View : 739 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김수현-
dc.creator김수현-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:52Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021350-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198224-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021350-
dc.description.abstractThe fact that human-beings perceive some object through their vision becomes the starting line of the contemplation as well as being a base for their conducts. And what would be more meaningful behavior for an artist to experience than ta observe the object with their own eyes? But when it come to perceiving some materials, we bump info the theory which persuades that all visible things may not be what they seem like. Considering that matter, the resercher went over carefully through the structual characteristics of the ocular system which is helpless aganist the ocular fallacies, and on the other hand, also put the best effort to explain the general phenamenons that are caused by the special characteristic of the ocular vision. The resercher has tried to underline the theory which was quoted from Gestalt's psycology: the whole means the all parts added up together, or much more. So with the strong evidence from this concept the resercher tried to unfold the phenamenon that when human-beings are involved in glancing the objects, it does not just involve the act as glancing the objects, but also involves another bilateral relation with the information that are previously accumulated as the ocular stimulus runs through directly to the cerebrum. It's not so hard to lay out some examples to illustrate the mutual relations of seeing and perceiving phenomenon. In the research here demonstrated the factors which percieve the ocular system's constancies and perspectives, cubic effects by transparencies, and sight fallacies that could be conducted in all sorts of deferent ways. A]1 t]lose phenomenons specified above do not make their apperarance on their own, but accompany the reciprocal reactions emphasizing the cubic effects. As a method of the manifestation, has basically decided ta express with the geometrical mean, and with the light and darkness application, colored the surface with paints so it can induce some fallacies somehow different from the reality stressing on the cubic effects. Slip-casting method was used as a process of the production and also a compressing method took place in some parts. White ceramic clay and Koryo Doto, and mullite were used for clay body. All the final works were first baked in the gasoline kiln at the temperature of 900℃, glazed by the spray-paint, rebaked in oxidation for the second time the gas kiln at 1250℃. Throughout this reserch, confirmation of the fact that the ocular fallacies made during the process of perceiving the shape or form give the reasonable motivation for the entertainment and precious value ta the everyday human beings life and general art Production was concluded.;사람이 무엇인가 눈으로 보고 인지한다는 것은 사고의 출발이 되며 행동의 근거가 되기도 한다. 그리고 예술가에게 있어서 특히 본다는 행위는 때어 낼 수 없는 중요한 행위인 것이다. 그러나 우리는 때때로 보는 행위에 있어서 눈에 보이는 모든 것이 반드시 진실은 아니라는 사실을 깨닫게 된다. 이에 본 연구자는 시각의 착오가 생길 수 밖에 없는 눈의 구조적인 특성을 살펴보고,시지각의 특성에 의해 생겨나는 일반적인 여러 현상들을 관찰하여 작품에 표현하고자 하였다. 이론적 배경으로는 게스탈트(Gestalt)심리학에서 말하는 '전체는 부분의 합, 그 이상'이라는 핵심 개념에 근거하여, 우리가 대상물을 볼 때에 단지 보는 행위로써 끝나는 것이 아니라 그 시각적 자극이 대뇌에 까지 이어져 기존의 정보와 상호 연관되어 새로운 결과로서 인식된다는 사실에 주목하였다. 위와같은 시지각현상의 상호작용으로는 여러가지가 있는데 본 연구에서는 시지각의 향상성과 원근을 지각 할 수 있는 요인, 투명성에 의한 입체감, 그리고 다양한 착시현상을 선택하였다. 이러한 현상들은 모두 단독으로 나타나는 것이 아니라 상호작용에 의해 입체감을 강조시키게 된다. 표현 방법으로는 기본적으로 기하학적인 형태를 선택하였고, 표현에 안료로 채색을 하여 실제와 다르게 지각되도록 명암을 조절함으로서 입체감을 강조하였다. 작품제작방법은 이장주입기법을 사용하였고, 압축기법을 일부 사용하였으며, 태토는 백색 자기토와 고려 도토, Mullite토를 사용하였다. 채색 방법으로는 중앙도재와 현대화학의 안료를 이용하여 에어 브러시로 채색하였으며 모든 작품을 0.7㎥ 석유 가마에서 900℃로 1차소성 하였고 투명유로 분무 시유 하였으며, 2차 소성은 1.5㎥ 가스 가마에서 1250℃로 산화 소성하였다. 본 연구를 통하여 시지각 현상의 여러 특성들은 대뇌와의 상호작용에 의해 실제와 다르게 지각되기도 하며 그러한 현상은 비정상적인 것이 아니라 일반적으로 누구에게나 나타나는 현상이라는 것을 알게 되었다. 또한 시지각 현상의 4가지 특성에 의해 2차원의 공간에서 3차원을 느끼며, 불투명한 요소를 통해 투명성을 느낄 수 도 있고, 실제와 다른 대상을 발견하게 되기도 한다. 형이나 형태를 지각할 때에 생기는 이러한 시지각의 착오적인 현상이 인간 생활과 예술 활동에 있어 즐거움을 주는 요소이며 가치있는 요소임을 확인 하게 되었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 동기 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 3 A. 시지각과 게스탈트 이론 = 3 B. 시지각 현상의 특성과 상호작용 = 6 C. 시지각 현상에 의한 조형성 연구 = 14 Ⅲ. 작품제작 및 해석 = 21 A. 디자인 과정 = 21 B. 작품제작 과정 = 32 C. 작품해석 = 33 Ⅳ. 결론 = 53 참고문헌 = 55 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4399402 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject시지각 현상-
dc.subject도자표현-
dc.subjectCeramic-
dc.subject도예-
dc.title시지각 현상에 의한 도자표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Expression of Ceramic through Seeing and perceiving Phenomenon-
dc.format.pageviii, 59p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 도예과-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE