도구의 한계를 보완하고자 또래와 담임 선생님, 숙실 선생님의 관찰에 의한 평가를 병행하였다. 자료분석은 프로그램 대상자들의 일반적 사항은 빈도와 백분율로 비교하였고, 실험집단과 통제집단의 사전, 사후검사 점수를 비교하기 위해 t검증을 하였으며, 실험집단의 사전, 사후검사 점수 역시 t검증을 통해 비교하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 분노표현은 검사 점수는 실험집단에 있어 통계적으로 유의미한 변화가 있었다. 분노표현의 하위변인인 분노의 내적억제와 외적표출은 통계적으로 유의미한 변화를 나타내지는 않았으나 분노의 내적 억제는 16.20에서 14.40으로 감소를 보여 통계적으로 유의미한 변화는 아니나 사례수가 적은 것을 감안해 볼 때 프로그램 실시 후 차이를 보였다고 할 수 있다. 또한 분노의 조절 점수는 통계적으로 유의미한 변화를 나타내었다. 따라서 분노대처훈련 프로그램이 비행청소년의 분노 조절능력을 강화시키고 내적 억제를 감소시켜 전체적으로 부적절한 분노표현을 감소시키는 데 효과적인 프로그램임이 입증되었다. 둘째, 공격성 검사 점수는 실험집단에 있어 통계적으로 유의미한 변화가 있었다. 특히 실험집단에서는 공격성의 하위변인중에서 폭행, 간접적 공격성, 흥분성을 감소시키는데 효과가 있었으나 하위 변인중 부정성, 언어적 공격성, 원한, 의심, 죄책감등은 변화를 보이지 않았다. 통제집단에서도 하위변인중 폭행과 흥분성이 통계적으로 유의미한 변화를 나타내었는데, 폭행은 사후검사시 점수가 증가되었고, 흥분성은 감소하여 있었다. 이에 대한 해석으로는 상담소의 기존 프로그램들인 개별 상담과 생활교육등이 통제집단의 흥분성을 감소시켰다고 볼 수 있다. 따라서 실험 집단에서 흥분성의 감소는 분노대처훈련의 효과라고 보기는 어렵다. 반면 통제집단에서의 폭행 점수의 증가는 상담소의 기존 프로그램으로는 효과가 없고 오히려 분노대처훈련을 받지 못할 경우 더욱 증가됨을 알수가 있었다. 따라서 분노대처훈련 프로그램이 비행청소년의 공격성중 폭행과 간접적 공격성을 감소시키는 데 효과가 있다고 볼 수 있다. 비행청소년을 위한 기존의 프로그램들이 치료적 프로그램이라기 보다는 선도나 교육위주의 프로그램들로서 비행청소년의 심리적 특성을 고려한 문제 유형별의 접근이 부족했다고 판단된다. 따라서 본 연구가 비행 청소년들의 심리적 특성을 고려한 구체적인 프로그램이라는 점에서 의의가 있다고 생각한다. 그러나 일부 비행청소년을 대상으로 한 실험연구이므로 모든 비행청소년에게 일반화시켜 적용할 수 있는지의 여부와 또한 분노대처훈련 프로그램 이외의 외부요인의 영향에 대한 분석이 이루어지지 못하였다는 점 그리고 지속적인 효과에 대한 연구가 이루어지지 못했다는 점이 본 연구의 한계로 남아있다. 마지막으로 사회사업의 실천과정시 앞으로 분노대처훈련 프로그램을 활용하는 데 있어 도움이 될만한 제언을 하였다.;Juveniles stage experience anger than ever in the course of psychological independence as the period of experience of psychological confusion, it is more serious in the case of juvenile delinquents. And juvenile delinquents are likely to burst angers than general juveniles and to do aggressive behaviors because they have tendancy of interpreting circumstances badly to themselves. But current social welfare services improve programs for juvenile delinquents, as for current status, there are insufficient of problem-type approch or programs considering psychological traits. So, it is necessary for juveniles delinquents to learn coping skills in order to express their anger not into aggressive behavior but into appropriate behavior. So this study design and execute anger management traing program in order to decrease inappropriate anger expression and aggression for juvenile delinquents and after judging the effect and suggests basic information of further group work program. This study are composed of documetary study and experimental study. At first, as theoretical background, reviewed former studies about anger-management training program and review concepts and reasons of juveniles delinquents. Reviewing anger, aggression and the relationship of anger and aggression, and then studied approprate anger expressions. Experiment study was executed by the pretest-posttest control method. Each 10 were arranged to experimental group and controlled group as objects of juveniles delinquents enrolled in Seoul municipal D children counselling office for leaving home, vagrancy, stealing, drug abuse, in order not to have any differences with anger expression and aggression marks. In the experimental group, anger management training was executed of the united methods of the following : cognitive reconstruction of irrational thoughs into rational thoughts about anger and aggression, and behavioral method of objection through modeling, relaxation training, behaviorial rehearsal, role-playing, feedback, tasks. And juveniles take group-counselling total 9 times for about 100-120 minutes Monday, Wednesday, Friday for 3 weeks. In order to know the effect of anger management training program, this study used the anger expression and aggression scales. To measure anger expression, self-report scale was used, it is the thing manufactured by Speilberger and his fellows (1985), and To measure aggression, self-report scale was used, it is Hostility Inventory of Buss & Durkee (1957). And after executing this programs, evaluation by the fellow and teacher and superintendent of residence Institution in order to supplement the limits of Self-report scalet in measurement of the effect. As for data analysis the general items for the objects of the programs was compared by the frequency and percentage, t-test statistic was executed in order to compare pre-test and post-test marks of the experimental group and controlled group. And pre-test and post-test marks of the experimental group were executed by t-test statistic, too. The results of this study are as follows, First, Anger Expression test score has significant change statistically in the experimental group. Anger In and Anger Out, subscales expression didn't express significant change, Anger In decreased 16.20 to 14.40 so, it isn't significant change but considering the number of this cases it can be said it express difference after executing of this program. The anger control scores have suficant charge statically. So, anger management training program was proved to be effective program in decreasing inappropriate anger expression by strengtening anger control ability and decreasing Anger In. Second, aggression test score have significant change statistically in experimental group. Especially, it has effect in decreasing assault, indirect aggression, irritability among subscales in experimentals, but it didn't have effect in negativism, verbal aggression, resentment, suspicion, guilty, among subscales. In the case of controlled group, violence and excitement has sigmificant change statistically among sub-elements, violence marks were being increased when post-test and irritability was decreased. As for interpretation about this, it is possible that separate program and life-education etc. as existing programs decreased irritability of control group. so, It is difficult to tell decrease of irritability in experimental group is the effect of anger management training. Against, the increase of assault marks of control group have no effect by existing program in this counselling center, rather, it is seen to increase more in the case of not having taking anger management training program. So, it can be said anger management training program has effect to decrease violence and indirect aggression among the aggression of the juvenile delinquents. It is judged the existing programs for juvenile delinquents are short of problem-type approach considering juvenile delinquents' psychological status not as curial programs but as guidance and education-oriented programs for juvenile delinquents. So I think this study has meaning in the aspect of concrete program considering psychological status of juveniles delinquents. But this study still has limits in the aspect whether it is generalized and applied to all the juvenile delinquents because this was executed to some of juvenile delinquents, and the analysis about external elements effects besides anger-management training program didn't accomplished and the study about consistent effects didn't accomplished. The last, this study offered suggestions helpful for utilizing Anger Management Training Program as cure course of social work.
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