View : 36 Download: 0

한국여성의 텔레비전 퀴즈쇼 해독에 관한 연구

Title
한국여성의 텔레비전 퀴즈쇼 해독에 관한 연구
Other Titles
Women's Reading of Television Quiz Shows
Authors
김은정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
한국여성텔레비전퀴즈쇼해독
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
텔레비전은 오늘날 일상생활의 일부로서 우리의 여가생활과, 세계에 대한 우리의 인식을 구성하는 중요한 역할을 담당하고 있다. 이전까지 메시지는 일방적으로 매스미디어에서 시청자로 전달된다고 여겨져 왔으나, 수용자론의 대두는 텔레비전과 시청자 모두의 의미를 생산하는 주체로 상정하게 하였다. 이러한 텔레비전과 수용자 관계를 바탕으로, 본 논문은 여성퀴즈쇼를 시청하는 여성수용자가 그것을 어떻게 해독하고 어떠한 의미를 생산하는가를 고찰하였다. 주부대상 퀴즈쇼의 텍스트분석과 수용자분석을 통해 퀴즈쇼의 메시지가 어떠한 지배적 담론을 함의하고 있으며, 그것이 어떻게 여성들에게 해석되고 있는가의 두 측면에서 퀴즈쇼의 시청이 생산하는 의미를 연구하였다. 본 논문에서 퀴즈쇼를 연구대상으로 한 것은, 뉴스나 드라마 등에 관해서는 많은 연구가 이루어져왔으나, 장르로서의 고유한 특성을 갖고 꾸준히 높은 인기를 누려온 퀴즈쇼에 대해서 최근까지 학문적으로 거의 조명되지 못했기 때문이다. 또한 퀴즈쇼는 전통적인 여성장르로 분류되며, 우리나라에서도 1970년대 이후 아침 주부대상 퀴즈쇼가 인기리에 방영되어 지금에 이르고 있는 사실 등은 텔레비전의 주된 수용자인 여성과, 퀴즈쇼와의 관계에 대한 연구의 필요성을 개진하게 하였다. 따라서 본 논문의 연구문제는, 첫째, 여성대상 퀴즈쇼에 함의된 이데올로기는 무엇이며 어떻게 구성되어 있는가, 둘째, 여성들은 이러한 퀴즈쇼를 어떻게 해독하며, 퀴즈쇼 시청으로부터 어떠한 즐거움을 얻고 있는가, 셋째, 해독의 차이는 어떻게 나타나고 있는가, 넷째, 퀴즈쇼는 여성의 사회적 현실 속에서 어떤 의미를 함의하고 있는가의 네 개의 질문으로 구성되었다. 본 연구의 이론적 배경으로는 홀과 몰리의 해독이론과, 드 세르또와 피스크의 저항적인 문화실천이론을 바탕으로 하며, 수용자분석을 위한 방법론으로는 민속지학적인 방법론인 심층인터뷰방식을 채택하여 사용하였다. 텍스트분석은 서사분석과 이데올로기분석으로 이루어졌으며, 인쇄매체에 게재된 퀴즈쇼와 관련된 기사 또는 비평인 이차적 텍스트의 분석은 보조적인 자료로서 활용되었다. 텍스트분석을 통하여 첫번째 연구문제인 이데올로기의 구성을 고찰하였는데, 여성퀴즈쇼 <알뜰살림장만퀴즈>의 주된 이데올로기는 자본주의, 가부장제, 지식권력주의로서 이데올로기 상호간은 긴밀히 관련되고 있으며, 지식과 교육의 이데올로기는 자본주의와 가부장제의 양대 이데올로기를 합법화하고 자연화하는 버팀목 역할을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 여성들의 퀴즈쇼 해독분석에 있어서는 참여의 즐거움, 경쟁의 즐거움, 여성만의 공간구축에 따른 즐거움, 자신을 재발견하는 즐거움, 비일상적인 즐거움의 다섯 가지 유형으로 여성들의 퀴즈쇼시청의 즐거움이 나타나고 있었다. 자본주의, 가부장제, 지식주의 이데올로기에 대한 해독에 있어서, 여성들은 그것을 현실의 질서로서 인정하고 받아들이는 지배적/선호적 해독을 전반적으로 나타내고 있었다. 그러나 여성들은 퀴즈쇼 텍스트가 현실의 사회관계를 반영하고 있다는데 동의하지만 표상된 이데올로기에 대하여 비판하거나 의문을 제기하기도 하며, 더 나아가 기존의 지배적 질서 속에서 다양한 저항의 방식을 발견해내고 있었다. 여성들은 자신들을 가정의 구매대리자와 소비자로서 위치시키는 소비주의의 논리에 대해 비판적인 시각을 가지고 있었으며, 개인적인 경쟁구조에 대해서도 그것을 무화(無化)시키는 평등주의와 오락주의의 논리로 대응하고 있었다. 또한 여성들은 자신들을 '주부'로 규정하고 가정영역 내로 위치시키는 가부장적 이데올로기에 대한 종속적 관계를 일단 인정하고 있었지만, 단순히 그것에 순응하는 것이 아니라, 여성의 전통적인 영역으로 규정된 '가정'을 뛰어넘은 '사회적' 참여에 대한 높은 열망과 욕구를 표출하고 있었다. 퀴즈쇼는 여성들에게 좌절된 '사회적 참여'를 상징적으로 실현하는 장으로 이용되고 있었다. 퀴즈쇼는 가정의 틀을 벗어나 공적인 인정과 성취의 영역에 진입하려는 여성들의 욕망에 따라 재해석되고 있었다. 지식과 교육의 이데올로기에 있어서도, 역사적으로 교육의 기회에서 제외되고 배제되어 온 여성들은 퀴즈쇼를 통해 실제의 삶에서 억압되는 상징적인 교육적 성취를 지향함으로써 교육과 지식의 제도를 자신의 욕구를 충족시키는 데 이용하는 모습이 나타나고 있다. 이와 같은 여성들의 다양한 저항적 해독의 방식은 지배적인 사회체제에 전적으로 대립되는 적극적인 행동으로 표출되지는 않으며 산발적이고 징후적으로 나타나고 있다. 물론 대부분의 여성수용자들에게서 지배적인 이데올로기의 순응적 해독이 전반적으로 나타나고 있으며, 저항적 해독은 간헐적이며 뚜렷한 형태를 갖추지 못한 채로 표출되고 있다. 그러나. 여성 수용자들이 자신들이 처한 사회적 현실 속에서 매스미디어를 그들의 이해에 따라 수용하고 재생산하고 있다는 사실은 그것이 아무리 미미한 행위라 할지라도 큰 의미를 갖는다고 하겠다.;The purpose of this study is to investigate Korean women's decoding and interpretation of quiz shows. The quiz show is one of the main television genres and very popular with female audience but it has been neglected in the mainstream of media studies. While most media studies have focused on the non-fictional form of news or on fictional soap operas, little attention has been paid to quiz shows. This study is concerned with how women are reading and interpreting the text of quiz shows and generating pleasures from the quiz show viewing. The theoretical framework is based on audience reception theory which emphasizes viewer's active reading. Existing studies regarding television quiz shows are focused mainly on textual analysis, ignoring that audience can actively generate various meanings from the texts. In these message-based perspectives, the relationship of mass media and audience is considered as one-way communication. and audience are assumed to be passive and guided by dominant ideology. However, viewers can read media text differently according to their social conditions and desires by either accepting or refusing the dominant ideology within the text. This study examines the way how women are reading and interpreting television quiz show text using "Altulsarrim-Jangman Quiz" broadcasted by sbs-TV. The problems inverstigated in this study are as follows: First, what are the inscribed dominant ideologies and how are they constructed in the quiz show? Second, how are women reading and interpreting quiz shows? Third, why are the different interpretations generated? Fourth, what do the quiz show viewing practices mean in relation to women's social reality? In other words, how are watching quiz shows used by women in response to their social positioning? This study is composed of two parts; text analysis and audience analysis. Text analysis is made up of narrative analysis and ideological analysis, and ethnographic interviewing method was used to analyze women's reception of quiz shows. Text analysis revealed that the quiz shows are ideologically constructed. It is found that the ideologies such as capitalism, patriarchism, and the myth of knowledge and education are interweaved within the text. Quiz shows naturalize women's subjection to patriarchic/capitalistic order. It renders the women "in the home" as consumers and family managers by preying on women's fear of alienation and desperation at being "left out" of society and the productive economy, and on their denied recognition for the work they do in the home. The result of reception analysis showed that on the while dominant ideologies are preferred in women's reading the text, at the same time they are criticized and questioned by the women viewers. Most women audiences accept and acknowledge their low positions inscribed within the text as their existing social condition. At the same time they tend to resist and refuse their regressive positions. Quiz shows offer women a possiblity to acceess public sphere to from which they have been traditionally and socially restricted. Women tend to use quiz shows as a way of symbolic rebellion against social regression by proving their ability and achieving public recognition. In this way, women take pleasures from quiz shows in their own way that reflects their condition of life, their desires and needs, and also their views on life in general. In conclusion, women actively participate in the signifying process by way of interpreting various cultural signs and creating cultural meanings, rather than merely consuming signs. However, all of them do not necessarily have the tendency for resistance. Although resistance to dominant ideology is relatively limited and trivial, in women's life resistant reading have tramendous symbolic meaning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE