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도시공간의 투영성 표현 연구

Title
도시공간의 투영성 표현 연구
Other Titles
(A) study on the reflection through urban space
Authors
김일연
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
도시공간투영성표현서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1945년 이후 현대미술은 20세기가 열리면서 시작되었던 모더니즘 (Modernism)의 비옥한 토양에 깊이 뿌리를 박고, 전례없이 새로운 표현으로 계속되었다. 2차대전직후 가장 널리 퍼진 실존주의 철학은 인간이 모든 믿음체제로 부터 분리되어 있는 고립된 존재이며, 창작인은 예술에 있어서 스스로 구원을 찾고 또, 재발견해야 한다는 인식을 갖게하였다. 그리하여 현대미술은 색다른 주의(ism)와 운동의 연속으로 이어져 1950년대의 추상표현주의(Abstract Expressionism)를 비롯하여 앗상블라쥬(Assemblage), 팝아트(Pop art), 색면회화(Color-field painting), 옵아트(Op art), 키네틱아트(Kinetic art), 미나멀아트(Minimal art) 등이 전전(戰前)에 이미 알려진 아이디어를 재정립하고, 재평가하는 상황으로 나타났다. 1970년대를 기점으로 나타난 다원주의(Pluralism)양상은 다양한 양식이 함께 공존함으로써 절대양식이 붕괴되는 포스트모더니즘(Post-modernism) 속에서 모든 문화, 예술 전반에 걸쳐 다원성과 복합성의 형태로 열려진 태도를 갖게 하였다. 이 새로운 미술은 관념적이거나 특권계층의 예술이 아닌 대중적이며 일상적인 성격으로 제시되어 광범위한 표현방법으로 미술사의 여러 경향을 재현해내는가하면 의미와 내용의 회복으로 일상생활과 밀접한 자기표현으로 나타나기도 하였다. 이러한 상황에서 본인은 작품제작에 있어서 현대도시의 생활공간에 관심을 갖게 되었으며, 방법에 있어서도 여러 회화양식을 개방적으로 수용하는 자세를 취하게 되었다. 본 논문은 작품제작연구로 내용과 방법적 측면의 연구와, 본인의 작품분석으로 구성되어 있다. 내용 연구에서는 현대사회의 일상성과 도시이미지의 구성적 화면을 다각적인 측면에서 연구하며, 방법 연구에서는 사진이미지의 반복과 중첩, 그리고 재현적 요소와 비재현적 요소의 결합을 살펴보고자 한다. 이에, 사진의 이미지를 상상력의 원천으로 이용하는 신구상회화(Nouvell Figuration painting) 작가인 쟈크 모노리(J. Monory : 1934-)와 일상적인 도시공간을 소재로 매우 차갑고 구성적인 화면을 표현하는 하이퍼리얼리즘(Hyper Realism) 작가 리차드 에스테스(R. Estes : 1936-), 그리고 사진이미지의 기계적인 반복으로 일상성을 환기시키는 앤디 워홀(A. Warhol : 1928-1987)과 구상적 이미지와 추상적 표현을 여러 양식으로 결합하는 로버트 라우센버그(R. Rauschenberg : 1925-)의 작품을 참고로 하여 본인과 의 연관성과 차이점을 살펴보고자 한다. 끝으로, 대학원 과정동안 제작된 본인의 작품중에서 8점을 선별해 제시, 분석함으로써 작업의 성과에 대한 반성과 앞으로의 방향모색을 시도하였다.;Late modem art, deeply rooted in Modernism of the early 20th century, emerged with its unprecedent expressions. Existentialism emerged as dominant philosophy framework during the post-World War Ⅱ era, which emphasized the uniqueness and isolation of the individual experience free from traditional beliefs and values. The existentialism instilled the need for artists to rediscover the structure and meaning of his art. Modernism evolved into a series of new ideas and movements, collectively termed it as late modernism including Abstract Expressionism, Assemblage, Pop Art, Color-field Painting, Op Art, Kinetic Art, and Minimal Art. Such variety of movements were not a revolutionary innovation, but emerged as a result of re-organizing and revaluating pre-existing ideas. In the beginning of 1970s, Pluralism gave birth to Post-Modernism, where traditionalism was broken down and brought about an open attitude toward the coexistence of various cultural artistic ideas. Post-Modernism is a popular art movement for normal people as opposed to being exclusive to the elite class. This new form of art is characterized by the usage of materials found in ordinary environment, often with themes dealing with normal people's daily lives. Accordingly, a wide range of forms of expression were adopted to revive the traditional trends in art history, and aspects of daily lives were represented, and self expression presented without any constraint. In the spirit of Post-Modernism, I have taken interest in modem urban setting, our own living space. I also strove to express art utilizing wide range of artistic tools, emphasizing openess and creativity. This thesis is comprised of three main parts: a study of contents, a research of methodological aspects and an analysis of my own portfolio. In the study of contents, the image of modem cities is explained from the viewpoint of normal everyday lives in a modem society, and constructive spaces of an urban setting are researched in various ways. The research of methodological aspects deals with the repetition and the reiteration of photographic image, and the combination of the figurative image and abstract expression. I referred to the works of Monory, J(1934-) who used photographs as the source of imagination and Estes, R.(1936-) who represents Hyper Realism where daily spaces of modem cities are recreated in a cold, structural way, and also to the works of Warhol, A.(1928-1987) who used photographic images effectively with the mechanical repetition and Rauschenberg, R.(1925-) who incorporates figurative image and abstract expression in various ways. The differences and similarities to their works are researched to help analyze my own work. Lastly, eight of my own works are selected for analysis. In this research, I tried to self-evaluate my works and take this as an opportunity to explore more creative and innovative directions for the future study.
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