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무산소 파워 훈련효과에 대한 실험적 연구

Title
무산소 파워 훈련효과에 대한 실험적 연구
Other Titles
(The) Experimental study on training effect of anaerobic power
Authors
박선하
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
무산소파워훈련효과체육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 20대 여대생을 대상으로 스프린트 트레이닝과 웨이트 트레이닝을 복합시킨 훈련을 1회 46-52분, 주 3회, 6주간 실시하였고 운동실시 전과 후의 무산소성 파워, 혈중 유산 농도, 각근력, 50m, 100m, 300m스피드 및 12분 주행거리의 결과는 다음과 같다. 1. 운동군의 대퇴최대위, 대피최소위, 하퇴최대위, 하퇴최소위는 운동 6주후 각각 증가하였다. 2. 운동군의 다리 용적은 운동 6주후 감소하였다. 3. 운동군의 최고 파워는 운동 6주후 유의하게 증가하였다(p<0.05). 4. 운동군의 평균 파워는 운동 6주후 유의하게 증가하였다(p<0.05). 5. 운둥군의 전체작업량은 운동 3주후(p<0.05)와 6주후에 유의하게 증가하였다(p<0.01). 6. 운동군의 최고 무산소 파워 발현시간은 운동 3주후(p<0.001)와 6주후에 유의하게 단축되었다(p<0.001). 7. 운동군의 피로 지수는 운동 6주후 유의하게 증가하였다(p<0.01). 8. 운동군의 혈중 유산 농도는 운동 6주후 회복 3분과 5분에서 유의하게 증가하였다(p<0.05). 9. 운동군의 leg press는 운동 6주후 유의하게 증가하였고(p<0.01), leg curl은 운동 6주후 유의하게 증가하였으며(p<0.05) leg extension은 운동 4주후 (p<0.01)와 6주후에 유의하게 증가하였다(p<0.001). 10. 운동군의 50m running speed는 운동 6주후 유의하게 단축되었고(p<0.01), 100m running speed는 운동 6주후 유의하게 단축되었으며(p<0.05) 300m running speed 역시 운동 6주후 유의하게 단축되었다(p<0.05). 11. 운동군의 12분 주행거리는 증가하였으나 유의성은 없었다. 이상의 결과에서 여대생의 스프린트 트레이닝과 웨이트 트레이닝을 복합시킨 훈련이 무산소 파워, 혈중 유산 농도, 각근력, 스피드(50m, 100m, 300m) 및 지구력(12분 달리기)의 변화에 영향을 미침으로써 무산소성 능력의 개선과 근력의 개선을 통한 경기력 향상에 기여할 수 있으며 field에서의 다양한 적용에 도움이 되리라 사료된다.;In this present study, training combined with sprint training and weight taining were executed for 46-52min on time, three times a week for 6 weeks against the twentieth women. After all I got the conclusion about anaerobic power, blood lactate concentration, leg strength, 50m, loom, 300m running time and 12min running distance. 1. The thigh, knee, calf, and ankle girth of exercise group were increased after 6weeks training. 2. The leg volume of exercise group was decreased after 6 weeks training. 3. The peak power of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 4. The mean power of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 5. The total work of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 6. The peak time of exercise group was significantly decreased after 6 weeks training. 7. The fatigue index of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 8. The blood lactate concentration of exercise group was significantly increased at the recovery 3min and 5min heart rate after 6 weeks training. 9. The leg press of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 10. The leg curl of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 11. The leg extension of exercise group was significantly increased after 6 weeks training. 12. The running velocity(50m, loom, 300m) of exercise group was significantly decreased after 6 weeks training. 13. 12min running distance of exercise group was increased after 6 weeks training. In the previous result, as woman student's exercise combined sprint training and weight teaming gave effect on the change of anaerobic power, blood lactate concentration, leg strength, 50m, 100m, 300m running speed and 12min running distance. It attributed to increasing sport event through anaerobic work capacity ana muscular strength and it can be applied in many ways in field.
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